
22

NORDICOM REVIEW   

Rasmussen, T., Sara, I.-A., & Krøvel, R. (2021). A Sámi media system? Nordicom Review, 42(S2), 
22–35. https://doi.org/10.2478/nor-2021-0015

A Sámi media system?

Torkel Rasmussen,I Inker-Anni Sara,I & Roy KrøvelII

I	 Department of Sámi Teacher Education and Indigenous Journalism, Sámi University of Applied 
Sciences, Norway 

II	 Department of Journalism and Media Studies, Oslo Metropolitan University, Norway 

Abstract
In this article, we propose a history of Sámi journalism and news media as a step in the 
direction of analysing the existing media system in Sápmi. Numerous Sámi activists 
and organisations have contributed to the establishment and running of Sámi media – in 
interaction, cooperation, and conflict with external actors such as missionaries, investors, 
and state institutions. This has resulted in a rich and vivid Sámi media environment and 
infrastructure, with many of the characteristics of a media system. However, fundamental 
processes governing the Sámi media system are subjected to regulations, procedures, and 
institutions external to Sámi society. This article calls for greater Sámi self-determination 
over key elements of the media system.
Keywords: indigenous and Sámi media systems, Sámi media history, Sámi self-determina-
tion, democratic corporatist model 

Introduction
In this article, we analyse existing literature on Sámi media history to explore the ques-
tion of autonomy in the Sámi media system. We do this exploration because it is difficult 
to imagine a fulfilment of Sámi self-determination in the future without a rich, diverse, 
and autonomous Sámi media. We explore the development of Sámi media and the pos-
sibility of a Sámi media system emerging from the specific Sámi historical context.

There are altogether around 100,000 Sámi: 50,000–75,000 in Norway, 25,000 in 
Sweden, 10,000 in Finland, and 2,000 in Russia. The Sámi are an indigenous people 
who speak ten different languages, of which the North Sámi language is the most widely 
spoken. The first Sámi Affairs Committees to address measures necessary to protect Sámi 
languages, culture, industries, and communities were established in 1947 in Norway, 
in 1949 in Finland, and in 1973 in Sweden. A Sámi movement – the establishment of 
Sámi organisations and an awareness of a distinct ethnic identity – started in the early 
1900s and grew in strength in the 1960s and 1970s (Kulonen et al., 2005). In 1956, the 
Sámi founded a common Nordic Sámi organisation, the Sámi Council (Kulonen et al., 
2005). Later, the Sámi parliaments were founded in Norway (1989), Sweden (1993), 



23

A Sámi media system?

and Finland (1995) (Lehtola, 2005) and continue to have limited autonomy over policies 
affecting Sámi societies (Broderstad, 2010). 

Over the last few decades, the body of literature on indigenous media has expanded 
rapidly (Alia, 2012; Burrows, 2018; Hanusch, 2013, 2014; Ijäs, 2011, 2012; Markelin, 
2003, 2017; McCallum & Waller, 2017; Meadows, 2009; Skogerbø et al., 2018). How-
ever, little has been published on indigenous media systems, although important contri-
butions deal with features of media “landscapes”, “environments”, or “infrastructures”.

We contribute to an understanding of a Sámi media system by providing a historical 
synthesis based on existing research, mainly dealing with newspapers, radio, and televi-
sion and engaging primarily with early media systems literature. We limit the scope of 
our synthesis to Sámi media in Norway, Sweden, and Finland, as Sámi media in Russia 
are few, have been in the interest of few studies (Rießler 2015), and are established in 
a different media system than other Sámi media, which are placed in the Nordic bloc of 
the democratic corporatist model of media systems (Hallin & Mancini, 2004). 

Comparing Media Systems
Hallin and Mancini (2004) introduced “three media system models”: the liberal, the 
democratic corporatist, and the polarised pluralist models. The liberal model, located in 
the UK, Ireland, and North America, is dominated by “market mechanisms and commer-
cial media” (Hallin & Mancini, 2004: 11). The model of northern Europe, the democratic 
corporatist model, is a combination of the commercial media, the political press, and a 
relatively strong but regulated state interference. The polarised pluralist model in the 
Mediterranean area is known for strong party affiliation, strong state interference, and 
lacking commercial media features. 

The democratic corporatist media system model seeks to identify links between 
political systems and media systems, where the former affects the ways in which the 
latter develops (Moe & Sjøvaag, 2008). The different political, legal, and economic 
systems in the Nordic countries have shaped the media environments differently in 
each country (Markelin & Husband, 2013). According to Markelin (2003: 258), the 
Sámi Parliament of Sweden has “stalled policy” and scarce resources when it comes 
to the institutional framework for the Sámi public service broadcasters. Nevertheless, 
Markelin (2003) notes that the Swedish government and administration have shown an 
emerging awareness of Sámi issues over the last decades and the Norwegian govern-
ment has had a broad understanding of Sámi issues, while the Finnish government’s 
awareness of Sámi issues has been more limited. The result is that more resources will 
be available to the Norwegian Sámi Parliament, facilitating more consistent policy-
making, while coherent policy-making has been missing in the case of the Finnish Sámi 
Parliament (Markelin, 2003).

Many have questioned the appropriateness of applying Hallin and Mancini’s media 
systems theory beyond the Western world. Hallin and Mancini (2012) themselves note 
that their 2004 text Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics, 
as theory building, was based on certain media systems sharing similar historical back-
grounds, and therefore its temporal and local application is relatively limited.

Here, we investigate the media system in Sápmi (including northern regions of 
Norway, Finland, and Sweden). Hallin and Mancini did not distinguish between the 



24

Torkel Rasmussen, Inker-Anni Sara, & Roy Krøvel

media systems in the Nordic countries and Sápmi (following Strömbäck & Aalberg, 
2008). By comparing the features of the media system found in Sápmi with the demo-
cratic corporatist model articulated by Hallin and Mancini (2004) and, in particular, the 
components of state intervention, media autonomy, and professionalisation, we wish to 
explore similarities and differences (Herkman, 2009).

