Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Braathe, Hans Jørgen"
-
Arbeidsformer i matematikkfaget - en diskursanalyse av fire matematikklæreres ytringer om bruk av arbeidsformer
Haugen, Cecilie Eline (Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å gi et bilde av arbeidsformene som brukes i matematikkundervisningen til en gruppe matematikklærere og få en økt innsikt i disse lærernes begrunnelser for, og refleksjoner rundt valg ... -
Dilemmas of streaming in the new curricula in Norway
Braathe, Hans Jørgen (Proceedings of the Sixth International Mathematics Education and Society Conference;, Conference object, 2010-03)The paper describes aspects and dilemmas concerning streaming of students according to ability in an ongoing developmental project in a small town in Norway. The project is part of a governmental effort to implement the ... -
Education for All in Norway: Unpacking Quality and Equity
Braathe, Hans Jørgen; Otterstad, Ann Merete (Procedia-Social and Behavioral Sciences;116, Journal article; Peer reviewed, 2014-02-21)The discourses of equity and quality in education have permeated the international debates about education whether they occur in the context of research, policy, curriculum or teaching and learning. Rather than being ... -
Elevenes identifisering til matematikkfaget
Krogh, Siri (Master thesis, 2010)Temaet for oppgaven er hvordan elevene identifiserer seg med matematikkfaget i forhold til hvilken kontekst de undervises i. Det er to ulike kontekster som blir satt i fokus, tradisjonell og reform. Den tradisjonelle ... -
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
Urdahl, Arne Christoffer (Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ... -
Research based teacher education; discursive positining's of teacher educators in Norway.
Braathe, Hans Jørgen; Otterstad, Ann Merete (Proceedings of the International Mathematics Education and Society Conference;(1), Journal article; Peer reviewed, 2013-04)As researchers in teacher education institutions we are facing ideological and economic shifts involving restrictions on the possibilities of influencing themes and methodologies for research projects. -
Å være eller ikke være deltager i en matematisk diskurs - med fokus på elevers deltagelse i problemløsningsaktiviteter og deres fortellinger om matematikk
Storeli, Solfrid (Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på 6.trinn arbeider med problemløsning i matematikk. Arbeidet med problemløsningene foregår i grupper på 3 elever. Fokuset er på hvordan elevenes deltagelse ...