Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Greve, Anne"
Now showing items 1-20 of 31
-
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
Wolf, Kristin Danielsen (OsloMet Avhandling 2020;Nr 25, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
Ødegården Aanstad, Camilla Helén (Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers ... -
Barnehagerevolusjon! : Tidlig læring for sosial utjevning. Kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer
Solheim, Morten (Master thesis, 2010)Title Kindergarten Revolution! Early learning for Social Cohesion: Critical readings of contemporary changes in Early Childhood Education Politics Theme It`s great social changes in our time, especially related to ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
Sandvik, Maria Bendiksen (Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
«Det handler om å bli hørt!» Barnehagelæreren som deltager i den offentlige debatt.
Berger, Mari Aune (Master thesis, 2014)This study examines three early childhood education teachers' experiences on participating in the public debate on critical issues affecting their workplace, profession and early childhood education in general. Through an ... -
Didactic Approaches to Child-Managed Play: Analyses of Teacher s Interaction Styles in Kindergartens and After-School Programmes in Norway
Løndal, Knut; Greve, Anne (International Journal of Early Childhood;47(3), Journal article; Peer reviewed, 2015-06-18)This article explores the nature of teachers’ involvement in child-managed play. We approached this didactic issue through analysis of interactional situations in a kindergarten and an after-school program and by drawing ... -
Erfaringer med «De Utrolige Årene» utviklet av Carolyn Webster-Stratton. En kvalitativ undersøkelse, med fenomenologisk inngang, av barnehagelæreres og styreres forståelse av ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til programmet «De Utrolige Årene» og et kritisk inspirert blikk på i hvilken grad «De Utrolige Årene» kan være med på å støtte opp om samfunnsmandatet / formålet og verdigrunnlaget i Rammeplan for barnehagen (2017)
Gundersen, Gøril Eva Aisha (Master thesis, 2020)Studien undersøker, ved bruk av intervju som metode, fire barnehagelæreres og to styreres tanker om ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til skole-og barnehageprogrammet «De Utrolige Årene» som beskrevet i boken ... -
Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens
Greve, Anne; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette; Rayna, Sylvie (European Early Childhood Education Research Journal;Volume 27, 2019 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-27)Food practices are culturally and historically situated, and so are conceptions of ‘risk’. Comparative studies of food practices can highlight these cultural norms and conceptions. In this article we will present results ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
Morken, Mari (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
Granum, Anne (Master thesis, 2012)This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten. I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ... -
Hvordan kan estetisk erfaring forstås som en måte å lære på – satt inn i en barnehagekontekst. En teoretisk-hermeneutisk studie.
Rieck, Angela (Master thesis, 2017)Hovedanliggende med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning estetiske erfaringer kan ha for barn i barnehagealderen, og hvordan estetisk erfaring kan forstås som en måte å lære på i en barnehagekontekst. ... -
Hvordan tar barn i bruk de mulighetene uterommet kan gi i relasjonsleken? : en observasjonsstudie av hvordan noen barn leker sammen i barnehagens uterom
Olerud, Mari (Master thesis, 2011)In my master thesis I wanted to focus on the outdoor environment of the norweigian kindergarten, and how this room or place can afford play between children. My main research question is: ”How does children make use of ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
Gangstad, Kristin Rostad (Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ... -
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
Pedersen, Lillian (OsloMet Avhandling 2020;Nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
Lek og voksenrollen: En studie om barns lek og de voksnes involvering
Tronesvold, Tonje (Master thesis, 2013)This is a qualitative research paper on children’s play and the adult’s role in children’s play. The method used is focus group interviews with the preschool teachers in four different kindergartens, in three different ... -
Lærerstudenters emosjonelle erfaringer som pedagogisk fenomen
Helleve, Mette Birgitte (OsloMet Avhandling;2023 nr 32, Doctoral thesis, 2023)Målet for avhandlingen er å supplere den empiriske danningsforskningen med en teoriudviklende undersøkelse av lærerstudenters emosjonelle erfaringer. Hensikten er å fremskaffe kunnskap om lærerstudentenes emosjonelle ... -
”Man leker når man leker”: Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
Bye, Line Iren (Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
Med litteratur som våpen for å skape bliven i barnehagen
Lerbak, Kari (Master thesis, 2017)In a book, as in all things, there are lines of articulation or segmentarity, strata and territories; but also lines of flight, movements of deterritorialization and destratification. Comparatives rates of flow on these ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
Strand, Sol Helen (Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
Morgendagens barnehager - En fortolkende, metodetriangulerende undersøkelse av organisering av barnehager med høy andel barnehagelærere
Kolsrud, Halvor Hals (Master thesis, 2015)Det er i dag en stor mangel på barnehagelærere ut fra barnehagelovens krav om pedagogisk bemanning. På tross av dette er det en rekke barnehager som overoppfyller dagens lovkrav og har rundt 50 prosent barnehagelærere. I ...