Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Stålhane, Jan"
-
Refleksjon i og over elektrofag: En kvalitativ studie av elevers refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori
Skårvik, Tommy (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elektrofaglærere kan legge til rette for relevant yrkesopplæring, gjennom å stimulere elevene til refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori. Oppgaven viser hvordan målrettet arbeid ... -
Refleksjonsnotat i politiutdanningen: En studie av politistudenters arbeidskrav "skriving av refleksjonsnotat", i andre studieår ved Politihøgskolen
Opsahl, Siv Anita (MAYP;2019, Master thesis, 2019)This is a qualitative study of police students' reflection notes, written by police students during the second year at the Police College. The aim for the police college is to educate reflected and active police officers. ... -
RELASJONSKOMPETANSE I VIDEREGÅENDE SKOLE. En kvalitativ studie om læreres praksis knyttet opp mot relasjonskompetanse.
Takvam, Truls (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan kontaktlæreren bruker sin relasjonskompetanse i møte med nye elever på yrkesfag. Som en del av det økte fokuset de siste årene på den positive betydningen av en god lærer-elev ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen
Johnsrud, Glenn (MAYP;2013, Master thesis, 2013)‘’Hvordan opplever elevene relevans i opplæringen gjennom differensierte oppgaver?’’ Programområdet Bygg- og Anleggsteknikk inneholder nå totalt 22 ulike fag som hver for seg leder frem til fag- eller svennebrev. For ... -
Relevant yrkesopplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag: Hva etterspør bedriftene av relevant yrkeskompetanse?
Hagen, Astrid; Wik, Unn Nordli (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Vår problemstilling er hvordan legge til rette for relevant opplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag med utgangspunkt i bedriftenes ønsker og behov. For å finne svar på problemstillingen har vi valgt å bruke ... -
Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse
Popperud, Vegard (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom ... -
Teknologi og design i grunnskolen
Bergskaug, Marianne (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Samfunnet forandrer seg stadig fortere og kunnskap om teknologi kreves i stadig større grad av privatpersoner og profesjonelle i alle yrker, nasjonalt og globalt. Behovet for opplæring og etterutdanning er økende. For å ... -
Tilpasset opplæring for elever som trenger ekstra tilrettelegging på helse- og oppvekstfag.
Gruehaugen, Monica Elisabeth (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Adapted education for pupils who need extra facilitation in health- and youth development programs. Adapted education for pupils who need extra facilitation in health and youth development programs (HO: helse- og oppvekstfag) ... -
Tilrettelegging av læretid for helsefagarbeiderelever
Brødremoen, Marit (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Mange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: ... -
Tilsyn av trafikklærers undervisning: «Hvordan erfarer trafikklærere tilsyn av undervisning, og hvordan kan tilsyn bidra til å øke lærerens undervisningskompetanse»?
Kristoffersen, Sissel (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Bakgrunnen for å skrive om tilsyn av trafikklærers undervisning er den store oppmerksomheten dette får både av trafikkskoler og i media. Tilsyn av undervisning er et tema som trafikklærere i Norge diskuterer daglig, og ... -
Trafikklærers valg for trafikksikkerhet
Rolland, Helge; Sande, Bård (Master thesis, 2023)Norsk trafikkopplæring baserer seg på en politisk overordnet visjon der det er moralsk og etisk uakseptabelt med drepte eller hardt skadde i forbindelse med trafikkulykker. Visjonen er implementert i Nasjonal transportplan ... -
Using learning exhibitions in teaching learning of food production: An Action Research project aimed at improving quality of graduates through skills development at the Hotel and Tourism training Institute Jinja, Uganda.
Kalule, Ivan (MAYP;2016, Master thesis, 2016)Hotel industry in Uganda had lost trust in our graduates because of their incompetence and low skills as compared to what the industry want. The purpose of this study was to improve skills development among learners of ... -
Uteskole og læring
Olsby, Anne (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Akershus og Oslo og handler om å planlegge, prøve ut og vurdere tverrfaglige opplegg på uteskole. Utgangspunktet for oppgaven var å knytte gode pedagogiske opplegg til ... -
Yrkesfaglærerens oppdrag med å utdanne egnede yrkesutøvere: Et kvalitativt forskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Helse- og oppvekstfag.
Østlie, Heidi (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne studien er basert på kvalitative forskningsintervjuer. Den handler om hvordan yrkesfaglærere bevisstgjør og utvikler elevenes egnethet for yrker innenfor HO. Informantene i prosjektet er erfarne lærere innenfor HO: ... -
Yrkesretting av matematikk
Miland, May-Britt (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Vocation of common core subjects in primary and secondary education is a current topic in schools today, as are the focus on mathematical knowledge among the pupils. In this paper I am highlighting a combination of both ... -
Å møte elever med en helhetlig forståelse: En kvalitativ studie av yrkesfaglærere sin erfaring med å jobbe traumeinformert
Haugerud, Marianne (MAYP;2021, Master thesis, 2021)Tema for denne studien er traumeinformert skole og hvordan yrkesfaglærere erfarer å jobbe traumeinformert. Studien kaster også lys over hva begrepet traumeinformert skole kan romme i praksis. Både norske og utenlandske ...