Hallin and Mancini’s emphasis on media–politics relations has been criticised for 
neglecting interrelated variables, such as economic or cultural contexts. However, Hal-
lin and Mancini (2010) acknowledged that some media systems can be different from 
Western media systems due to their different ways of organising political power. This 
could be the case with the indigenous Sámi people in Norway, Sweden, and Finland. 
Further, Strömbäck and Aalberg (2008) raised doubt about the supposed similarities 
among media systems in the Nordic countries. Some have questioned whether a Nordic 
model exists and if there is a shared understanding among journalists of what Nordic 
journalism is (Hovden et al., 2009).

Voltmer (2008) stated that models such as polarised pluralist, democratic corporatist, 
and the liberal may in fact exclude many countries, such as newly democratised Eastern 
European states that have different histories of development, including censorship and 
high state intervention. Political parties in Eastern European countries may play a less 
important role than, for example, “ethnicity, and individual leaders” (Voltmer, 2008: 27).

Still, the patterns of political and economic systems are structured. We see the impor-
tance of Hallin and Mancini’s work on media systems precisely in the focused analysis 
of how exogenous mechanisms contribute to constructing local and regional media 
systems. However, when it comes to the understanding of endogenous mechanisms 
producing media systems from within minority communities and societies, much more 
research is needed.

Some question whether studying media systems within nation-states is appropriate in 
a time of accelerating globalisation. Jakubowicz (2010: 9) argued that methodological 
nationalism is inappropriate, since “media systems are no longer exclusively related to 
single political systems”. Nordic communication systems remain, to a significant degree, 
national in organisation and orientation (Hardy, 2010), but ownership of media is changing.

Studies of the Nordic bloc and the democratic corporatist model do not always seem 
to confirm Hallin and Mancini’s results. According to Brüggemann and colleagues 
(2014), political parallelism, especially in the northern cluster, did not reach the high 
levels assumed by Hallin and Mancini (2004). Allern and Blach-Ørsten (2011: 93) found 
that “commercialization is not reducing political parallelism” in the Nordic bloc.

Sámi and indigenous journalism
To broaden the understanding of Sámi media history and the contemporary situation, 
we draw on Volker Hanusch and the five “dimensions of Indigenous Journalism: the 
empowerment role, language revitalisation, counter-narrative, reporting through a cul-
turally appropriate framework, and the watchdog function of Indigenous Journalism” 
(Hanusch, 2013: 82). The role of indigenous media as a watchdog of power is twofold, 
since it guards the exercise of power by both indigenous and mainstream society’s 
decision-makers (Sara, 2007). While the Western press has a strong historical commit-
ment to political parties (Hallin & Mancini, 2004, 2017) and an increasing tendency 



25

A Sámi media system?

towards building large media corporations (Pickard, 2019), indigenous Sámi newspapers 
and the public service broadcasters have developed in response to a need to report news 
stories on issues relevant to the Sámi (Lehtola, 2001). 

In Australia, alternative indigenous media have been seen to lead to greater inclusion 
of indigenous peoples in the mainstream media agenda (Meadows, 2001). Likewise, 
indigenous media in Australia was established to create positive counternarratives to 
challenge the often-negative media representations of indigenous Australians (Mead-
ows, 2009), such as indigenous peoples being framed as “societal risks” by the non-
indigenous print media (McCallum, 2013). Similarly, in Canadian mainstream media, 
the First Nations are expected to be either warriors, dancing, dead, drunk, or drumming 
in order to enter mainstream media (McCue, 2019).

Dahal and Aram (2013) found a link between democratisation of indigenous societies 
and indigenous journalistic practices in Nepal that foster policy change by publicly dis-
cussing “hidden issues” affecting indigenous communities. In Australia, indigenous par-
ticipatory media tends to enshrine “diversity” by providing an arena for the multiplicity 
of indigenous voices (Dreher et al., 2016). The overwhelming power of the mainstream 
media pushed indigenous Australians to look for “access to their own media” and to 
create an alternative indigenous public sphere (Meadows, 2009: 118). Pietikäinen (2008: 
180) found that one of the functions of indigenous journalism produced by YLE Sápmi 
is to “inform the public about important topical issues”. Indigenous political journal-
ism and Sámi news production affect public debate concerning Sámi issues, and hence 
influence mainstream policy-making concerning Sámi issues (Skogerbø et al., 2018).

Methodology
The media systems literature is concerned with a number of media system characteristics, 
such as high newspaper circulation, degree of pluralism, relationship to party press and 
commercial press, degree of autonomy, professionalisation of journalism, self-regulation, 
degree of state intervention, state protection for press freedom, press subsidies, and the 
role and function of public service broadcasting (Hallin & Mancini, 2004).

Following Brüggemann and colleagues (2014), this study draws on the analysis of 
media systems as a method to investigate the media system in Sápmi. We explore the 
extent to which a Sámi media system can be said to exist and to be different from the 
corporatist democratic model developed by Hallin and Mancini (2004) to describe the 
Nordic media systems. We finally suggest dimensions and characteristics appropriate 
to describe a Sámi media system. 

We used both historical and comparative methods to investigate the Sápmi media 
system. Synthesis is a well-established method in history with a number of “interpretive 
schools” and metanarratives existing side by side (Berkhofer, 2008: 81). According to 
Johannessen (2019), a synthesis builds on many detailed investigations to find patterns 
or causal and non-causal relations that have not previously been described. In this 
study, we researched existing studies to find patterns and relations that were similar to 
or different from those described in the media systems literature. Thus, we are indebted 
to eight scholars who have published works on the features of Sámi media landscapes, 
environments, infrastructure, public spheres, press, and so on (Hætta, 2003; Ijäs, 2011; 
Lehtola, 2001; Markelin, 2003; Markelin & Husband, 2013; Rasmussen, 2017, 2018; 



26

Torkel Rasmussen, Inker-Anni Sara, & Roy Krøvel

Sara, 2007; Varsi, 1983). We first studied and systematised existing literature on Sámi 
media as well as previously unpublished documents, such as project descriptions and 
meeting notes (see § “A new media system” below) in order to propose a synthesis of 
Sámi media history. We needed this synthesis in order to systematically analyse the 
development of the media system’s characteristics in Sápmi. 

