Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Engen, Bård Ketil"
-
Collaborative Writing through iPad Sharing
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Peer reviewed; Journal article, 2017)In this paper, we present the findings from a study on the collaborative use of tablets (iPads) in a third-grade primary classroom in Norway where pupils worked on creating fairy tales. The pupils had been using iPads since ... -
Digital Competence for Teachers: Perspectives and foresights for a new school
Rubio, Juan Carlos Colomer; Gassó, Héctor Hernández; Engen, Bård Ketil (Comunicar; Vol. XXVII, n. 61, 4th quarter, October 1 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper analyzes the links that exist between the perceptions of teachers-in-training regarding the use of digital resources in the Secondary Education classroom and their own methodological and epistemological conceptions. ... -
Digital kildekritikk i samfunnsfag: En kvalitativ studie fra et lærers perspektiv
Persson, Andreas Dahlberg (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke på hvilken måte lærere på mellomtrinnet inkluderer digital kildekritikk i samfunnsfagundervisningen. Jeg har undersøkt deres holdninger og forkunnskaper knyttet til digital ... -
Digital kompetanse i montessoripedagogikken
Hagen, Astri (Master thesis, 2022)Digital kompetanse i montessoripedagogikken er et tema det finnes svært lite forskning rundt. I den offentlige skolen legges det føringer for arbeid med digitale ferdigheter gjennom Læreplan for kunnskapsløftet 2020 og ... -
Exploring the Expectations of Learning Analytics: A Study of Student Expectations and Usability Learning Analytics
Peschel Kanstad, Wolf Eskil (Master thesis, 2023)In the field of Learning Analytics (LA), studies include LA methodology, techniques, tools, and its usability to stakeholders such as students, teachers, and institutions. However, to get a full understanding of how the ... -
Guidelines and regulations for teaching digital competence in schools and teacher education : a weak link?
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Journal article; Peer reviewed, 2015)Teacher education has recently been criticised for not fulfilling its obligation to adequately prepare teachers to utilise digital tools in the classroom. In this paper, we raise the question of why Norwegian teacher ... -
Hvordan opplever og utnytter lærere omvendt undervisning som støtte for læring i klasserommet?
Aas, Kristoffer Trygvesson (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har fokus på omvendt undervisning som metode i klasseromssituasjonen, og hvordan lærere oppfatter denne undervisningspraksisen. Den overordnede problemstillingen og tittel på oppgaven er: Hvordan ... -
Integrating ICT without throwing the baby out with the bathwater
Engen, Bård Ketil; Øgrim, Leikny (Chapter; Peer reviewed, 2009)This paper presents a case study of how novice schoolteachers experience the usefulness of ICT skills in their work context as professionals in compulsory schools in Norway. The first part describes the general framework ... -
Introducing the PEAT model to frame professional digital competence in teacher education
McDonagh, Adrian; Camilleri, Patrick; Engen, Bård Ketil; McGarr, Oliver (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 5 No. 4 (2021): Special Issue: Digital Competence in Teacher Education across Europe, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-30)This paper puts forward a case for using the PEAT model in teacher education, a framework designed to capture the different dimensions of teachers’ professional digital competence (PDC). The model arose from an Erasmus+funded ... -
‘It’s a Fairy Tale’ Using Tablets for Creating Composite Texts
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (The Journal of Interactive Learning Research;Volume 29, Number 3, July 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-07)In this article, we analysed the collaborative use of tablets (iPads) in a third-grade primary classroom in Norway where the pupils created fairy tales. The pupils worked in groups of five and shared an iPad in their group. ... -
Kan bruk av spillteknologi øke motivasjonen for egentrening av motoriske ferdigheter i fotball for jenter på idrettslinjen?
Kjelvik, Rune (Master thesis, 2020)Denne studien forsøker å kaste lys over hvorvidt bruk av spillteknologi kan øke motivasjonen for egentrening av motoriske/tekniske ferdigheter for jenter på toppidrett videregående 2 og videregående 3. Studien ble gjennomført ... -
LMS - et egnet verktøy for formativ vurdering?
Holmén, Per; Sameien, Lars Petter (Master thesis, 2016)I denne studien søker vi å finne svar på hvordan formativ vurdering kan gjøres gjennom læringsplattformer, og hvordan designet støtter dette. Gjennomgang av tidligere forskning avdekker at det foreligger få undersøkelser ... -
Lærerstudenters digitale kompetanse i forhold til deres holdninger og praksis - En kvalitativ studie
Århus, Kristian Hauer (Master thesis, 2023)Mange skoler har de siste årene gått over til å bli nær heldigitale, og den nye lærerplanen LK20 har også mer eksplisitte forekomster av digitale ferdigheter enn tidligere. Denne utviklingen kan sies å skje i tråd med ... -
Lærerstudenters refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis – en kvalitativ studie
Nguyen, Peter Thanh Son (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få en forståelse over lærerstudenters refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis. For å få en forståelse for dette har oppgaven undersøkt lærerstudenters flere aspekter ... -
MOOC-studenter og selvregulering av læring om selvreguleringsstrategier og betingelser for å selvregulere læring
Sjøtveit, Oddgeir (Master thesis, 2020)Denne studien ser på bruk av selvreguleringsstrategier i MOOC, og betingelser for å selvregulere. Studien reiser med det følgende problemstilling: Hva kjennetegner selvreguleringsstrategier hos MOOC-studenter, og i hvilken ... -
Motivasjon og selvregulering i videobasert undervisning og i 3D-baserte virtuelle verdener på lærerstudiet
Granly, Kamilla (Master thesis, 2023)12. mars 2020 annonserte regjeringen de første tiltakene i bekjempelsen av Korona-viruset. Universiteter og Høgskoler måtte praktisere undervisning uten fysisk oppmøte. Studiene ble derfor heldigitalisert, og studentene ... -
Nettmobbing blant gutter og jenter - Et innblikk i gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett
Novaro, Ann-Kristin (Master thesis, 2016)Med problemstillingen ”Nettmobbing og kjønn- En undersøkelse om gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett” søker jeg å finne svar på om jenter og gutter opplever nettmobbing forskjellig? Er det noen forskjell ... -
Samarbeid i digital spillbasert undervisning: En designbasert intervensjonsstudie
Edvardsen, Pål (MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Denne studien ser på i hvilken grad et undervisningsdesign bygget opp rundt et digitalt spill kan fremme samarbeid. Designet er skapt på bakgrunn av tidligere forskning og litteratur innen digital spillbasert læring i ... -
Skjerm i skolen
Grevstad, Tor-Eivind Elde (Master thesis, 2023)Bakgrunn: Den økende implementeringen av skjermer i skolen er drevet frem av både teknologisk utvikling og endrede pedagogiske behov. Dette har bidratt til å skape nye dynamikker i klasserommet, og utfordret tradisjonelle ... -
Student teachers and their attitudes towards ICT Lesson learned from three different countries
Camilleri, Patrick; Engen, Bård Ketil; Hatlevik, Ove Edvard; Colomer Rubio, Juan Carlos; Gassó, Héctor Hernández (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 5 No. 4 (2021): Special Issue: Digital Competence in Teacher Education across Europe, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-30)This paper explores the attitudes that student teachers in Malta, Norway, and Spain convey to digital technologies in formal educational settings as they start the 1st semester. A number of studies look at educational ...