Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Christiansen, Bjørg"
Now showing items 1-20 of 27
-
Challenges in the assessment of nursing students in clinical placements: Exploring perceptions among nurse mentors
Christiansen, Bjørg; Averlid, Gertrud M; Baluyot, Cynthia; Blomberg, Karin; Eikeland, Anne; Finstad, Ingrid Rachel Strand; Holm Larsen, Monica; Lindeflaten, Katrin (Nursing Open;Volume 8, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-27)Aim: The aim was to explore how nurse mentors experience the assessment of nursing students in clinical placements at hospitals and in municipal health care. Design: The study is qualitative with an explorative and descriptive ... -
Collaborative Learning at the Boundaries: Hallmarks within a Rehabilitation Context
Christiansen, Bjørg; Taasen, Inger; Hagstrøm, Nora; Kildal Hansen, Kellaug; Norenberg, Dorte Lybye (Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of the article is to shed light on how collaborative learning at the boundaries between professions plays out within a rehabilitation context. The study has an ethnographic design in the form of observation and ... -
”Det er ikke noe en snakker om egentlig” : en kvalitativ studie om koloskopi
Rødbotten, Nora (Master thesis, 2013)Formål: Hensikten med denne studien har vært å identifisere faktorer som har betydning for pasienters opplevelse av koloskopiundersøkelse utledet fra pasientens perspektiv. Teoretisk forankring: I studien er det ved hjelp ... -
Developing mature empathy among first-year students: The learning potential of emotional experiences
Konow-Lund, Anne-Sophie; Heggestad, Anne Kari Tolo; Nortvedt, Per; Christiansen, Bjørg (Journal article; Peer reviewed, 2017)Nursing students’ ability to develop mature empathy requires emotional work, usually associated with caring experiences in relation with patients and next of kin. This article is based on qualitative in-depth interviews ... -
Diminishing pain stigma: patient perceptions of encounters with interprofessional teams in biopsychosocial pain rehabilitation
Battin, Gudrun Songøygard; Romsland, Grace Inga; Christiansen, Bjørg (Annals of Medicine;Volume 54, 2022 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20) -
Exploring the black box of practical skill learning in the clinical skills center
Bjørk, Ida Torunn; Christiansen, Bjørg; Havnes, Anton; Hessevaagbakke, Eva Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2015-08-28)Background: Learning in skills centers has a long tradition in nursing education. Nurse educators struggle to substantiate their opinions on the efficacy of simulation technologies over traditional methods of instruction ... -
Fagutviklingssykepleieren som brobygger mellom forskning og klinisk praksis
Christiansen, Bjørg; Carlsten, Tone Cecilie; Jensen, Karen (Sykepleien Forskning;4 (2), Academic article, 2009)Bakgrunn: Forskning og teknologi er i økende grad blitt en del av vår hverdag, som medfører at kunnskap får en mer abstrakt og symbolsk form. Det stilles derved særegne krav til faglig oppdatering blant sykepleiere. Hensikt: ... -
Health education and the pedagogical role of the nurse: Nursing students learning in the clinical setting
Halse, Kirsten; Fonn, Marianne; Christiansen, Bjørg (Journal of Nursing Education and Practice;4(3), Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: Health education has been regarded as an important aspect of nursing for years. To be able to provide health education, nursing students need to know about the content of health education programs and the ... -
Helsepedagogikk – fra begrep til praksis i helsefagutdanninger: Hva kjennetegner studentenes erfaringer?
Christiansen, Bjørg; Holmberg, Vigdis; Erichsen, Torunn; Vågan, Andre (UNIPED;Årgang 43, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-07)Helsepedagogikk er et sammenfattende begrep for læring, veiledning og undervisning av pasienter som hjelp til å mestre sykdom og fremme helse. Helsepedagogiske ferdigheter fremtrer i læreplaner til bachelorutdanningene i ... -
Hvordan bidrar lærere til å fremme elevenes psykiske helse?
Larsen, Monica Holm; Christiansen, Bjørg (Tidsskriftet FoU i praksis;9(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Psykisk helse skapes der mennesker lever. For ungdom er skolen i denne sammenheng en viktig arena. Utbredelsen av psykiske problemer hos unge vekker grunn til bekymring, og det har lenge vært fokus på at forebyggende innsats ... -
Hvordan erfarer sykepleiere prosessen med å kombinere faglig skjønn og prosedyrer i klinisk praksis?
