Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Gjærum, Rikke Gürgens"
Now showing items 1-20 of 31
-
The Aesthetic Model of Disability
Edvardsen, Nanna Kathrine; Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Peer reviewed, 2021-08-16)This chapter explores the questions of how and why certain behaviours are perceived as an expression of a disability – and not, for example, as an mic expression – and what role art can play when it comes to constructing ... -
Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen
Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Drama Nordisk dramapedagogisk tidsskrift; Volum 2, Nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-04)Overordnet del av læreplan for grunnskoleni slår fast at man i fremtidens skole bør anvende elevaktive undervisningsmetoder som en form for demokratisk praksis. Vi kan lese at «/…/ elever som lærer om og gjennom skapende ... -
Drama som læringsform i Fagfornyelsen - Om å styrke elevers dybdeforståelse av de tre tverrfaglige temaene "demokrati og medborgerskap", "folkehelse og livsmestring" og "bærekraftig utvikling".
Vik, Malin Kathrine (MEST;2020, Master thesis, 2020)This master thesis is aimed at teachers and drama educators, especially those working in primary school. I am also reaching out to Norwegian school authorities, school owners and others. The study examines how Drama as ... -
En beretning om Funiculì Funiculà – en operafabel
Moritsgard, Tor André (Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å gi et inntrykk av forestillingen Funiculì Funiculà – en operafabel gjennom en observatørs blikk og dermed et blikk inn i feltet. Forestillingen var et samarbeidsprosjekt mellom ... -
Fortellersirkel - en demokratisk møteplass?
Rød, Ingeborg Karoline Spjelkavik (Master thesis, 2016)Denne oppgaven har som formål å legge frem refleksjoner knyttet til mitt feltarbeid med tema muntlig fortellerkunst. Ved bruk av fortellersirkel har jeg utforsket muligheten for å utarbeide en demokratisk møteplass for ... -
Hvem er redd for dem skumle ulv - et lekfilosofisk teaterprosjekt
Larsen, Ine Måneby (Master thesis, 2017)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan man med utgangspunkt i barns lek kan utvikle en lekfilosofisk teaterforestilling. Videre har forskningen gått inn i hvilken påvirkning forestillingen kan ha for ... -
Innafor å være utafor
Keilen, Tor Itai (MEST;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan man kan skape etnoteater om fordommer, utenforskap og ekstremisme, og hva det betyr å delta i et slikt teaterprosjekt for unge voksne som samles i teaterrommet på ... -
"Killing Oliver"
Edvardsen, Nanna Kathrine (Master thesis, 2015) -
Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom?
Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal ... -
Kulturdeltakelse for mennesker med funksjonsnedsettelser - om tilrettelegging og hensikt
Gjærum, Rikke Gürgens; Melbøe, Line; Pettersen, Edna; Riise, Torgeir (Fontene forskning;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Kunstdidaktikkens møte med marginale røster
Aure, Venke; Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ... -
#KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak
Gjærum, Rikke Gürgens; Arnesen, Jon (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt ... -
Kvinnen fra sør - En studie av organisasjonen «Faudhias sisters Organization» og deres sosialpolitiske teaterarbeid for kvinner i Tanzania
Håland, Nina Therese (Master thesis, 2016)Hensikten med denne masterstudien er å undersøke hvordan organisasjonen «Faudhias Sisters Organization» arbeider sosialpolitisk med emansipatorisk teaterarbeid for å bedre den tanzanianske kvinnens stilling i Swahilikysten. ... -
Levd skuespillerliv og rolletildeling. En studie av kvinner i norsk institusjonsteater
Gjærum, Rikke Gürgens; Vollan, Ingrid; Bjerkestrand, Karin Brunvathne (Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen presenterer funn fra den kvalitative studien Kvinner i norsk teater (KIT). Forskerne har undersøkt kvinnelige skuesp illeres opplevelser av rolletildeling i norske institusjonsteatre, sett i ... -
Liv til minner: om utfordringer i reminisensteater i møte mellom unge skuespillere og eldre historiefortellere
Udnæs, Charlotte (MEST;2021, Master thesis, 2021)Med denne reminisensteaterstudien henvender jeg meg til lesere som er interessert i og/eller arbeider med reminisensteater i samarbeid med ungdommer. Ved å peke på utfordringer, foreslå løsninger og mulige forbedringsmuligheter ... -
Marginale røster i kunstnerens varetekt. Et etnoteaterarbeid med innsatte i norske kvinnefengsler.
Enoksen, Karoline Marie (Master thesis, 2017)Denne oppgaven henvender seg til anvendte teaterarbeidere, især de som arbeider kunstnerisk med marginaliserte grupper og individer. På samme tid adresseres også de som jobber innenfor kriminalomsorgen, samt de som driver ... -
Med hvilken rett blir din sigøynerhistorie min fortelling? Om innsamlings- og fortolkningsproblematikk
Gjærum, Rikke Gürgens; Dahlsveen, Heidi; Walløe, Thor-André (Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker hvilke fortellinger vi velger å fortelle om andre, og med hvilken rett andres narrativer blir fortellerens eget materiale. Vi diskuterer derfor selve innsamlings - og ... -
Mulighetsrommet i kunstdidaktikken: betraktninger av til-stede-værelse
Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker kunstdidaktikken som et mulighetenes «rom» for marginale røster. Gjennom et stedsfilosofisk perspektiv blir begrepet «rom» det metaforiske omdreiningspunkt. Hensikten er å åpne opp for et undringsfelleskap ... -
Personlige fortellinger iscenesettes- med kroppen som instrument
Hasmo, Marte Isachsen (MEST;2020, Master thesis, 2020)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hva som settes på spill når ungdom gis anledning til å iscenesette sine personlige historier med kroppen som det primære omdreiningspunktet. Det har jeg gjort ved å undersøke ... -
R-U-I-N Regionsutvikling i Nord - Med feministiske briller i etnodramatisk utviklingsarbeid
Aasebøstøl, Borghild Otelie (Master thesis, 2017)Med denne studien henvender jeg meg til dere som er interessert i, og arbeider med, etnodramaformen. Studien tar for seg utviklingen av et etnodrama med arbeidstittelen RUIN – RegionsUtvikling i Nord. Etnodramaet har sitt ...