Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Håøy, Annbjørg"
Now showing items 1-13 of 13
-
Algebraisk tenkning i begynneropplæringen
Granly-Kristiansen, Kristine; Hansen, Marthe Skarbo (Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke problemstillingen Hvordan kan en lærer undervise for å utvikle elevenes algebraiske tenkning på 2. trinn? For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en ... -
En kvalitativ analyse av hvordan lærere arbeider med elever som har særlige utfordringer knyttet til å lære matematikk
Westad, Aurora (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere arbeider med elever som har særlige utfordringer knyttet til å lære matematikk. Dette for å få et større innblikk i spesialundervisningen som blir gitt i matematikk, ... -
«En skole for alle» - En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet planlegger og arbeider for en inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
Larsen, Eline (Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering for elever med vedtak om spesialundervisning. Hensikten med studien har vært å belyse hvordan lærere planlegger og tilrettelegger for en inkluderende opplæring for elever på ... -
Et blikk inn i klasserommet - Lek, læring og vennskap
Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje; Andersson-Bakken, Emilia; Håøy, Annbjørg; Svanes, Ingvill K.; Sundtjønn, Trude (OsloMet Skriftserie 2023;10 Delrapport II, Research report; Report, 2023-10)Denne rapporten er andre delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige ... -
Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart
Håøy, Annbjørg; Becher, Aslaug Andreassen. (Peer reviewed; Journal article, 2023)Fra en casestudie (Becher & Håøy, 2022) henter vi data og utforsker jenter og gutters vennskap og sosiale inkludering ved skolestart. Det empiriske hovedgrunnlaget er fokusgruppe-intervjuer med elever, foreldre og lærere ... -
Klasserommets praksisformer 20 år etter - En evaluering av seksårsreformen
Bjørnestad, Elisabeth; Pedersen Dalland, Cecilie; Hølland, Silje; Myrvold, Trine M.; Krogstad Svanes, Ingvill; Andersson-Bakken, Emilia; Sundtjønn, Trude; Håøy, Annbjørg (OsloMet Skriftserie 2024;4, Research report; Report, 2024-06-18)Dette er sluttrapporten fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) ... -
Lærerens bruk av matematiske samtaler og utforskning blant elever på 3.trinn
Khalil, Sofia; Varatharajan, Theresa (Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt lærerens bruk av matematiske samtaler ved bruk av utforskning blant elever på 3.trinn. Hensikten med denne forskningen er å kartlegge lærerens valg av spørsmål og ulike utforskende tilnærminger ... -
Nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene
Aandal, Live (Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke ... -
«Noen ganger er de litt bråkete» - En kvalitativ studie om svært aktive elevers opplevelse av egen skolelivskvalitet
Aasen, Emilie Gunnholt (Master thesis, 2020)Bakgrunn for valg av tema: Det er lett å høre dem som skriker. De svært aktive barna har gjennom min oppvekst og lærerkarriere fanget min interesse. Spørsmålet om hva som gjør at de er så aktive, og hvordan det må oppleves ... -
Storyline og barns muntlige- og skriftlige ferdigheter
Paulsen, Madelen Olsen Kesanen (Master thesis, 2024)I overordnet del står det at lek er nødvendig for de yngste barna, for utforskning og trivsel, men også i selve opplæringen som en helhet da lek gir muligheter til meningsfylt læring og kreativitet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det
Bjørkvold, Tuva; Håøy, Annbjørg; Ånestad, Gerd (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 3, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Begynneropplæring er et nytt fag på universitetsnivå, og det er ikke etablert en felles forståelse for hva begynneropplæringsfaget innebærer. Vi har derfor undersøkt hva som virker samlende i studentbesvarelser i ... -
Uteskole og begynnende lese- og skrivopplæring. En observasjonsstudie på 2. trinn
Alnæs, Ingvild Trupti (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med uteskole og den første lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket å finne ut av hvordan uteskole kunne være en ressurs i opplæringen av lesing og ... -
Å lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap – Skaperglede, engasjement og utforskertrang i undervisningen «Hvordan kan de ellers lære, få engasjement, utforskertrang og skaperglede ...»
Karlsmyr Røbekk, Kristine (Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å bidra til økt forståelse for hvordan elever i begynneropplæringen kan lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap. Målsettingen ble utviklet på bakgrunn av Kunnskapsløftet 2020, som ...