Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Hovik, Lise"
Now showing items 1-8 of 8
-
Det kjæreste jeg eier - en samskapende teaterprosess om objekter og affeksjonsverdi med dramaelever på videregående skole
Kristoffersen, Marianne (Master thesis, 2023)Hensikten med denne undersøkelsen har vært å drøfte hvordan objekter med affeksjonsverdi kan brukes som utgangspunkt for en samskapende teaterprosess. Studien er gjennomført med en gruppe elever på dramalinjen i videregående ... -
From interactivity to intra-activity in performing arts for children.
Hovik, Lise (Teatervitenskapelige studier;Nr. 6 (2022): Interactivity and audience participation in performing art for children and youth, Peer reviewed; Journal article, 2022-10-01)This essay introduces dilemmas and experiences of making interactive theatre for children based on findings from the SceSam Project. This artistic research project bridged artistic practice and theoretical perspectives on ... -
HUD ¤ KUNST ¤ SKAPING
Barfod, Hanna (Master thesis, 2023)I forskningsprosjektet Hud ¤ kunst ¤ skaping undersøker jeg erfaringer fra berøringsmøter mellom publikum og utøvere i scenkunstverket «Hudriket- et arnested for berørere». I forestillingen, som hadde premiere på Black Box ... -
Tilblivelser i møtet mellom rom og kropp i teaterpedagogisk praksis: En diffraktiv analyse av to samskapende gruppeprosesser med skoleungdom
Aars, Elisabet Hagli (MEST;2022, Master thesis, 2022)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan rom og kropper spiller sammen i teaterpedagogisk praksis med ungdom i skolen. Denne studien baserer seg på to teaterpedagogiske samskapingsprosesser, en i ... -
Å være dramalærer; Et poetisk kaos - Et masterprosjekt om hvordan en dramalærer forholder seg til læringsmiljø.
Horvath, Rose Marie (Master thesis, 2024)Hensikten med denne undersøkelsen har vært å drøfte hvordan en dramalærer kan bruke samskapende teater som metode i undervisningen for å danne grunnlag for et godt læringsmiljø, og hvordan prinsippene samarbeid, medbestemmelse ... -
Å øve på livet: Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeid med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn?
Brekke, Chriss Therese Gjerde Granberg (MEST;2022, Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet henvender seg i all hovedsak til ansatte ved aktivitetsskolen (AKS), men også lærere og dramapedagoger i grunnskolen samt andre interesserte. I prosjektet ser jeg på muligheten for å utnytte spisetiden ... -
Årringer - å gå ut av tiden
Strøm, Siri Anna Engzelius (Master thesis, 2016) -
Økologiske perspektiver i scenekunst for barn
Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette vitenskapelige essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. ...