Lindeflaten, Katrin (Master thesis, 2014)Formål: Studien har som hensikt å beskrive og tolke hvordan sykepleierne kombinerer sitt faglige skjønn med prosedyrer, og hvordan dette påvirker utførelsen av prosedyrer i en klinisk hverdag. Teoretisk forankring: ... -
Learning practical nursing skills in simulation centers – A narrative review
Hilleren, Inger Helen Sekse; Christiansen, Bjørg; Bjørk, Ida Torunn (Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Practical skills are complex procedures integrating communication and caring, as well as technical and manual aspects. Simulation at a simulation/skills center offers a wide range of learning activities and aims ... -
Læring i intensivkontekster for sykepleiere uten spesial- eller videreutdannelse
Ween, Randi Helene (Master thesis, 2014)Formål: Studiens hensikt var å undersøke hvordan læring foregår hos sykepleiere som mangler spesial- eller videreutdanning når de skal lære i intensivkontekster. Hva motiverer for læring og hvilke ressurser finnes i ... -
Motivasjon til livsstilsendring hos personer med sykelig overvekt
Borge, Lisbet; Christiansen, Bjørg; Fagermoen, May Solveig (Sykepleien forskning;7(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)satsingsområde. I dette endringsarbeidet kan et lærings- og mestringssenter (LMS) være nyttig. Hensikt: Å få fordypet kunnskap om hva som bidrar til å motivere eller demotivere personer med sykelig overvekt for livsstilsendring ... -
Moving the boundaries : peer learning between nursing and physiotherapy students
Fogstad, Lise; Christiansen, Bjørg (Vård i Norden;31 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011-09-30)Aim: The objective of this study was to explore nursing and physiotherapy students’ views on peer learning as an innovative learning strategy. Background: Departments of nursing and physiotherapy at Oslo University College, ... -
”Nå gjør jeg det jeg selv vil” : ungdommers erfaringer med langvarig smerte
Sørensen, Kari (Master thesis, 2013)Formål: Studiens hensikt var å undersøke noen ungdommers erfaringer med hvordan langvarige og komplekse smerter påvirker livssituasjonen. Hvilke følger det kan få for opplevelse av egen identitet, forholdet til venner, ... -
Negotiating Goals: Exploring the Dialogue Between Professionals and Patients in Team-Meetings
Christiansen, Bjørg; Slomic, Mirela (Professions and Professionalism;Volume 11, No 2 (2021), e3993, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-06)The aim of this study is to explore the negotiation of goals in team meetings with patients within a specialized rehabilitation context: What characterizes the dialogue between professionals and patients in goal meetings? ... -
Oppdatering av kunnskaper i hjemmesykepleie
Kvam, Sara Ulrika Leparde (Master thesis, 2014)Formål Studiens formål er å få innsikt i sykepleieres erfaringer med kunnskapsoppdatering i det sykepleiefaglige miljø i hjemmesykepleie, hvilke kilder som benyttes, samt å synliggjøre faktorer som enten fremmer eller ... -
Personal factors associated with health-related quality of life in persons with morbid obesity on treatment waiting lists in Norway
Lerdal, Anners; Andenæs, Randi; Bjørnsborg, Eva; Bonsaksen, Tore; Borge, Lisbet; Christiansen, Bjørg; Eide, Hilde; Hvinden, Kari; Fagermoen, May Solveig (Quality of Life Research;20 (8), Journal article; Peer reviewed, 2011-02-19)Purpose To explore relationships of socio-demographic variables, health behaviours, environmental characteristics and personal factors, with physical and mental health variables in persons with morbid obesity, and to ... -
Perspektiver på legevisitten : en kvalitativ studie om legevisittens betydning for pasienter, sykepleiere og leger
Olsen, Sofia Elisabeth (Master thesis, 2013)Formål: Denne studien er en empirisk studie der det er undersøkt hva legevisitten betyr for pasienter, sykepleiere og leger. Legevisitten blir gjennom studiens forskningsspørsmål undersøkt og belyst med tanke på utforming ...