• BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter 

      Pajchel, Katarina; Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline; Sollid, Per Øyvind; Swensen, Håkon; Brevik, Birger (Chapter, 2024)
      I dette kapittelet drøfter vi hvordan programmering og algoritmisk tenkning inngår i skolens naturfag og hva elever kan lære ved å programmere i naturfaget. Deretter presenterer vi et rammeverk – TPACK – som beskriver ...
    • Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review 

      Strat, Tonje Tomine Seland; Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Inquiry is central in science education and therefore also in pre-service teacher (PST) education. In this systematic review of 142 empirical articles, we examine research on inquiry-based science education (IBSE) in teacher ...
    • Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov 

      Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline; Pajchel, Katarina (Chapter, 2024)
      Hvordan ser lærerstudenter på egen kunnskap om å bruke programmering i naturfagundervisningen, og hvordan opplever de at lærerutdanningen forbereder dem på dette? Dette kapittelet bygger på spørreskjemasvar fra 147 studenter ...
    • Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen 

      Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie; Henriksen, Ellen Karoline (Chapter, 2024)
      I dette kapittelet diskuterer vi hvordan naturfaglærerutdanningenkan utvikle lærerstudentenes kompetanse i å praktiskere utforskende arbeidsmå-ter (UA) i sin framtidige yrkespraksis. Med bakgrunn i vår forståelse av UA og ...