After constructing a history of the Sámi media system, we compared the emerging 
media system in Sápmi with the democratic corporatist model according to the media 
system characteristics. This comparison formed the basis for the conclusions we made 
regarding the possibility of Sámi self-determination over the media system.

A history of the Sámi press
In the synthesis of the history, we mainly followed the periodisation by Ijäs (2011) – a 
work heavily influenced by Varsi (1983) – in respect to newspapers. The development 
of broadcasting, however, has been driven by different mechanisms. Consequently, we 
propose a different periodisation for broadcasting.

Newspapers in the assimilation period
The history of the Sámi press starts with the establishment of the newspaper Muittalægje 
in 1873 (Ijäs, 2011). In his seminal book on Sámi press history, Ijäs described a period 
of numerous short-lived Sámi privately owned newspapers sharing goals such as inform-
ing the Sámi people, strengthening the Sámi language, and spreading Christianity. The 
first Sámi newspapers were established in a harsh political climate and did not last very 
long because of low circulation and lack of subsidies, advertisements, and government 
interest in supporting the Sámi language and culture (Ijäs, 2011). Sámi language and 
culture were neglected and even considered inferior to the majority language and culture 
and were thus opposed through assimilatory policies. This lack of interest, combined 
with hostility, lasted for the first hundred years of Sámi press history.

One of these short-lived newspapers was Muittalægje, which stopped publishing after 
only two years. The editor emphasised “enlightenment” as a reason for publishing, and 
stated that it was crucial to inform Sámi people in their own language. Nuorttanaste 
followed in 1898 and is still being published – it is by far the oldest Sámi media. From 
the outset, Nuorttanaste was owned by Christian missionaries and still has a Christian 
mission statement. The newspaper has always been published in the North Sámi lan-
guage, and it played a particularly important role in the Sámi public sphere during the 
harshest period of active “Norwegianisation policy in the beginning of the twentieth 
century” (Ijäs, 2011: 42). A third newspaper worth mentioning is Sagai Muittalægje 
(published from 1904–1911 and 1921–1922); it had Sámi founders and owners and was 
published in the North Sámi language. It also had a clear political standpoint opposing 
Norwegianisation. During the first part of the twentieth century, many Sámi newspapers 
took political standpoints in the same way that Norwegian-language newspapers did at 
that time (Ijäs, 2011).

Already in this first period of Sámi press history, there was a schism regarding 
language use. The first Sámi newspapers were published in Sea Sámi areas in Norway 
using the Sámi language. In the southern Sámi areas, newspapers were published in 



27

A Sámi media system?

Norwegian and Swedish. By 1930, only two Sámi newspapers remained: Nuorttanaste 
in Norway and Samefolkets Egen Tidning in Sweden, which managed to get a small 
grant from the state. In 1932, a group of Finnish researchers and intellectuals started 
to publish a monthly magazine, Sápmelaš, in the Sámi language and in support of the 
Sámi – it remained in publication until 2001 (Ijäs, 2011).

Struggle for plurality, 1957–1990
On the state level, a new and more positive policy toward the Sámi emerged slowly 
after World War II (e.g., Lehtola, 2015; Minde, 2005; Årseth, 2006). The social Darwin-
ist view of the Sámi as “inferior” to majority populations was challenged, and a more 
human – but still patriarchal – policy prevailed. Nevertheless, the development of the 
Sámi press was slow. One of the few significant events was the establishment of a new 
newspaper, Ságat, which was launched in 1957 in Norway. At the beginning, Ságat was 
published in Sámi, but gradually Norwegian was used more frequently. By the 1970s, 
Norwegian was the dominant language in the paper (Ijäs, 2011).

As Ijäs (2011) discussed, especially during its first years, Ságat was cautious about 
criticising Norwegian authorities. This changed during the 1970s, with more radical 
editors-in-chief who had backgrounds in the new Sámi organisations. The 1970s was 
a turbulent time for the newspaper. A conservative wing of Sámi politics, supporting 
the labour party and the Christian Sámi mission, mobilised against the new radicalism 
among Sámi activists and managed to manoeuvre themselves into a majority stock 
position, taking over Ságat. 

With some of the prominent members excluded from positions in Ságat, the radi-
cal wing established a new newspaper, Sámi Áigi, in 1979, to be published entirely in 
Sámi. Both conservative and radical Sámi made their voices heard through these two 
Sámi newspapers. At the same time, due to a language shift from Sámi to Norwegian – 
particularly notable among Sámi in the coastal areas – Ságat could be seen as becoming 
the voice of the Sea Sámi, while Sámi Áigi was the voice of the inland Sámi-speaking 
Sámi (Ijäs, 2011). Both newspapers received production grants from the Norwegian 
government. Without grants, the newspapers would probably not have survived for long, 
since circulation as well as income from ads were low. The publication frequency was 
also low, varying from once every second week to twice a week. 

Reorganisation and professionalisation, 1990–2020
As Ijäs notes (2011) after the establishment of the Sámi Parliament in 1989, Ságat 
changed its editorial line. Ságat became more independent of conservative Sámi politi-
cians, starting to cover news more open-mindedly. The Sámi Parliament became an 
important arena for news, and the newspaper declared itself as “neutral” in Sámi politics. 

On the other wing, Sámi Áigi went bankrupt in 1993, and two new Sámi language 
newspapers, Áššu and Min Áigi, were established.1 Similar to Ságat, Sámi Áigi was 
owned by Sámi organisations, municipalities, and individuals. In 1993, Norwegian news-
papers came in as minority owners of the two new Sámi newspapers. In 2008, the two 
newspapers were merged into a new newspaper named Ávvir, with Norwegian owners 
in the majority ever since. At the same time, subsidies from the Norwegian government 
increased enough to ensure five days a week of publishing for both Ságat and Ávvir. This 



28

Torkel Rasmussen, Inker-Anni Sara, & Roy Krøvel

led to an increase in the number of journalists, a strengthening of the editorial room in 
general, and the establishment of local offices in new localities (Ijäs, 2011).

