Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Helstad, Kristin"
Now showing items 1-8 of 8
-
Klasseledelse som relasjonsarbeid og utvikling av læringsmiljø – En studie av fire læreres forståelser av og erfaringer med klasseledelse
Sønsteby, Steinar (Master thesis, 2024)Som ledere i klasserommet utfører lærere et svært viktig samfunnsoppdrag, og i norske skoledebatter løftes klasseledelse stadig fram som et aktuelt tema. Å lede arbeidet i elevfellesskapet, framstår som en av de viktigste ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet - En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
Geitle, Eirik Hansson (Master thesis, 2022)Det er snart tre år siden LK20 trådte i kraft. Med den ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer fordi det tar for seg kompetanse som vil være viktig i tiden vi lever i, og vil ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet: En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
Geitle, Eirik Hansson (Master thesis, 2022)It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because ... -
Læringsledelse i matematikkundervisning på mellomtrinnet En studie av én lærers tilrettelegging for læring
Aartun, Ane (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet læringsledelse i matematikkundervisning på mellomtrinnet. Problemstillingen som undersøkes er: Hvordan kommer læringsledelse til uttrykk i matematikkundervisningen på mellomtrinnet? Jeg tar ... -
Partnerskap mellom praksisfelt og høyere utdanning sett fra skoleeiers perspektiv
Bakke, Hilde (Master thesis, 2024)Sammendrag Partnerskap er et tema som er på agendaen både i praksis og i forskning, og nyere styringsdokumenter fremhever betydningen av partnerskap for å styrke koblingen mellom høyere utdanning og praksisfelt. I ... -
Partnerskap på like premisser? Styringsforventninger og institusjonelle praksiser sett fra lærerutdanningens perspektiv
Nilsen, Gaute Rydland; Helstad, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2023)‘Partnership’ is used as a collective term for cooperation on competence development between teacher education institutions and schools and is intended to lead to mutual learning. This article deals with experiences with ... -
Teacher leadership: leading professional learning among peers
Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2024)Research has shown the importance of teacher leaders in improving professional learning and schools. This case study investigates the development of a new teacher leader position at a Norwegian upper-secondary school with ... -
Å tenke som en rektor: En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Helstad, Kristin; Eriksen, Andreas; Norhild, Joleik; Reine, Kathrine (Research report, 2025)I denne rapporten presenteres funn fra et forskningsprosjekt om profesjonsetikk og skoleledelse på oppdrag fra Utdanningsforbundet. Det er OsloMet - storbyuniversitetet ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale ...