Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Imenes, Olav Gravir"
Now showing items 1-5 of 5
-
En innholdsanalyse av brøkoppgaver på 5. og 7. trinn i læreverkene Multi og Matemagisk.
Høyum, Mina (Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt hvordan to kjente læreverk i matematikk forholder seg til de fem ulike aspektene ved brøkbegrepet i Behr et al. (1983, s. 10) sin modell for brøkforståelse. Brøk er et av de viktigste og mest ... -
Kommersielle dataspill i matematikkfaget
Liland, Anders Lindholm (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilke læringsmuligheter som finnes blant kommersielle dataspill i matematikkfaget. Kommersielle dataspill er dataspill laget for underholdningsverdien, og i denne oppgaven har jeg sett ... -
Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser
Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 15 Nr. 3 (2021): Lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Programmering er tatt inn i den nye læreplanen for matematikk i grunnskolen i Norge. Det betyr at lærerstudenter har behov for å få erfaring med å løse matematiske problemer gjennom programmering. I matematikkfaget på ... -
Testing the negative recency effect among teacher students trying to generate random sequences.
Imenes, Olav Gravir (Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education;, Conference object, 2019)Students of a teacher training program (N=124) were asked to generate, unaided, a binary sequence of 40 symbols appearing to be as random as possible. It was found that the average probability of alternation, P(A), was ... -
Tilbyr to læreverk på 5 og 7.trinn oppgaver med progresjon mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020)?
Sandem, Mia Therese (Master thesis, 2024)I denne oppgaven undersøkes det om to læreverk på 5 og 7.trinn tilbyr progresjon i oppgaver mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020). Rasjonale tall er et omfattende tema i matematikk og følger ...