Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 11061-11080 of 17056
-
Om å benevne det unevnelige – «Sommeren 58» av Annie Ernaux og psykoanalytisk traumeteori
(Tidsskrift for Norsk Psykologforening;Vol 59, nummer 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-11-01)A fundamental concern in understanding and treating trauma-related disorders is that such experiences – due to dissociation or displacement – are not integrated in ordinary memory systems and thus appear and operate beyond ... -
Om å bevitne systematisk vold og straffrihet – Martha Soto Gallos arkiv for sin forsvunne bror og Sara Uribes Antígona González
(Peer reviewed; Journal article, 2023)ABSTRACT The article discusses the possibilities for finding words for and conveying trauma within a social and political context where the history of what happened is also at risk of disappearing. By comparing two different ... -
Om å lære i lag - en modell for kollektiv videreutdanning
(Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)This article describes an action research project in which a collective model for further education was developed and tested in practice at four workplaces in four municipalities, in the municipal health and care service. ... -
Om å stå i «etterdønningene»: En oppgave om oppfølging av kriminalteknikere
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Innenfor forskning som foreligger virker den operative delen av politiyrket å få mest oppmerksomhet, og det er lite fokus på belastningene innenfor etterforskningsaspektet ved yrket. Hensikten med denne studien ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Om å tenke ‘kunst’ i musikkundervisningen - muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2022)Dette er en filosofisk-teoretisk oppgave som tar sikte på å presentere og diskutere noen ulike muligheter og utfordringer knyttet til fenomenet kunst i musikkundervisningen i grunnskolen. Ved å foreta en hermeneutisk ... -
Om begreper: Forståelse av Selvet i Atferdsanalyse
(Journal article; Peer reviewed, 2013)In dictionaries, the “self” is described as “… a central and unique side to an individual´s personality, characterized by the individual´s organized and lasting experiences of his or her identity.” For behaviorists the ... -
Om bruk av lav versus høy fraksjon av inspirert oksygen til operasjonspasienter i generell anestesi, og forekomst av postoperative atelektaser - En systematisk oversikt over randomiserte kontrollerte studier med narrativ syntese
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Fraksjon av inspirert oksygen (FiO2), brukes under generell anestesi i høye konsentrasjoner for å forebygge og behandle hypoksemi (oksygenmangel i blodet). Samtidig assosieres høy FiO2 med negative effekter på ... -
Om bruken av begrepet naming i atferdsanalyse
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Begrepet naming har ulik betydning innen ulike deler av den atferdsanalytiske litteraturen. Når samme begrep brukes for ulike atferdsfenomen kan det lett oppstå misforståelser. I denne artikkelen identifiserer vi hvordan ... -
Om brystkreft og fysisk aktivitet i sosialt arbeid
(Bachelor thesis, 2017)Kreft er en sykdom som rammer over 30.000 personer hvert år i Norge. Tall fra kreftforeningen viser at rundt 200 kreftformer rammer mennesker i alle aldre, hvor brystkreft er en av disse. 3415 kvinner fikk brystkreft i ... -
Om danning - Med fokus på Læreplanverket av 2020
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal svare på hvordan man kan forstå læreplanverket av 2020 som dannende. Forskerspørsmål som ligger til grunn for å kunne svare på problemstillingen er hvordan man kan gjenkjenne danning, hvilke ... -
Om deling av Kunst og håndverk - med fokus på kjønn og fagets egenart: En kritisk analyse fra debatten om deling av Kunst og håndverk, 2016-2017
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere en faglig motsetning i argumentasjonen mot deling av faget Kunst og håndverk på ungdomsskolen i 2016/2017. Med kritisk realisme som vitenskapelig ståsted, og kritisk ... -
Om erfaringskunnskap og læring : et essay
(UNIPED;34 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011)Med utgangspunkt i en konkret undervisningssituasjon, reflekterer jeg i dette essayet rundt erfaring som kunnskapsform og utfordringer i tilrettelegging for erfaringsbasert læring for voksne. Erfaring og erfaringskunns ... -
Om et kulturanalytisk RLE-fag
(Journal article, 2019)I denne teksten ønskjer eg å syna kvifor eit religionsvitskapleg utsideperspektiv ikkje åleine gir tilstrekkeleg forståingsgrunnlag for religions- og livssynssfeltet i klasserommet, og kvifor også filosofi- og etikkdelen ... -
Om faglighet og språklighet i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) i lys av generell læreplan for grunnutdanning (1-13)
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv
(Fagrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Om læraren sin levande kunnskap
(Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 7 | Nr. 2 | 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-31)Det er eit uttalt mål å gjøre grunnskulelærarutdanninga forskingsbasert. I det dominerande tankemønsteret i grunnskulelærarutdanninga er det konstruert ei motsetning mellom vitskapleg kunnskap og erfaringskunnskap. Vitskapleg ... -
Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag
(Research report, 2016)I juli 2015 satte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ned en ekspergruppe for å se på lærerrollen. Ekspertgruppa har sett på lærerrollens utvikling og hva som kjennetegner den i dag. Til grunn for arbeidet ligger analyser ... -
Om matkultur...
(Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...