Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Fredriksen, Bendik"
-
"Det ga meg mer innlevelse" - appen "Trall" og gitar i sangundervisning - et kvalitativt aksjonsforskningsstudie med gruppeintervju av elever
Grøtteland, Kristian Reite (Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er at sang har blitt en nedprioritert aktivitet i skolen, fordi den ikke lenger er nevnt i Overordnet del av læreplanen. Det viser seg at sang er viktig for mange mennesker og bidrar til å ... -
Elevers opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget: en studie av hvordan vurdering kan påvirke dette
Urdal, Amalie Ingebjørg Hack (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å gi innblikk i ungdomsskoleelever sin egen opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget. Videre undersøker den hvilke måter vurdering kan ha en påvirkning på dette, og hvorvidt ... -
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
Vonen, Lars Zimmermann (Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
Vonen, Lars Zimmermann (Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Lærer, hvorfor har vi musikk? En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikklærere reflekterer rundt legitimering av musikkfaget overfor elevene sine
Bovim, Ingrid (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan musikklærere på mellomtrinnet reflekterer rundt legitimering i musikkfaget overfor elevene sine. Det finnes flere ulike perspektiver på legitimering i forskningslitteraturen, ... -
Lærerens tilrettelegging av elevtilbakemeldinger i musikkundervisningen
Haukelid, Greger (Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordyping i faget musikk og musikkdidaktikk, som er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet. Området som skal besvares, er hvordan læreren kan legge til ... -
Læreres bruk av tilpasset opplæring i musikkundervisningen
Isene, Jenny Kristine Lille (Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i musikk og musikkdidaktikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvordan lærere tilpasser opplæringen i ... -
The multiplicity of preservice music teachers' positioning in a participatory action research
Onsrud, Silje Valde; Fredriksen, Bendik; Rinholm, Hanne; Lindgren, Monica (Research Studies in Music Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-04)This article reports the results of a participatory action research study into Norwegian generalist music teacher education, that intended to develop spaces for preservice music teachers to foster agency and prepare for ... -
Musikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet?
Ulland, Therese Grandahl (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de ... -
Musikklæreres undervisningsplanlegging – hva og hvem bestemmer? En kvalitativ intervjustudie om tre musikklæreres undervisningsplanlegging på ungdomsskolen
Moland, Hanna Rosendahl (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre musikklærere på norske ungdomsskoler planlegger musikkundervisningen, og hva som påvirker valgene de tar i dette arbeidet. Ved å gjennomføre kvalitativt forskningsintervju ... -
Musikkteknologi og kreativitet - En analytisk og teoretisk drøftelse av muligheter for skapende arbeid med to digitale verktøy
Emmelthun, Lars Anfrido (Master thesis, 2023)Komponering ved hjelp av digitale verktøy har blitt vanlig både i utdanning og i det profesjonelle musikkliv. Dette er en teoretisk oppgave som undersøker hvilke muligheter som tilbys av Logic Pro og Chrome Music Lab til ... -
Skjeve taktarter og mangfold i musikkfaget
Nøst, Torill Aas (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg undervisning i skjeve taktarter og utforsker tidligere utviklede metoder for innstudering av rytmikk. Tematikken ses i lys av mangfold i musikkundervisningen, og har som mål å eksemplifisere ... -
Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
Hanssen, Andreas Ansgard (Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom ... -
Å undervise om kjønn med skjønn
Kirkenær, Fanny; Thorud, Marthe Emilie Oppebøen (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg kjønn, kjønnsroller, stereotypi og seksualitet i musikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er læreplanen i musikk fra fagfornyelsen 2020. Problemstillingen er som følger, «hvordan kan ...