• Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester 

      Borch, Anita (Opdragsrapport 1-2000, Report, 2000)
      Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse ...
    • Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester 

      Borch, Anita (Opdragsrapport 1-2000, Report, 2000)
      Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse ...
    • Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Borch, Anita (Oppdragrapport 5-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ...
    • Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life 

      Borch, Anita; Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 5-2007, Report, 2007)
      Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ...
    • Does Proof of Concept Trump All? RRI Dilemmas in Research Practices 

      Borch, Anita; Throne-Holst, Harald (Science and Engineering Ethics;27, Article number: 7 (2021), Journal article; Peer reviewed, 2021-02-02)
      Over the last decades, the dominant ways of conducting science have been challenged by responsible research and innovation (RRI) (Stahl et al. 2019). RRI is outlined in the Rome declaration as ‘the on-going process of ...
    • Forbruk på internett, mars 1999 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 2-1999, Notat, 1999)
      Internett ble åpnet for kommersiell trafikk i 1990. I dag er store deler av ekspansjonen på nettet drevet fram av kommersielle interesser. Stadig flere "gratis" tjenester finansieres av reklame. Stadig flere velger å ...
    • Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid; Borch, Anita (Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)
      Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ...
    • Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole 

      Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)
      Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
    • Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole 

      Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)
      Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
    • Gode intensjoner søker eierskap 

      Brusdal, Ragnhild; Borch, Anita (Rapporter 13-2010, Report, 2010)
      Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none
    • Gode intensjoner søker eierskap 

      Brusdal, Ragnhild; Borch, Anita (Rapporter 13-2010, Report, 2010)
      Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none
    • Grønne kalkulatorer 2012 

      Borch, Anita (Report, 2013)
      Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ...
    • Grønne kalkulatorer 2012 

      Borch, Anita (Report, 2013)
      Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ...
    • I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001 

      Borch, Anita (Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)
      Nummer: 24-2001
    • I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001 

      Borch, Anita (Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)
      Nummer: 24-2001
    • Immigrant children’s connections to people and the world around them: A critical discourse review of academic literature 

      Borch, Anita (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background Data on psychiatric disorders in survivors born very preterm (VP; <32 weeks) or very low birthweight (VLBW; <1500 g) are sparse. We compared rates of psychiatric diagnoses between VP/VLBW and term-born, normal ...
    • Jul – pynt, gaver, klær og mat 

      Bugge, Annechen Bahr; Klepp, Ingun Grimstad; Borch, Anita; Schjøll, Alexander; Laitala, Kirsi; Haugrønning, Vilde (Rapport;12-2019, Research report, 2019)
      I denne rapporten er det sett nærmere på hvilken betydning og rolle pynt, gaver, klær og mat har i juleritualet. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at hvordan vi feirer jul er preget av stabilitet og relativt små ...
    • Julegavehandel 1998 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 14-1998, Notat, 1998)
      Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ...
    • Julegavehandel 1998 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 14-1998, Notat, 1998)
      Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ...
    • Julegaver 2012 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 18-2012, Notat, 2012)
      Denne landsrepresentative undersøkelsen omhandler praksiser, holdninger og regler knyttet til julegavegiving anno 2012. Deler av materiale vil derfor bli sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra 1992, 1998 og 2001. ...