In Sweden and Finland, there were few changes during this period, but Samefolkets 
egen tidning in Sweden stopped publishing in 1958 before starting again (1961) under the 
name Samefolket. Samefolket was owned by Sámi organisations and published mostly in 
Swedish. In Finland, the Society for Promotion of Saami Culture, dominated by Finnish 
intellectuals, continued publishing Sápmelaš in Sámi until 2001 (Ijäs, 2011). Since 2012, 
the regional newspaper Lapin Kansa – subsidised by the government – has published 
news in Sámi in its ordinary outlets in print and on the Internet (YLE Sápmi, 2013).

Sámi broadcasting history
Sámi radio history started on Christmas Eve in 1936, when Christian services were 
transmitted directly from the church in Buolbmát/Polmak2 in Norway. For the first 
time, the Sámi language was heard on radio (Hætta, 2003). Since then, Sámi radio and 
television have been almost exclusively linked to national broadcasting corporations in 
Norway, Sweden, and Finland. The only notable exception is a local radio station, GLR, 
in Guovdageaidnu/Kautokeino, Norway.

The initial period, 1946–1965
After World War II, the Norwegian (1946), Finnish (1947), and Swedish (1953) national 
broadcaster corporations – NRK, YLE, and SR, respectively – established permanent 
Sámi programming. However, the Sámi journalists worked in the broadcasters’ offices 
outside the Sámi area, staff for Sámi programming was limited to one person in each 
country, and Sámi programmes only transmitted 15–30 minutes a week (Hætta, 2003; 
Lehtola, 2001). Still, these programmes had a tremendous impact – stories tell of “whole 
villages” gathering in houses with radios to listen to the programmes (Hætta, 2003).

According to Lehtola (2001), nobody was actively advocating for an independent 
Sámi radio station before the 1960s. Both Hætta (2003) and Lehtola (2001) explained 
that Sámi representatives, and a number of non-Sámi friends, instead built relationships 
with national broadcaster representatives on regional and national levels, arguing that the 
Sámi needed both information and Christian services in their own language. They had 
some success. Still, the three decades after World War II were a period of slow progress 
in the history of Sámi broadcasting.

Capacity building and failed mergers, 1965–1980
In the 1960s, Sámi representatives and media leaders wanted to build up better broad-
casting services for the Sámi. A working group under the Nordic broadcasters’ Nordka-
lotten [The Cape of the North] conferences tried to unify forces and combine resources. 
In 1968, the working group suggested establishing a Sámi radio and television produc-
tion centre in Kárášjohka/Karasjok, Norway. This project was put on hold because 
of technical issues, as Norway only had one landline for radio and was not willing to 
dedicate more time to Sámi radio programmes on this line (Hætta, 2003).

In 1974, the proposal was put on the agenda again. A working committee of regional 
national broadcaster leaders suggested the establishment of a Sámi production centre in 



29

A Sámi media system?

Guovdageaidnu/Kautokeino, Norway, with local offices in the two other Nordic coun-
tries. The centre would have had 15 employees from the start, a number that would be 
increased to 40 in a short time (Hætta, 2003).

The plan was turned down by the Sámi conference the same year. With a majority 
of only one vote, the conference instead voted to place the centre in Giron/Kiruna in 
Sweden. Because of this change of location to outside Norway, NRK withdrew and 
instead decided to build an NRK Sámi radio office in Kárášjohka/Karasjok. During the 
1970s, Swedish radio SR and Finnish radio YLE also moved their Sámi offices to a Sámi 
area – SR to Giron/Kiruna in Sweden and YLE to Anár/Inari in Finland – and developed 
their broadcasting capacity in Sámi (Hætta, 2003; Lehtola, 2001).

No analysis has been published to explain why the Sámi conference changed the 
location of the centre. A resolution from a meeting of Sámi radios’ employees in 1976, 
however, indicated that the conference feared centralisation. The conference did not 
believe a centre would improve Sámi cooperation as promised (Hætta, 2003). The resolu-
tion indicates that participants might have thought it better to build up Sámi units within 
national broadcasters, rather than starting up something new and unknown.

From a media systems perspective, the failed attempt to establish a Sámi media centre 
and to coordinate Sámi journalists across borders was a crucial moment that merits more 
research. The efforts suggested the real possibility of developing a self-governed Sámi 
media system across borders. Instead, the fast-growing Sámi media came to be gradually 
more dominated by national broadcasters and developed according to interests defined 
within state systems and national borders.

Consolidation and rapid development, 1980–2020
During this most recent period, it has not been the strategy of the national broadcasters to 
merge the Sámi radio stations. Instead, the strategy has been to build up the broadcasting 
capacity of Sámi units in each country. Nevertheless, cooperation between the Sámi units 
of national broadcasters has continued by exchanging news and radio programmes and 
by assisting each other in producing radio programmes. The leaders of the Sámi units 
meet annually in a cooperation committee (Heatta, 2017; Lehtola, 2001).

However, the development of the Sámi broadcasters differed considerably between 
the Nordic countries during this period. Sámi broadcasting improved only slowly in 
Sweden and Finland, while the development of NRK’s went into a phase of rapid de-
velopment. Much of this was connected to personal interests on the leadership level. 
In 1989, for instance, a former leading labour politician, Einar Førde, became the 
head of NRK. Nils Johan Heatta was then the head of NRK Sámi radio – a position 
he held for 30 years. Heatta convinced Førde of the need for a serious commitment to 
Sámi broadcasting services, and NRK initiated a development plan for that purpose. 
The annual budget and the number of journalists and other employees increased, the 
radio channel got more airtime, and Sámi television production started up (Heatta, 
2017; NRK Sápmi, 2017; Rasmussen, 2018).

During the 1980s and 1990s, the radio stations NRK Sápmi, YLE Sápmi, and SR 
Sameradion cooperated on small-scale projects. They exchanged programmes and es-
tablished a common web-based newspaper in 1999 and a common news transmission in 
2000. In 2001, a unique television service was launched as NRK, YLE, and the Swedish 



30

Torkel Rasmussen, Inker-Anni Sara, & Roy Krøvel

television broadcaster SVT joined forces to cooperate on daily television news in Sámi 
languages in Norway, Finland, and Sweden. The news programmes were published, with 
subtitles, 15 minutes per day, five days per week (Heatta, 2017; NRK Sápmi, 2017).

In recent years, the question of establishing an independent Sámi broadcaster has 
been discussed. A resolution from the annual meeting of The Sámi Journalist Association 
in 2004 encouraged Sámi politicians and media leaders to establish a Sámi broadcaster 
company. In 2018, the former head of NRK Sámi radio, Nils Johan Heatta (2018), then 
the leader of the Sámi Journalist Association, raised the question again in a media inter-
view, advocating Sámi self-determination in the media sector and stating that all public 
broadcasting to the Sámi was governed by non-Sámi.

A new media system
During the 1990s, and especially after 2000, several innovations took place in Sámi 
society that indicated a development toward an independent and a more autonomous 
Sámi media system.

Sámi University College (since 2015, the Sámi University of Applied Science) started 
to teach journalism at the beginning of the 1990s – first as a one-year introduction course 
on campus followed by two years at other Nordic journalism schools. Since 1999, the 
course has developed into a two-year candidate of journalism programme, a bachelor of 
journalism degree, and eventually into a master’s programme of Sámi journalism from 
an indigenous perspective starting in 2015 (Rasmussen, 2017).

On the press organisation level, there were also some important developments in the 
1990s. A Sámi publisher organisation, SALAS, was established in 1994. The daily Sámi 
newspapers Ságat and Ávvir are members of SALAS (Solbakk, 2006). A Sámi Journal-
ist Association was established in 1998 and is, in itself, one element of an independent 
Sámi media system. From the outset, it worked on Sámi press ethics and started a Sámi 
code of ethics project. A follow-up was planned jointly with Sámi University College 
in the early 2000s, aimed at planning a Sámi press self-regulation scheme. According 
to the project’s description, the self-regulation scheme would consist of a Sámi press 
union, codes of Sámi press ethics, and a complaint commission. However, the project 
was never carried out due to a lack of finances (Rasmussen’s personal notes).

Since their establishments, the Sámi parliaments have started to finance media, 
subsidising the old Sámi media, as well as ten new Sámi media. Compared to the Sámi 
parliaments in Sweden and Finland, the Sámi Parliament of Norway grants by far the 
most funding (the budget is NOK 4.8 million in subsidies for a total of nine media in 
2020). Most of these media are owned by Sámi organisations and companies and have 
a low publishing frequency (1–12 issues per year) (Rasmussen, 2018; Sámi Parliament 
of Norway, 2019).

A Sámi model: Media system characteristics
Hallin and Mancini (2010) have welcomed academics to bring insight into media sys-
tems beyond the Western world. Based on the literature of Sámi and other indigenous 
media, we contribute by reflecting on what an ideal type of Sámi media system model 
could look like. 



31

A Sámi media system?

The existing media system in Sápmi is the result of the processes that have taken 
place due to the tensions between the indigenous and Western worlds. It is a combina-
tion of three different Sámi media or subsystems affected by the journalistic practices 
of the three Nordic countries Norway, Finland, and Sweden (Hallin & Mancini, 2010). 
The state of the Sámi media system is sometimes contradictory. It can be said that state 
colonialism and intervention, as well as the political and economic systems of each 
Nordic country, have had a great impact on the development of the Sámi media system. 
As a minority media, the indigenous Sámi media have always depended on both external 
financing and the political climates of the states (Markelin, 2017), both of which have 
consequently impacted the ways in which the Sámi media system has developed.

Over the years, the role and function of the Sámi media have been envisaged by activists 
and organisations. More recently, the various Sámi parliaments have had some impact on 
the direction in which the Sámi media system has developed. The goals have typically been 
to produce a counterforce to mainstream media by creating indigenous counternarratives 
in Sámi languages, and to cover issues in culturally appropriate ways for the Sámi people 
(Hanusch, 2014). Building on Fanon and colleagues (2104), counternarratives should be 
understood as both those designed to counter the narratives about the Sámi among majority 
populations as well as those constructed to heal the psychological effects of colonialism 
among the Sámi-speaking population. The result has been envisaged to be a Sámi media 
system that could act as a watchdog while producing indigenous political journalism on 
Sámi matters (Skogerbø et al., 2018) that have been excluded from the mainstream media 
agenda (Pietikäinen, 2008). The Sámi media system was intended not only to provide 
reliable information for the Sámi (Hanusch, 2013) but also to contribute to building an 
alternative indigenous public sphere (Meadows, 2009) in order to discuss important mat-
ters for the Sámi and other indigenous peoples across the globe. 

The Sámi parliaments have contributed to building a (small) alternative Sámi media 
system. However, the states and outside capital continue to control the development of 
Sámi media. In accordance with Hallin and Mancini (2010: 56), the Sámi media system 
differs from the Western media systems because the Sámi indigenous ethnicity facilitates 
alternative ways for the “organizing of political power” (following Voltmer, 2008).

Industry, parallelism, professionalisation, and the state
The Sámi media system has never experienced high levels of newspaper circulation (Ijäs, 
2011). One reason is the low number of Sámi. In addition, this small population uses 
existing newspapers to a limited degree. Even when the Sámi press circulation was at 
its peak around the year 2000, we estimate that it would have to be placed in the very 
lower part of the list of newspaper sales per 1,000 adult population. The total sale of 
Sámi newspapers must have been less than 100 per 1,000 adult Sámi population (Hallin 
& Mancini, 2004; Ijäs, 2011).

From a historical perspective, we observe the development of different kinds of 
political parallelism, different from the one that Hallin and Mancini (2004) described 
and analysed. Sámi newspapers have been established mainly to contradict or counter 
majority media and political systems in the three countries. In Sámi media, political 
pluralism only came to exist when two, and then three, Sámi newspapers competed for 
influence after 1979. In line with de Albuquerque (2013), we argue that the concept of 



32

Torkel Rasmussen, Inker-Anni Sara, & Roy Krøvel

political parallelism poorly fits media systems outside the Western world, because these 
societies often lack competitive political systems.

Historically, strong Sámi organisations and a press connected to the Sámi movement 
characterised the Sámi media system until 2000. In both Norway and Sweden, Sámi 
organisations were the driving force in establishing Sámi newspapers (Ijäs, 2011). This 
indicates that there are ways of organising political power based on ethnicity (Voltmer, 
2008) and that indigeneity affects the ways in which the media systems beyond the 
Western world evolve over time. Since the 1990s, we have observed a shift from a 
Sámi press owned by Sámi organisations toward a Sámi press owned by Norwegian 
media. This could be classified as a move toward greater professionalisation of Sámi 
media, but it also signifies a loss of Sámi self-determination over the Sámi media 
system (Ijäs, 2011).

The establishment of Sámi journalism education during the 1990s and 2000s led to the 
professionalisation of Sámi media. The foundation of a press association at the same time 
further contributed to the advancement of professionalism. Still, the Sámi media system 
lacks institutionalised self-regulation based on proper Sámi codes of media ethics and a 
complaint commission. More research is needed to determine the ideal characteristics 
of such an institutionalised self-regulation of the Sámi media. 

Strong state intervention in Sámi media has been the case throughout history. State 
intervention has been seen as necessary, since the Sámi society has not historically had 
control over Sámi economic resources and thus lacks the capacity to make large-scale 
investments.

Conclusions
The current media system in Sápmi has continued to develop as journalists and media 
have negotiated numerous dilemmas and tensions. On the one hand, we see Sámi media 
as having evolved from processes endogenous to Sámi communities. However, we have 
also seen the ever-present interaction, cooperation, and conflict with external actors such 
as missionaries, investors, and in particular, state institutions, as noted by Markelin (2003). 

The state level has come to play an increasingly important role through state press 
subsidies and “national” public broadcasting services. This happened because Sámi 
activists and organisations won collective rights at both the state and international levels. 
Also, the majority populations in the Nordic countries have become more understanding 
of Sámi rights and culture in general, and Nordic public broadcasters embrace Sámi 
cultural expressions such as music, handicrafts, and arts.

The boom in Sámi media from the 1990s led to the establishment of a Sámi jour-
nalist association and journalism education. However, attempts to construct proper 
ethics for Sámi journalism failed, as have attempts to establish autonomous bodies 
to distribute production grants. Today, applications for production grants are handled 
by state-organised bodies, such as the Norwegian Media Authority. Nor has the boom 
in Sámi media succeeded in establishing Sámi public broadcasting covering all Sámi 
people across national borders. The state-financed public broadcasters are by far the 
biggest employers of Sámi journalists and producers of Sámi journalism. We have ob-
served that fundamental processes governing Sámi media are subjected to regulations, 
procedures, and institutions constructed by state-centred processes. As Markelin and 



33

A Sámi media system?

Husband (2013) have already demonstrated, the Sámi media landscape is shaped by 
four states with different political and economic frameworks, creating unique nation-
ally defined environments. The same could be said about the emerging Sámi media 
systems. Over the last few decades, we have further seen Nordic media companies 
taking control over a substantial portion of the Sámi press. Thus, Sámi journalism and 
media depends to a large degree on non-Sámi journalists, organisations, companies, 
and state institutions.

The current media system in Sápmi could be called a hybrid model. To some extent, 
it brings to mind indigenous postcolonial political systems, as Sámi cultural awaken-
ing makes Sámi journalism and media more self-confident about language and culture. 
The majority of society is increasingly interested in the Sámi culture; at the same time, 
however, this interest contains elements of “settler colonialism”, characterised by the 
ways colonial states establish their institutions in colonised areas. The majority of those 
working in these institutions are Sámi, and the leaders of the relevant media institutions 
are normally Sámi, but still, institutions are operating within institutional frameworks 
of the nation-states. 

As Ijäs’s (2012) research revealed, Norwegian media tend to show interest in Sámi 
politics only when the interests of the majority population are perceived to be threatened 
by Sámi interests, typically when conflicts arise regarding territories, land, and water 
resources. Research elsewhere has produced similar findings related to other indigenous 
peoples (Alia, 2012; Dahal & Aram, 2013; Dreher et al., 2016; Krøvel 2017). In these 
cases, the media habitually supports state interests over indigenous interests. It is difficult 
to talk of a Sámi media system when control over financing and regulation is mostly 
outside the scope of Sámi self-determination. Analysing the history of Sámi journalism 
and press, we find that the Sámi media system lacks true autonomy. Developing such 
autonomy would undoubtedly deepen Sámi self-determination in general.

Notes
	 1.	 Two authors of this paper, Inker-Anni Sara and Torkel Rasmussen, worked for the latter newspaper.
	 2.	 City names are presented with their Sámi name first, then the national language.

References
Alia, V. (2012). The new media nation: Indigenous peoples and global communication (2nd ed.). New York: 

Berghahn Books.
Allern, S., & Blach-Ørsten, M. (2011). The news media as a political institution. Journalism Studies, 12(1), 

92–105. https://doi.org/10.1080/1461670X.2010.511958
Berkhofer, R. (2008). Fashioning history: Current practices and principles. New York: Palgrave Macmillan. 

https://doi.org/10.1057/9780230617209
Broderstad, E. G. (2010). The promises and challenges of indigenous self-determination: The Sami case. 

International Journal, 6(4), 893–907.
Brüggemann, M., Engesser, S., Buchel, F., Humprecht, E., & Castro, L. (2014). Hallin and Mancini revisited: 

Four empirical types of Western media systems. Journal of Communication, 64(6), 1037–1065. https://
doi.org/10.1111/jcom.12127

Burrows, E. (2018). Indigenous media producers’ perspectives on objectivity, balancing community re-
sponsibilities and journalistic obligations. Media, Culture & Society, 40(8), 1117–1134. https://doi.
org/10.1177/0163443718764807

Dahal, S., & Aram, I. A. (2013). Empowering indigenous community through community radio: A case study 
from Nepal. The Qualitative Report, 18(82), 1–26. http://www.nova.edu/ssss/QR/QR18/dahal82.pdf

de Albuquerque, A. (2013). Media/politics connections: Beyond political parallelism. Media, Culture & 
Society, 35(6), 742–758. https://doi.org/10.1177/0163443713491302



34

Torkel Rasmussen, Inker-Anni Sara, & Roy Krøvel

Dreher, T., & McCallum, & Waller, L. (2016). Indigenous voices and mediatized policy-making in the digital age. 
Information, Communication & Society, 19(1), 23–39. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1093534

Fanon, F., Gibson, N. C., Damon, L., Cherki, A., & Beneduce, R. (2014). Decolonizing madness: The psychi-
atric writings of Frantz Fanon. New York: Palgrave Macmillan. 

