Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 13811-13830 of 19102
-
Profesjonsidentitet i et flerkulturelt helsevesen. Paradokser, grenser og ambivalens.
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Healthcare professionals are trained to “do good”. Their role is to fulfil the welfare state’s objective of curing or alleviating health problems among the population. The training of healthcare professionals ... -
Profesjonskunnskap: fag, forskning og praksiserfaring- perspektiv på lærerutdanning i design, kunst og håndverk
(FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 13, Nr 5, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-24)Rammeplan for 5-årig lærerutdanning i praktiske og estetiske fag ble vedtatt juni 2020. For design, kunst og håndverk innebærer dette at 3-årig faglærerutdanning med master opphører. Lærerutdanningen skal være både ... -
Profesjonskvalifisering : Innlegg og kommentarer ved presentasjon av boka Kvalifisering for profesjonsutøving
(SPS arbeidsnotat;Nr. 1 - 2010, Working paper, 2010)Sentralt i den boka som blir lansert er data m.a. innsamla i StudData-prosjektet ved SPS, som eg har hatt tilgang til frå eg starta i bistilling ved senteret i 2005. Eit viktig siktemål med boka er difor å beskrive ... -
Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket?
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 1, Art. 19, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-30)En ny treårig yrkesfaglærerutdanning ble etablert i Norge i 2000 med mål om å styrke kvalifiseringen av yrkesfaglærere. Denne surveystudien undersøker hvilke oppfatninger tidligere studenter fra både den treårige ... -
Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans
(Journal article; Peer reviewed, 2017)En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som ... -
Profesjonsretting og studentaktivitet
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ... -
Profesjonsutdanning og kompetanse – en tabellrapport basert på StudData
(SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2018, Research report, 2018)Denne tabellrapporten er utarbeidet på oppdrag av Kompetansebehovsutvalget.Hensikten er å gi innspill til vurderingen av en del sentrale yrkesrettede høyere utdanninger. Resultatene som presenteres er basert StudData som ... -
Professional and private clothing repair in Norway: scale and price examples
(SIFO project note;6-2023, Report, 2023)This project note is made to be used in the work of developing Product Environmental Footprint Category Rules (PEFCR) for Apparel and Footwear, more specifically for the working group that focuses on repairability of ... -
Professional as Agent and Co-Producer: Asymmetry and Mutuality in the Value Creation of Professional Service Firms.
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Purpose – This conceptual paper address es the nature of value creation in professional service firms (PSFs). An extensive number of scholars have been looking at PSFs within law, consulting and engineering ... -
Professional Autonomy versus Corporate Control
(Professions and Professionalism;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Professionalism and bureaucracy tend to be understood as incompatible systems of work organization, represented by the ideals of collegiality and auton-omy versus control and supervision. I present a historical case study ... -
Professional Boundaries. The Case of Childcare Workers in Norway PhD
(Skriftserien avhandling;(3), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2014)This thesis explores professionalism among Norwegian daycare workers by two questions: 1) Do the attitudes of daycare workers express boundaries of professionalism? 2) Are there divisions of work among daycare workers ... -
Professional Feedback Loop: How Can Practising Teachers’ Reflection Inform English Language Teacher Education?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen presenterer en studie av den type læring praktiserende engelsklærere i norsk grunnskole selv rapporterer etter et års videreutdanningsstudium i engelsk. Et pedagogisk utviklingsprosjekt på egen skole inngikk ... -
Professional identity of public librarians, archivists, and museum professionals in five European countries
(Journal of Documentation;, Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: To investigate the professional identity of Public Library, Archive, and Museum (LAM) professionals in Denmark, Germany, Hungary, Norway, and Sweden by administering three questionnaires. Methodology: The data ... -
PROFESSIONAL OCCUPATIONS AND STATUS: A sociological study of professional occupations, status and trust
(;nr. 5, Working paper, 2006)Occupation is the most important dimension behind social classes, closely connected with education and salary as well as status and prestige. The sociology of professions, since its classical period, has been related more ... -
Professional thinking in Individual Plan processes
(Ergoterapeuten;57 (1), Academic article, 2014)This article explores the kind of critical and reflective thinking taht influences the social and health care professionals in the Individual Plan process. An inter-professional group of six healthcare and social researchers ... -
Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge.
(HiOA Avhandling;, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013)Lærere er svært viktige for barns oppdragelse og sosialisering inn i samfunnet. De underviser og bedømmer våre fremtidige samfunnsborgere, og lærernes kompetanse, evner og ferdigheter har en klar effekt på barns ... -
Professionalism in a knowledge society: The academic drift of professional education in the “new” professions
(;nr. 7, Working paper, 2006)A central argument in this paper is that a greater emphasis on knowledge and epistemological cultures is needed to understand the challenges of professionalism in modern globalized knowledge societies. A knowledge society ... -
Professionskvalificering och handledning
(;nr. 1, Working paper, 2006)Med hjälp av några nedslag i en norsk longitudinell databas av studenter/professionsutövare i professionsutbildningar/professioner analyseras hur studenter/professionsutövare påverkas av förhållandet mellan högskola och ... -
Professor Robert N.St.Clair in memoriam
(Intercultural Communication Studies;2018, Vol. 27, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Profeten som ikke ville være profet: Dylan som budbringer
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Anthony Scaduto, som skrev den første biografien om Dylan, kommenterte gjennombruddet på Newport Folk Festival i 1963 slik: “For those in the crowd who had never heard Dylan or his songs before, the effect was electric. ...