• Inkludering av ungdom i skole eller arbeid 

      Frøyland, Kjetil (AFI Rapport 2012:20, Report, 2012)
      Tettere samarbeid mellom tjenestene og god oppfølging gir bedre grunnlag for inkludering av utsatt ungdom i skole eller arbeid. Første delrapport viser at det kan være fornuftig å etablere regelmessig samarbeid både på ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid - 2 

      Frøyland, Kjetil; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2014:1, Research report, 2014)
      Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid rettet mot utsatt ungdom i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to nye prosjektområder ...
    • Inkludering av unge i skole, arbeid og samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning 

      Frøyland, Kjetil; Ballo, Jannike. G; Anne, Leseth; Talieh, Sadeghi; Abdelzadeh, Ali; Anvik, Cecilie. H; Alecu, Andreea. I; Einarsdóttir, Margrét; Gaini, Firouz; Görlich, Anne; Julkunen, Ilse; Larsen, Christina V. L. (Rapport;2022:02, Report, 2022-03-10)
      Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) ved OsloMet fikk høsten 2019 i oppdrag fra AID og Nordisk Ministerråd å utarbeide en kunnskapssammenstilling av relevant nordisk forskningslitteratur om utsatte unge, utenforskap ...
    • Inkludering i den matematiske samtalen - En kvalitativ studie av fire læreres arbeid for inkludering i den matematiske samtalen 

      Houmb, Sigrid (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan lærere forstår begrepet inkludering, og hvordan de arbeider for å inkludere elevene sine i den matematiske samtalen. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ...
    • "Inkludering og språkforståelse" 

      Rysst, Mari (Prosjektnotat 1-2009, Notat, 2009)
      Denne rapporten evaluerer kurs for innvandrerkvinner i Bydel Alna i Oslo. Kurset ble arrangert av Stiftelsen Betanien i samarbeid med Alna Bydel og heter ” Inkludering og Språkforståelse”. Tilknyttede prosjekter ...
    • "Inkludering og språkforståelse" - en evaluering av kurs for innvandrerkvinner i Alna Bydel, Oslo 

      Rysst, Mari (Prosjektnotat 1-2009, Notat, 2009)
      Denne rapporten evaluerer kurs for innvandrerkvinner i Bydel Alna i Oslo. Kurset ble arrangert av Stiftelsen Betanien i samarbeid med Alna Bydel og heter ” Inkludering og Språkforståelse”. Tilknyttede prosjekter ...
    • Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20 

      Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 8 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-26)
      Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ...
    • Inkluderingsdugnaden – feilslått politikk? 

      Samuelsen, Robert (Master thesis, 2023)
      Temaet for oppgaven er inkluderingsdugnaden, hvor bakgrunnen er å se på hvordan de ulike departementene og etatene har fulgt opp inkluderingsdugnaden. Undersøkelsen gir innledningsvis en beskrivelse av internasjonale ...
    • Inkluderingskompetanse i NAV - Evaluering av forsøket Kjerneoppgaver i NAV 

      Spjelkavik, Øystein; Mamelund, Svenn-Erik; Schafft, Angelika (AFI-Rapport 2016:05, Research report, 2016)
      «Kjerneoppgaver i NAV–kontor» (2012 – 2016) var et forsøk ved fem NAV-kontor der NAV gjennomfører avklarings- og oppfølgingstjenester i egen regi som alternativ til kjøp av slike tjenester i form av tiltak fra eksterne ...
    • Inkluderingskompetanse som samskaping - Underveisrapport 

      Spjelkavik, Øystein; Enehaug, Heidi; Schafft, Angelika (AFI-notat;2022:01, Working paper, 2022-03-25)
      Prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping» (2020–2023) er finansiert av NAV FoU. Forsknings- og utviklingsprosjektet har to overordnede mål: 1) Utvikle praksisnære læringsmodeller for utvikling av inkluderingskompetanse ...
    • Innafor å være utafor 

