Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Inglar, Tron"
Now showing items 1-9 of 9
-
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
Vorland, Gøril (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
Erfaringslæring og yrkesfaglærere: en kvalitativ studie
Inglar, Tron (Peer reviewed; Doctoral thesis, 2009)Den pedagogiske utdanningen av yrkesfaglærere i Norge har en relativt kort historie. Statens yrkeslærerskole ble institusjonalisert i 1947 og avløste instruktørkursene man hadde gjennomført noen år1. Institusjonen har ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om å bruke erfaringer fra praksiskandidater i teoriundervisning
Elve, Siv Anne Hall (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk handler om hvordan praksiskandidatene på et eksamenskurs skulle bruke sin yrkeserfaring i en læringssituasjon der de hadde som mål å lære teori.. Problemsstillingen har derfor vært: ... -
Helsefagarbeiderelev i arbeidspraksis: Et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan et tettere kollegasamarbeid kan fremme elevenes trivsel og læring i arbeidspraksis
Øverli, Vibeke (MAYP;2019, Master thesis, 2019)For elever er trivsel en viktig faktor for læring, og forskning viser at læring skjer gjennom tenkning, følelser og motivasjon gjennom samspill med andre. Funn fra egen, tidligere forskning viste at noen elever ikke trivdes ... -
Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.
Stenholm, Britha (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Masterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning ... -
Proficiency Forms and Vocational Pedagogical Principles
Inglar, Tron (Journal of the International Society for Teacher Education;18(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)This article is based on research on experiential learning and vocational teachers. The author describes his analysis of curricula for the vocational teacher education and explains the education´s purpose, content, and ... -
Strategier og teknikker i karriereveiledning av studenter
Inglar, Tron (Journal article, 2010)I denne artikkelen vil jeg kort redegjøre for fire ulike veiledningsstrategier1 og gi noen konkrete forslag til hvordan du kan benytte dem i ditt arbeid som studieveileder. Tenk deg at en student kommer til deg og spør: ... -
Vurdering av yrkeskompetanse i yrkesfaglig fordypning (YFF)
Løberg, Heidi (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle et skjema for tilbakemeldinger med sikte på økt kvalitet slik at det kan brukes i sluttvurdering i yrkesfaglig ... -
Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet
Inglar, Tron (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Hvordan er det å være yrkesfaglærer og -elev i et globalisert samfunn? Svarene kan utgjøre viktig kunnskap for å forstå yrkesfaglærere og deres elever, slik at en kan organisere god lærerutdanning og yrkesopplæring. ...