Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Fasting, Rolf Bjarne"
Now showing items 1-7 of 7
-
Approaches to inclusive education A review of the literature on inclusive education for children and youth with disabilities in low-income countries in Africa and Asia
Fasting, Rolf Bjarne; Haug, Marit; Hausstätter, Rune (NIBR Rapport;, Book; Research report, 2024)This report responds to an assignment commissioned by Norad to review peer reviewed literature on inclusive education in ten selected countries in Africa and Asia: Afghanistan, Ethiopia, Malawi, Mali, Myanmar, Nepal, Niger, ... -
Elever med fysisk funksjonsnedsettelse og kroppsøvingsfaget i et inkluderingsperspektiv
Gjeitnes, Ingunn Eckhoff (Master thesis, 2022)Kroppsøving er et obligatorisk skolefag og i lys av en inkluderende fellesskole har alle elever rett på en tilpasset opplæring i faget (Haug, 2014, s. 18). I kroppsøvingsfaget viser det seg dog å være fordringsfullt å følge ... -
En kartleggingsstudie av ungdomsskolelærere sitt arbeid med sosial læring og sosial kompetanse - En kvantitativ studie
Sørumshagen, Andreas (Master thesis, 2023)Formål: Studien har til hensikt å kartlegge i hvilken grad lærere i ungdomsskolen søker å utvikle sosial kompetanse hos elevene gjennom arbeid med sosial læring. Studien undersøker om det eksisterer gruppeforskjeller ... -
En kvalitativ studie av hvordan skolen og PP-tjenesten samarbeider for å inkludere elever med særskilte behov
Strømmen, Maria Jane Kulen (Master thesis, 2021)Temaene for denne masteroppgaven er inkludering og samarbeid. Inkludering er et bærende prinsipp i skolen. Alle elevene er ulike, men alle har rett til å være en del av et inkluderende fellesskap i skolen (Meld. St. 6 ... -
Getting behind assessment and learning in secondary school music: A case study approach
Fasting, Rolf Bjarne; Sætre, Jon Helge (Beiträge empirischer Musikpädagogik;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)The scope of the article is to explore and understand the intertwined connections between teaching, learning and assessment in music as a school subject. Music lessons at a Norwegian lower secondary school are explored ... -
PP-tjenesten som inkluderingsagent: retorikk eller handling?
Fasting, Rolf Bjarne; Breilid, Nils (Psykologi i kommunen;Nr. 3 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-04)I artikkelen retter vi oppmerksomhet mot inkludering som en grunnleggende premiss for PP-tjenestens arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling. Utredninger og rapporter hevder at PP-tjenesten i hovedsak retter ... -
Tidlig innsats som systemisk strategi i skolen: En kvalitativ casestudie på ledernivå ved grunnskolene i én kommune
Knudsen, Karoline (Master thesis, 2020)Tidlig innsats i skolen er tema for avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er tidlig innsats et sentralt prinsipp for skolers pedagogiske virksomhet. Forskningsdesignet er et casedesign, rettet mot én kommunes strategiske ...