      Keilen, Tor Itai (MEST;2019, Master thesis, 2019)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan man kan skape etnoteater om fordommer, utenforskap og ekstremisme, og hva det betyr å delta i et slikt teaterprosjekt for unge voksne som samles i teaterrommet på ...
    • Inndeling av atferdsanalysen i subsystemer eller arbeidsområder 

      Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;39(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Atferdsanalyse som fagdisiplin, eller vitenskapelig system, kan inndeles i arbeidsområder eller subsystemer, som bør være gjensidig relaterte og avhengige for å utvikle hele systemet. Subsystemene er konseptuell atferdsanalyse, ...
    • Inndeling i bo- og arbeidsmarkedsregioner 

      Juvkam, Dag (NIBR-rapport 2002:20, Report, 2002)
      Funksjonelle bo- og arbeidsmarkedsregioner danner geografiske områder med begrensede interne reiseavstander, der avgrensningen er knyttet til forhodlet mellom bosted og arbeidssted. I dette arbeidet har Norge blitt inndelt ...
    • Inndelinger i senterstruktur, sentralitet og BA-regioner 

      Juvkam, Dag; Gundersen, Frants (NIBR-rapport 2013:1, Report, 2013)
      NIBR har oppdatert inndelingen av norske kommuner i bo- og arbeidsmarkedsregioner (BA-regioner) på oppdrag fra KRD. Rapporten viser at det er nokså små endringer i regionstrukturen. Hovedinnholdet i rapporten er selve ...
    • Inneklimaparameter til styring av ventilasjon i svømmeanlegg: En casestudie. 

      Kostovic, Nikola (MAEN;2022, Master thesis, 2022)
      Svømmehaller er veldig spesielle typer bygg på grunn av høy Relativ Fuktighet og høy Luft Temperatur. Vanligvis bruker svømmehaller RF og T sensorer for styring av ventilasjon. Målet med denne oppgaven er å lage en ...
    • Innemiljø - behov for ny satsing? 

      Tennøy, Aud (NIBR-rapport 2003:14, Report, 2003)
      Statens bygningstekniske etat (BE) gjennomførte i perioden 1992 – 1995 opplæringsprogrammet " Hus og helse" . BE ønsket å gjøre en valuering av denne satsingen, for å finne om den har ført til økt fokus på innemiljø og ...
    • Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer 

      Kleppe, Rasmus; Sando, Ole Johan; Hansen Sandseter, Ellen Beate (Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 4 | No. 2 | 2020: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse i barnehagen, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-28)
      Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ...
    • Innenfor eller utenfor? Høyrevridde alternative medier og forhandling om grenser i den journalistiske institusjonen 

      Ihlebæk, Karoline Andrea; Figenschou, Tine Ustad (Tidsskrift for samfunnsforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Høyrevridde alternative medier, som Document og Resett, har utmerket seg i den norske offentligheten gjennom markant mediekritikk og omdiskuterte redaksjonelle praksiser. I denne artikkelen undersøker vi hva som skjedde ...
    • Innenfra-ut- eller utenfra-inn-perspektiv? Hvilket strategisk perspektiv forklarte mest av variasjonen i lønnsomhet for norske selskaper i perioden 2008 til 2016? 

      Tyseng, Marius; Urdal, Marius (Master thesis, 2018)
      Formålet med denne studien er å undersøke om det er et strategisk innenfra-ut- eller utenfra-inn-perspektiv som forklarer mest av variasjonen i lønnsomhet. Vi undersøker spesifikt de norske forholdene og bruker regnskapsdata ...
    • Innføring av et gjeldsinformasjonsforetak 

      Røkholt, Susann (Bachelor thesis, 2017-05)
      Oppgaven ser på hvordan et gjeldsinformasjonsforetak påvirker aktørene på markedet. Formålet med oppgaven er å undersøke ulike scenarier i sammenheng med et gjeldsinformasjonsforetak vil slå ut for aktørene på markedet.