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. Cam-
bridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511790867

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2010). Comparing media systems: A response to critics. Media & Jornalismo, 9(2), 
53–67. http://fabricadesites.fcsh.unl.pt/polocicdigital/wp-content/uploads/sites/8/2017/04/17_4-artigo.pdf

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2012). Introduction. In D. C. Hallin, & P. Mancini (Eds.), Comparing media 
systems beyond the Western world. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/
CBO9781139005098

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2017). Ten years after Comparing Media Systems: What have we learned? Politi-
cal Communication, 34, 155–171. https://doi.org/10.1080/10584609.2016.1233158 

Hanusch, V. (2013). Charting a theoretical framework for examining Indigenous journalism culture. Media 
International Australia, 149(1), 82–91. https://doi.org/10.1177/1329878X1314900110

Hanusch, V. (2014). Dimensions of Indigenous journalism culture: Exploring Māori news-making in Aotearoa 
New Zealand. Journalism, 15(8), 951–967. https://doi.org/10.1177/1464884913495757

Hardy, J. (2010). Western media systems. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203869048
Heatta, N. J. (2017, March 24). NRK Sápmi history: The story of the development of an Indigenous media 

house [Lecture at Sámi University of Applied Sciences, Guovdageaidnu/ Kautokeino, Norway].
Heatta, N. J. (2018, December 6). Samer må ha selvbestemmelse over egne medier [Sámi need self-govern-

ment over own media]. Altaposten. https://www.altaposten.no/meninger/2018/12/06/–-Samer-må-ha-
selvbestemmelse-over-egne-medier-18009805.ece

Herkman, J. (2009). The structural transformation of the democratic corporatist model: The case of Finland. 
Javnost – The Public, 16(4), 73–90. https://doi.org/10.1080/13183222.2009.11009015

Hovden, J. F., Bjørnsen, G., Ottosen, R., Willig, I., & Zilliacus-Tikkanen, H. (2009). The Nordic journalists of 
tomorrow: An exploration of first year journalism students in Denmark, Finland, Norway and Sweden. 
Nordicom Review, 30(1), 149–165. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0144

Hætta, O. M. (2003). Dá lea Sámi Radio: NRK sámegiel sáddagat 1946–1980/NRKs samiske sendinger 
1946–1980 [This is Sámi radio: On NRK’s Sámi language programmes 1946–1980]. Karasjok, Norway: 
Davvi Girji.

Ijäs, A. J. (2011). Sámi preassa historjá: Muitalægje rájes Ávvira rádjái [Sámi press history: From Muitalægje 
to Ávvir]. Karasjok, Norway: Čálliid Lágádus.

Ijäs, A. J. (2012). Samer i to norske nyhetsmedier: En undersøkelse av saker med samisk hovedfokus i Nordlys 
og Dagsrevyen i perioden 1970–2000 [The Sámi in two Norwegian news media: An investigation of 
cases with a Sámi focus in Nordlys and Dagsrevyen in the period 1970–2000]. Research series Dieđut, 
vol. 1. Kautokeino, Norway: Sámi University of Applied Sciences.

Jakubowicz, K. (2010). Introduction: Media systems research: An overview. In B. Dobek-Ostrowska, M. 
Glowacki, K. Jakubowicz, & M. Sükösd (Eds.), Comparative media systems. European and global 
perspectives (pp. 1–21). Budapest: CEU Press.

Johannessen, F. E. (2019). Synteser i norsk historie: Norgeshistorie.no [Syntheses in Norwegian history: nor-
wegianhistory.no]. Oslo: University of Oslo. https://www.norgeshistorie.no/studere-fortid/historie/2082-
Synteser-i-norsk-historie.html

Kulonen, U. M., Seurujärvi-Kari, I., & Pulkkinen, R. (Eds.). (2005). The Saami – A cultural encyclopaedia. 
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 925 [Editions by the Finnish Literary Society 925]. 
Helsinki: The Finnish Literature Society.

Krøvel, R. (2017). Violence against indigenous journalists in Colombia and Latin America. In U. Carlson, & 
R. Pöyhtäri (Eds.), The assault on journalism – Building knowledge to protect freedom of expression 
(pp. 191–203). Gothenburg: Nordicom, University of Gothenburg. 

Lehtola, V.-P. (2001). Sámi jietna: Suoma Sámi radio 1947–1997 [The Sámi voice: Finnish Sámi Radio 
1947–1997). Helsinki: Oy Yleisradio Ab.

Lehtola, V.-P. (2005). Saamelaisten Parlamentti: Suomen saamelaisvaltuuskunta 1973–1995 ja 
Saamelaiskäräjät 1996–2003 [Sámi Parliament: Finnish Sámi Delegation 1973–1995 and Sámi Par-
liament 1996–2003). The Sámi Parliament. 

Lehtola, V.-P. (2015). Saamelaiset: Historia, yhteiskunta, taide [Sámi people: History, society and art]. Bookwell.
Markelin, L. (2003). Media, ethnicity and power: A comparative analysis of the Nordic Sami media environ-

ment in relation to state policies [Doctoral dissertation, University of Bradford, England]. 
Markelin, L. (2017). Indigenous voices in the global public sphere: Analysis of approaches to journalism 

within the WITBN network. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(3), 443–461. https://
doi.org/10.1386/ajms.6.3.443_1



35

A Sámi media system?

