Blar i ODA Open Digital Archive på emneord "Fagdidaktikk"
Viser treff 1-13 av 13
-
Arkitektur og ideologiske spor: I Vitruvius´ klassiske verk og KDA-læreplaner
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne fagdidaktiske masteravhandlingen har en teoretisk tilnærming og fokus på fagområdet arkitektur. Undersøkelsen tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan læreplanene i Kunst, design og arkitektur (KDA) ... -
Bygg din egen fremtid: Fremtidsscenariobygging i faget kunst og håndverk. Fagdidaktiske muligheter og samfunnsetiske perspektiver.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om de fagdidaktiske mulighetene, innenfor grunnskole- faget kunst og håndverk, som kan ligge i et arbeid med fremtidsscenariobygging hentet fra industri- og produktdesign. Undersøkelsen og ... -
Digital didaktikk sett i lys av kvalifikasjonsrammeverket
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I 2011 fikk Institutt for estetiske fag, ved Høgskolen i Oslo og A kershus (HiOA) beskjed om å utarbeide nye studieplaner. De nye studieplanene skulle være i tråd med et nytt Nasjon alt kvalifikasjonsrammeverk ... -
En kvalitativ studie av lærere på friluftslivlinjer sin mening om hva som er en god friluftslivlærer på folkehøgskolen.
(Master thesis, 2021)Formålet med dette studiet er å undersøke friluftslivslærere som arbeider på friluftslivlinjer på folkehøgskolen sine tanker og meninger om hva som er en god friluftslivslærer på folkehøgskolen. Ifølge folkehøgskoleloven ... -
Faglige forventninger i grunnskolefaget Kunst og håndverk. Topoi fra læreres oppgavetekster
(Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science;Vol 26, No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Gjennom vurdering settes det ord på et fag, og ordene lærerne velger viser elevene veier inn i faget. Artikkelen går nært på læreres språk i oppgavetekster fra faget Kunst og håndverk ved ungdomsskoler i 17 av Norges 19 ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om lærere på ungdomstrinnet og videregående skole sine holdninger til konkurranse.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere i kroppsøving stiller seg til konkurranser. Prosjektets problemstilling lyder derfor som følger: «hvordan forstår lærere i kroppsøving på ungdomstrinnet og i videregående ... -
Learning by doing : Studentbedrift en tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(3), Journal article; Peer reviewed, 2014)Samfunnet endrer seg, og med det også de utfordringene som yrkesfaglærerne møter. Entreprenørskap ble definert som en av nøkkelkompetansene innen ulike utdanningsprogrammer, og vi ser derfor en sterk satsing på entreprenørskap ... -
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er ... -
Praksisstudienes omfang og organisering i bioingeniørutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Siden 2005 har omfang og innhold i bioingeniørutdanningen vært definert av en nasjonal rammeplan for å sikre likeverdig sluttkompetanse for alle kandidater. Fra 2019 ble en ny forskrift om nasjonale retningslinjer fastsatt. ... -
Programmering i Kunst og håndverk: Hvorfor programmere i Kunst og håndverk på grunnskolen?
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven ble basert på en pågående diskusjon om programmeringen i den norske grunnskolen. I skolepolitiske debatter angående fagfornyelsen som forventes å iverksettes i 2020, har programmering ofte vært knyttet ... -
Samtidskunst i den videregående skolen: En kvalitativ undersøkelse av tre læreres undervisningspraksis i Kunst, design og arkitektur
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne avhandlingen er en påstand fra førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge Åsta Rimstad, om at det dominerer en håndverkstradisjon i de praktisk-estetiske fagene og at samtidskunsten fortsatt ... -
Studenters medvirkning i planlegging av studentboliger: En casestudie om planleggingen av studentboliger i Brenneriveien 11
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne mastergradsavhandlingen retter jeg fokuset på studenters medvirkning i frem¬tidige studentboliger. Mangel på studentboliger har lenge vært et aktuelt og omdiskutert tema, og i dag kan studentsamskipnaden kun huse ... -
Ute er de, men hva gjør barn under tre år ute i barnehagen?
(Nordisk barnehageforskning;Årg 18 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-06-04)Denne studien bruker analyse av videobservasjoner for å supplere ITERS-R (Infant / Toddler Environment Rating Scale –Revised) resultater fra 206 barnegrupper i Norge. Vi analyserer 53 videoobservasjoner av ett- til treåringer ...