Now showing items 21-32 of 32

    • Julegaver 2012 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 18-2012, Notat, 2012)
      Denne landsrepresentative undersøkelsen omhandler praksiser, holdninger og regler knyttet til julegavegiving anno 2012. Deler av materiale vil derfor bli sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra 1992, 1998 og 2001. ...
    • Julens betydning 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 10-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 10-2004 Julen er en feiring av kvinnelige verdier og kjernefamilien. Eldre og generelt dårlig integrerte er blant dem som oftest ekskluderes fra feiringen. Julen er en feiring av kvinnelige verdier og kjernefamilien. ...
    • Kalendergaver 2012 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 16-2012, Notat, 2012)
      Dette notatet omhandler nordmenns praksiser knyttet til julekalendre, både kalendre med ferdig utfylt innhold (godteri og annet) og selvlagde julekalendre med kalendergaver. Undersøkelsen viser at 57 % nordmenn oppga at ...
    • Kalendergaver 2012 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 16-2012, Notat, 2012)
      Dette notatet omhandler nordmenns praksiser knyttet til julekalendre, både kalendre med ferdig utfylt innhold (godteri og annet) og selvlagde julekalendre med kalendergaver. Undersøkelsen viser at 57 % nordmenn oppga at ...
    • The monopolisation of the Norwegian slot machine market 

      Borch, Anita (Notat;9-2015, Research report, 2015)
      In contrast to most of the European countries in the late 1990 and early 2000s, Norway monopolised the slot machine market in terms of making the 100% state-owned company, Norsk Tipping, to the only supplier of slot ...
    • Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie 

      Borch, Anita (Arbeidsrapport 2-1998, Rapport, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie 

      Borch, Anita (Arbeidsrapport 2-1998, Rapport, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Tillit til kjøtt 

      Lavik, Randi; Borch, Anita; Borgen, Svein Ole; Kjærnes, Unni (Oppdragsrapport 14-2010, Rapport, 2010)
      Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ...
    • Tillit til kjøtt 

      randil; Borch, Anita; Borgen, Svein Ole; Kjærnes, Unni (Oppdragsrapport 14-2010, Rapport, 2010)
      Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ...
    • Towards a low CO2 emission building material employing bacterial metabolism (2/2): Prospects for global warming potential reduction in the concrete industry 

      Myhr, Anders; Røyne, Frida; Brandtsegg, Andreas Saur; Bjerkseter, Catho; Throne-Holst, Harald; Borch, Anita; Wentzel, Alexander; Røyne, Anja (PLoS ONE;14 (4): e0208643, Journal article; Peer reviewed, 2019-04-16)
      The production of concrete is one of the most significant contributors to global greenhouse gas emissions. This work focuses on bio-cementation-based products and their potential to reduce global warming potential (GWP). ...
    • User Involvement of People with Mild Disabilities in Technology Innovations: Does It Make a Difference? 

      Borch, Anita; Strandbakken, Pål (Social Inclusion;Vol 7, No 1, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-04)
      In this study, we explored the role of people with mild forms of visual, hearing, physical, and cognitive impairments in innovation processes. Our research questions are: do the product evaluations by people with mild ...
    • Økonomisk likestilling 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling; Borch, Anita (Fagrapport 1-2015, Rapport, 2015)
      Studien indikerer at kvinner og menn vanskelig kan være økonomisk likestilte fordi de trer inn og ut av samliv med ulike materielle,økonomiske og kulturelle ressurser. En viktig barriere for økonomisk likestilling er det ...