Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Aas, Per Anders"
Now showing items 1-6 of 6
-
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt
Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ... -
Hva en aktørorientert stedstilnærming kan tilføre samfunnsfaget i grunnskolen - En drøfting med utgangspunkt i en gruppe ungdomsskoleelevers stedsbilder av Tøyen.
Sandnes, Espen (Master thesis, 2018)Læreplanverket for den norske skolen er under store endringer gjennom fagfornyelsen. Fagplanene for samfunnsfag skal omstruktureres og fokuseres. Det er i lys av disse endringene jeg i denne masteroppgaven tar til orde ... -
Hvordan kan dannelsesperspektivet i KRLE forstås?
Faba-Sack, Leonardo Gari (Master thesis, 2018)Denne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom, religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske styrings ... -
Lærerne og demokratimandatet Et lærerperspektiv på demokratiopplæringen og opplæring til demokratisk medborgerskap Masteroppgave
Sundeng, Alexander Skinnes (Master thesis, 2017)Demokratimandatet og opplæring til demokratisk medborgerskap er en essensiell del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan demokratimandatet kan fortolkes og realiseres på ... -
Sentrum og snikksnakk. Luther i bruk - i samfunn og skole
Aas, Per Anders (Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Approaching the 500-year Reformation anniversary, the article discusses what might legitimize Luther as a topic in today‘s society and educational practice. Are his crucial ideas an exclusively religious heritage, or could ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
Hallmo, Benedikte (Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ...