Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Hellne-Halvorsen, Ellen Beate"
Now showing items 1-13 of 13
-
Bedre sammen: En kvalitativt orientert undersøkelse om læringskultur blant kundebehandlere og deres ledere i en organisasjon.
Bøen, Lene (MAYP;2021, Master thesis, 2021) -
Bruk av digitale hjelpemidler i yrkesfagopplæringen
Munkeby, Ane Cecilie (MAYP;2021, Master thesis, 2021)Dette master prosjektet har hatt som mål og undersøke hvordan bruk av IKT og digitale hjelpemidler i yrkesopplæringen påvirker elevens læringsutbytte og motivasjon til å lære. Prosjektet er gjennomført med elever og lærer ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen
Karlsen, Aina (MAYP;2021, Master thesis, 2021)Denne master oppgaven er et kvalitativt og kvantitativt prosjekt. Studieoppgaven er om hvordan yrkesfaglæreren kan legge til rette for elevers dybdelæring ved bruk av den didaktiske metoden problembasert læring i ... -
Elevens forståelse av dybdelæring i programfagene
Johansen, Angelita (MAYP;2021, Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket læringsutbytte og erfaringer elevene på Vg1 helse og oppvekst har med dybdelæring. Følgende problemstilling er valgt for å undersøke dette; Hvordan tilrettelegger ... -
Fagskriving og fagforståelse hos tospråklige studenter
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Forskningsserie, Research report, 2007) -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
Bouzakraft, Nora (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Hvordan tilrettelegger trafikklæreren for at eleven kobler teori og praksis? En undersøkelse av didaktiske forhold, med kvalitativ og kvantitativ tilnærming
Pihl, Øyvind Einang Ridley (MAYP;2021, Master thesis, 2021)Norsk trafikkopplæring er blant de mest omfattende i verden. Dette er en av årsakene til at Norge er blant de landene i Europa som har færrest dødsfall som følge av veitrafikk. Et viktig mål for trafikkopplæringen er at ... -
Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ... -
Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere
Bergsli, Oddhild; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ... -
Minoritetsspråklige i eldreomsorgen
Formofetten, Gerd (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i yrkespedagogikk. Problemstillingen er "hvordan kan språkopplæringen bidra til å ansette minoritetsspråklige på sykehjem eller i hjemmebasert omsorg". Jeg brukte kvalitativ metode, semistrukturert ... -
Nye produksjonsparadigmer og forventninger til fremtidens IT-utviklere En kvalitativ studie om kompetansen som kan oppnås i løpet av utdanningen til vg3 IT-utviklerfaget og behovet for avansert kompetanse i fremtidens arbeidsliv
Trøeng, Camilla Hansen (Master thesis, 2023)Masteroppgaven handler om å undersøke hva det nye vg3 IT-utviklerfagets (ITU) rolle kan være i forbindelse med det økte behovet for IKT-kompetanse i Norge, og hvordan det kan bli et fremtidsrettet og levedyktig lærefag som ... -
Skriving i yrkesfaglærerutdanningen - resultater fra en kvantitativ studie av yrkesfaglærerstudenters skriveerfaringer ved Høgskolen i Oslo og Akershus
Spetalen, Halvor; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Research report, 2017)Våren 2016 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter som gjennomfører den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus om deres erfaringer med skriving i utdanningen. Spørreundersøkelsen ... -
Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: - How Students and Apprentices Express their Professional Competences
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge (Vocations and Learning;Volume 14, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-24)This article analyzes the writing competences of Norwegian students and apprentices in three professions: Healthcare, industrial mechanics and electricians. The research forms part of a large-scale assessment project in ...