Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Hovik, Ellen Konstanse"
Now showing items 1-9 of 9
-
Challenges in Enacting Classroom Dialogue
Eriksen, Elisabeta; Hovik, Ellen Konstanse; Kjensli, Grethe (SMDFs skriftserie;Nr. 14, Chapter; Peer reviewed, 2021)In this article, we report on the challenges of enacting a dialogic approach to teaching mathematics. Using the five principles and three repertoires of dialogic teaching as theoretical framework, we draw on interviews and ... -
«Da følte jeg sånn, oi, kommer jeg til å greie det?» En kvalitativ studie om self efficacy i matematikkundervisning på femte trinn
Engeland, Andreas Legaard (Master thesis, 2022)The belief in having what it takes to master the discipline demanded by a challenge is called self-efficacy. The level and strength of self-efficacy seems to vary greatly in the population. Many people seem to have an idea ... -
Elevenes opplevelse av samarbeidsprøve i matematikk
Einarsen, Selma Danbolt (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på ungdomstrinnet opplever å samarbeide på vurdering i matematikk. Forskning (Laal & Ghodsi, 2012; Johnson & Johnson, 1974; Johnson & Johnson, 1999; Felder & ... -
Elevers argumentasjon i arbeid med matematisk bevis – argumentasjonsformer, årsaker og kjønn
Askeland, Guro Hetty (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever beviser på barneskolen, med spesifikt fokus på elever på 5. trinn. Det er brukt en kvalitativ tilnærming med observasjon og elevtekstanalyse. Elever fra to ... -
En kvalitativ analyse av hvordan matematikklærere kan gi elever mulighet til å utvikle konseptuell forståelse i matematikk
Henriksen, Anders (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan matematikklæreres undervisning i matematikk kan gi elever mulighet til å utvikle en helhetlig og konseptuell forståelse i faget. Gjennom dette tar oppgaven for seg ulike ... -
En kvalitativ analyse av lærerens undervisningskunnskap i matematikk ved respons på uforutsette hendelser i matematikklasserommet
Sanderød, Ingrid Kristine (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan aspekter av lærerens undervisningskunnskap i matematikk fremtrer ved respons på uforutsette hendelser i klasserommet. Dette for å se nærmere på hvordan undervisningsrelaterte ... -
Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
Engum, Stian (Master thesis, 2018)”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på nivådifferensiering. ... -
Pre-service teachers’ understandings of exploratory task design in mathematics: from GeoGebra task design to the 8th grade student
Hovik, Ellen Konstanse; Nolan, Kathleen (Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of the study informing this paper was to investigate pre-service teachers’ (PSTs’) approaches to task design, posing the research question: How do pre-service teachers respond when they are asked to design an ... -
Utforskende undervisning som metode for kommunikasjon- og samarbeidskompetanse: En kvalitativ studie om matematikklæreres opplevelser
Brännström, Claudia Rebecka (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven fokuserer på hvordan lærere opplever utforskende undervisning som en hensiktsmessig metode for elevenes kompetanseutvikling. Målet med studien er å få innsikt i hvilke erfaringer og opplevelser ...