Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 19353-19372 av 19471
-
Å overse et barn - om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen
(Barn;3-4, Journal article; Peer reviewed, 2007) -
Å peke i tekst og rom - Andrespråktrekk i elevtekster skrevet av elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2022)For elever med nedsatt hørsel og som dermed bruker norsk tegnspråk som førstespråk regnes norsk skriftspråk som deres andrespråk. Denne studien retter seg mot elevtekster skrevet av denne elevgruppen, og gjennom elevtekstanalyse ... -
Å perle igjen - om gjentagelser, en perlekrok og tempo
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker ulike møter og relasjoner med perling i barnehagepedagogiske settinger. Perlehendelser leses sammen med tekster av den franske filosofen Gilles Deleuze (1925-1995) og den amerikanske ... -
Å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner : en analyse av samtalepraksiser mellom barnevernsarbeidere og barn i barneverntjenesten
(Master thesis, 2012)Å samtale med barns som utsettes for omsorgssvikt byr på mange utfordringer og etiske dilemmaer. Kunnskap om hvorfor og hvordan man samtaler er viktig når man som barnevernsarbeider skal snakke med barn om det som i ... -
Å satse på lærlinger er gull verdt! Om å rekruttere helsefagarbeidere gjennom yrkesfaglig utdanning i videregående skole.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I dette forskningsarbeidet har jeg belyst hva som var avgjørende for at elever på helse- og oppvekstfag valgte Vg2 helsearbeiderfag og læretid i faget. Jeg har også belyst hvilke erfaringer helsefaglærlingene ... -
Å se en politisk tale for noe mer enn bare en tale - En analyse av "Takk til ungdommen"
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven heter Å se en politisk tale for mer enn bare en tale, og tar ett dramaperspektiv på en spesifikk politisk tale. Under pandemien holdt tidligere helse- og omsorgsminister Bent Høie talen Takk til ... -
Å se sammenhenger : hvordan helhetsperspektivet i sosialt arbeid kommer til uttrykk og anvendelse i sosionomers arbeid med arbeidsevnevurderinger i NAV
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven omhandler sosionomers praksis i sitt arbeid med arbeidsevnevurderinger i den nye arbeids – og velferdsforvaltningen (NAV). Fokuset er rettet mot hva de vektlegger i kartleggingen av brukernes arbeidsevne, ... -
Å sende bekymringsmelding - eller la det være?
(NOVA Notat 6/09, Notat, 2009)In this report results are presented from a study of collaboration between day care institutions and the Child Welfare Authorities, commissioned by the Ministry of Education and Research and the Ministry of Children and ... -
Å sende bekymringsmelding - eller la det være?
(NOVA Notat 6/09, Notat, 2009)Notatet rapporterer fra en kartlegging av samarbeidet mellom barnehage og barnevern, utført på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i samarbeid med Barne- og likestillingsdepartementet. Det ble gjennomført en kartleggingsundersøkelse ... -
Å sette pris på friluftsliv - bare for eksperter?
(NIBR-rapport 2005:02, Report, 2005)Rapporten analyserer tre statlige forvaltningers faglige veiledning for verdsetting av områder for friluftsliv og rekreasjon, og kulturminner. Med utgangspunkt i dokumentstudier og intervjuer med fageksperter i Vegdirektoratet, ... -
Å sette pris på hylleplassen
(Fagrapport;2-2005, Report, 2005)Hylleplassavgifter betyr at leverandører må betale for få adgang til butikkhyllene – et tema som er meget omstridt i internasjonal faglitteratur og konkurransepolitikk. Forsvarerne hevder at slike avgifter fremmer effektiv ... -
Å si ifra: En kvalitativ undersøkelse av unge i fosterhjem sin erfaring med medvirkning i hverdagslivet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i barnevern tar utgangspunkt i en kvalitativ undersøkelse med problemstillingen: Hvilken erfaring har unge i fosterhjem med medvirkning i hverdagslivet og hvilke faktorer opplever de at fremmer og ... -
Å skape behov for skriving. Literacypraksiser hos elever som forsker
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Denne avhandlingens studerer elevers faglige skriving på barnetrinnet. Gjennom en strategisk valgt kasusstudie følger jeg hvordan elever handler med tekst når de selv skal forske på en problemstilling de har valgt. Jeg ... -
Å skape en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2024)Tradisjonelt har spesialundervisningen vært adskilt fra ordinær opplæring, noe som har bidratt til ekskludering av elever med spesielle behov (Fasting & Sundar, 2021, s. 203; Nordahl mfl., 2018, s. 215). I stadig økende ... -
Å skape et uenighetsfellesskap Historisk tidsskrift som debattforum
(Historisk Tidsskrift (Norge);Bind 100, nr. 4-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skjelne i og ved hjelp av fiksjonen – kritisk tenking i norskfaget
(Master thesis, 2020)Denne oppgåva omhandlar oppøving av kritisk tenking i arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget, og undersøker konkret kva potensial lesing av og samtale om skjønnlitteratur har for å utvikle evna til kritisk tenking hjå ... -
Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen
(Master thesis, 2013)Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving ... -
Å skrive og tenke og føle en annen fortelling: tankeeksperimentasjoner om kjønn.
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven forsøker jeg å gjennomføre metodologiske eksperimenteringer, innenfor en postmetodologisk kvalitativ tilnærmingskontekst. Jeg eksperimenterer med hva data kan være, hvordan data kan skapes, hvordan det ... -
Å snakke med barn utsatt for vold og overgrep En studie om trening av samtaleferdigheter i avdekkende samtaler ved hjelp av et interaktivt digitalt opplæringsprogram
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om et digitalt opplæringsprogram med en KI-generert tekstbasert barneavatar kan bidra til å forbedre samtaleferdighetene for bachelorstudenter innen helse- og sosialfag (N ...