Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Breilid, Nils"
Now showing items 1-16 of 16
-
Begynnende skolevegring - den komplekse tematikken som ikke er usynlig
Peeters, Sandra Skaveren Ljungren (Master thesis, 2024)Temaet for denne masteravhandlingen er begynnende skolevegring hos elever på mellomtrinnet. Studien tar utgangspunkt i Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell, og temaene tidlig innsats, bekymring og tiltak er ... -
Bestyrkende faktorer som fremmer en positiv overgang fraskole til varig arbeidslivstilknytning for elever ilærekandidat-ordningen.
Breilid, Nils; Dyrnes, Eva Martinsen (Journal article; Peer reviewed, 2017)Abstract Introduction: This study deals with young people receiving special needs education in schools and their transition to lasting employment in private or public sector. Through a qualitative approach, the article ... -
«Det er noe med å se de som ikke vil bli sett, blant alle som vil det» - En kvalitativ studie av læreres arbeid med tidlig innsats for å inkludere sjenerte barn i klassefellesskapet
Jensen, Camilla Livgård (Master thesis, 2022)Skolen skal være en felles læringsarena for barn og unge. Ideelt sett skal alle barn bli inkludert i et fellesskap hvor mangfoldet blir verdsatt (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan skal lærere arbeide for å gi alle ... -
«Det kan være så mye som skjer hjemme som de på skolen ikke vet om»: En kvalitativ studie om skoleerfaringer og skoleønsker fra fem ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon.
Grønnestad, Kamilla Storstein (Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Formålet med studien er å se nærmere på hvordan ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon opplever skolelivet, og hvilke ønsker eller anbefalinger de har i forbindelse med ungdommer som bor på ... -
En skole for alle? «for det er jo mennesker vi tar vare på»
Bregård, Anders (Master thesis, 2022)Skolehverdagen stiller høye krav til skolens ansatte om å favne alle elever i skolen. Hver dag står lærerne overfor 700 avveininger og valg som skal fremme elevers læring, utvikling og trivsel (Ohnstad, 2015). I arbeidet ... -
Et klasserom for alle elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere arbeider ut fra en bekymring om begynnende normbrytende atferd, og legger til rette for økt opplevelse av inkludering
Engebretsen, Thea (Master thesis, 2022)Formål med studien er å ta tak i en begynnende uheldig utvikling. Når en bekymring vekkes, hvilke tiltak settes inn for å snu en begynnende uheldig utvikling, og øke elevens opplevelse av inkludering? Dette for å forhindre ... -
For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
Schmid, Evi; Breilid, Nils (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 39, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-30)Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. ... -
"Hvordan spesialpedagogers relasjonsarbeid kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning". En kvalitativ studie av spesialpedagogers erfaringer og perspektiver
Lunåsmo, Petter (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan spesialpedagoger arbeider med relasjoner og om dette kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Studien har rettet søkelyset både ... -
Inkluderende opplæring - En kvalitativ studie av hvordan lærere, gjennom skolens kollektive profesjonsutvikling, fremmer inkluderende læringsmiljø
Reigstad, Maria (Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at skolen skal legge til rette for «inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Men på hvilken måte bør dette skje? Er det ... -
Lærernes betydning i møte elever som viser problematferd: En kvalitativ studie av hvordan lærere samhandler med elever som viser problematferd, med henblikk på sikre god læring og utvikling
Kirksether, Mathilde (Master thesis, 2023)Skolen skal sikre likeverdige muligheter for læring og utvikling for alle elever, gjennom tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø. Likevel viser en studie gjennomført av Haug (2020) at dette ikke er tilfelle for ... -
PP-tjenesten som inkluderingsagent: retorikk eller handling?
Fasting, Rolf Bjarne; Breilid, Nils (Psykologi i kommunen;Nr. 3 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-04)I artikkelen retter vi oppmerksomhet mot inkludering som en grunnleggende premiss for PP-tjenestens arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling. Utredninger og rapporter hevder at PP-tjenesten i hovedsak retter ... -
Psykisk helse og friluftsliv. Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet bruke friluftsliv for å forebygge psykisk uhelse i skolen?
Thorsen, Trym Christian (Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse og friluftsliv i ungdomsskolen. Utgangspunktet og formålet med studien er å bidra til økt kunnskap og forståelse knyttet til hvordan aktiv bruk av friluftsliv kan styrke den ... -
Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
Skårset, Emil Elde (Master thesis, 2022)Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at ... -
Spesialpedagogers relasjonsarbeid i skolen. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagoger arbeider med å etablere og opprettholde relasjoner til elevene
Bjerketveit, Lene Ekornhol; Breilid, Nils (Master thesis, 2020)Relasjoner er en svært viktig del av skolehverdagen, og for barn med spesielle behov er relasjonene ofte av enda større betydning (Drugli, 2012, s. 44). Hensikten med dette forskningsarbeidet har derfor vært å se på ... -
Teamets betydning i sammensatte utfordringer En kvalitativ studie om hvordan teamet samarbeider med å utvikle og videreutvikle gode strategier for elever som viser tegn til skolevegring
Fiske, Tuva Sydnes (Master thesis, 2024)Forskning viser at det er et økende antall elever i den norske skolen med bekymringsfullt skolefravær. Skolefravær kan føre til skolefrafall, som igjen kan medføre alvorlige konsekvenser i voksen alder. Derfor har jeg vært ... -
Tidlig innsats som systemisk strategi i skolen: En kvalitativ casestudie på ledernivå ved grunnskolene i én kommune
Knudsen, Karoline (Master thesis, 2020)Tidlig innsats i skolen er tema for avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er tidlig innsats et sentralt prinsipp for skolers pedagogiske virksomhet. Forskningsdesignet er et casedesign, rettet mot én kommunes strategiske ...