Markelin, L., & Husband, C. (2013). Contemporary dynamics of Sámi Media in the Nordic States. Media 
International Australia, 149(1), 70–81. https://doi.org/10.1177/1329878X1314900109

McCallum, K. (2013). Distant and intimate conversations: Media and indigenous health policy in Australia. 
Critical Arts, 27(3), 332–351. https://doi.org/10.1080/02560046.2013.800667

McCallum, K., & Waller, L. (2017). Indigenous media in Australia: Traditions, theories and contemporary 
practices. In J. Buderick, & G. S. Han (Eds.), Minorities and the media in Australia (pp. 134–161). New 
York: Palgrave Macmillan. 

McCue, D. (2019, November 15). A lecture on the Canadian context and stereotyping in Canadian media 
[Master’s Programme on Sami Journalism from an Indigenous Perspective, Sami University of Applied 
Sciences, Norway].

Meadows, M. (2001). Voices in the wilderness: Images of aboriginal people in the Australian Media. Westport, 
Connecticut: Greenwood Press.

Meadows, M. (2009). Walking the talk: Reflections on Indigenous media audience research methods. Journal 
of Audience & Reception Studies, 6(1), 118–136.

Minde, H. (2005). Assimilation of the Sami – Implementation and consequences. Gáldu Čála –Journal of Indige-
nous Peoples Rights, 3. Resource Centre for the Rights of Indigenous Peoples. https://ir.lib.uwo.ca/aprci/196

Moe, H., & Sjøvaag, H. (2008). The challenges of comparing media systems – An interview with Daniel C. 
Hallin. Journal of Global Mass Communication, 1(3/4), 132–141.

NRK Sápmi. (2017, November 6). NRK Sámi historjá [NRK Sápmi’s history]. NRK Sápmi. https://www.nrk.
no/sapmi/om/7.-nrk-sami-historja-1.4201590

Pickard, V. (2019). Democracy without journalism? Confronting the misinformation society. Oxford: Oxford 
University Press.

Pietikäinen, S. (2008). Broadcasting indigenous voices: Sami minority media production. European Journal 
of Communication, 23(2), 173–191. https://doi.org/10.1177/0267323108089221

Rasmussen, T. (2017). Journalism studies for the indigenous Sámi – From preparatory courses to worldwide In-
digenous master studies. WINHEC: International Journal of Indigenous Education Scholarship, 1, 40–56.

Rasmussen, T. (2018). Sámi media for children and youth: An underrepresented and problematic research 
field. Nordicom Information, 40(2), 88–102. https://www.nordicom.gu.se/en/node/40025 

Rießler, M. (2015). Vom Matthäusevangelium zur Wikipedia: Medien für das bedrohte Kildinsaamische 
[From the gospel of Matthew to Wikipedia: Media for the endangered Kildin Saami]. In M.A. Niño, & 
R. Kailuwait (Eds.), Medien für Minderheitensprachen: Mediensprachliche Überlegungen zur Entwick-
lung von Minderheitensprachen [Media for minority languages: Media language considerations for the 
development of minority languages] (pp. 127–158). Freiburg, Germany: Rombach. 

Sámi Journalist Association. (2004). Resolution from an Annual Meeting March 20, 2004: Sámi radio ja TV-
fitnodaga ásaheapmi [On establishing of a Sámi radio and television company] [Unpublished document].

Sámi Parliament of Norway. (2019). Annual budget 2020 for the Sámi Parliament in Norway. 
Sara, I.-A. (2007). Saamelaistoimittajien käsityksiä saamelaismedian tehtävistä [Sámi journalists’ views of the 

role of the Sámi media]. Guovdageaidnu, Norway: The Nordic Sámi Institute, Sámi University College. 
Skogerbø, E., Josefsen, E., & Fjellström, A.-M. (2018). Indigenous political journalism in the Norwegian 

and Swedish public service broadcasters. Journalism Studies, 20(7), 991–1008. https://doi.org/10.108
0/1461670X.2018.1477550

Solbakk, J. T. (Ed.). (2006). The Sámi people – A handbook. Karasjok, Norway: Davvi Girji OS.
Strömbäck, J., & Aalberg, T. (2008). Election news coverage in democratic corporatist countries: A com-

parative study of Sweden and Norway. Scandinavian Political Studies, 31(1), 91–106. https://doi.
org/10.1111/j.1467-9477.2008.00197.x

Varsi, M.-O. (1983). Samisk ytrings- og pressefrihet under den norske støvel [Sami freedom of expression and 
the press, under the Norwegian boot]. Oslo: Norsk journalisthøgskole. 

Voltmer, K. (2008). Comparing media systems in news democracies: East meets South meets West. Central 
European Journal of Communication, 1, 23–40.

YLE Sápmi. (2013, January 14). Lapin Kansas almmustuvvan sámegielat ságat ovtta jagi [Lapin Kansa pub-
lished Sámi language news one year]. Yle. https://yle.fi/uutiset/osasto/sapmi/lapin_kansas_almmustuv-
van_samegielat_sagat_ovtta_jagi/6621487

Årseth, B. L. (2006). Norsk samepolitikk 1945–1990: Målsetting, virkemidler og resultater [Norwegian Sámi 
policies 1945–1990: Objectives, instruments and results]. Drammen, Norway: Forlaget Vett & Viten.

© 2021 Nordicom and respective authors. This is an Open Access work licensed under the terms 
of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public 
licence (CC BY-NC-ND 4.0). To view a copy of the licence, visit https://creativecommons.org/
licenses/by-nc-nd/4.0/


	A Sámi media system?
	Abstract

	Introduction
	Comparing Media Systems

	Sámi and indigenous journalism
	Methodology
	A history of the Sámi press
	Newspapers in the assimilation period
	Struggle for plurality, 1957–1990
	Reorganisation and professionalisation, 1990–2020

	Sámi broadcasting history
	The initial period, 1946–1965
	Capacity building and failed mergers, 1965–1980
	Consolidation and rapid development, 1980–2020

	A new media system
	A Sámi model: Media system characteristics
	Industry, parallelism, professionalisation, and the state
	Conclusions
	Notes
	References



