Vaagan

First Monday, Volume 14, Number 9 - 7 September 2009 FM

Volume 14, Number
HOME ABOUT LOG IN REGISTER SEARCH CURRENT ARCHIVES SUBMISSIONS 9 - 7 September
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2009
Home > Volume 14, Number 9 - 7 September 2009 > Vaagan TABLE OF CONTENTS

Reading Tools

f i ® st mox fi d @ KSR .

PEER-REVIEWED JOURNAL ON THE INTERNET Presidential Web ...

Vaagan
Presidential Web sites and
. . Abstract
the Georgian-Russian War, Revi .
p eview policy
8-16 ALIgL.ISt 2008 About the author

by Robert W. Vaagan How to cite item
Indexing metadata
Supplementary files
Print version

Notify colleague™

Abstract Email the author*
During the war between Georgia and Russia, 8—16 August 2008, the Web sites of Presidents
Mikheil Saakashvili and Dmitry Medvedev were used actively to promote their countries’ RELATED ITEMS
conflicting views on the war. This article considers the structure of the two Web sites, their use Author's work
during the war and their place in the media systems of Georgia and Russia. Government policy
Book
Book reviews
Contents Dissertations
Online forums
Quotations

1. Introduction

2. Presidential Web sites ReSC_JurCeS
i Media reports
3. Usage of Web sites
Web search

4. Cyber rhetoric

5. The media systems of Georgia and Russia
SEARCH JOURNAL

6. Conclusion
All
Search
close T

1. Introduction _ o
* Requires reqistration

On 8 August 2008, after years of confrontational politics and recriminations between Georgia

and its breakaway regions South Ossetia and Abkhazia, Georgian troops advanced into South

Ossetia in an attempt to reassert Georgian sovereignty. The ensuing fighting quickly spread to

Abkhazia. Russia sent in reinforcements to its local ‘peacekeeping’ forces maintained since the

early 1990s in South Ossetia and Abkhazia, and invaded Georgia proper. Russian military might

soon prevailed, and on 12 August Russian troops had advanced almost to the Georgian capital

Thilisi.

To assess these events, we should recall that in September 1990, South Ossetia had seceded
from Georgia to seek reunion with North Ossetia inside the crumbling U.S.S.R. Half a year
later, in April 1991, Georgia itself and other Soviet republics had declared their independence
from the U.S.S.R., which collapsed in December 1991. In 1992, Abkhazia seceded from
Georgia, provoking a war 1991-92 that Georgia lost, followed by an exodus of Georgians from
Abkhazia (Cooley, 2008; Cornell, 2008; George and Stefes, 2008).

During the August 2008 war, the Web sites of Russian President Dmitry Medvedev and
Georgian President Mikheil Saakashvili were saturated with patriotic, multimedia cyber rhetoric
(text, sound and image) while Russian and Georgian media demonized the other as the real
aggressor. Pro—Russia Web sites launched cyberattacks against Georgian Web sites, including
the British and U.S. embassies in Thilisi.

StopGeorgia, a Russian Web site, provided target lists of Georgian Web sites, which
subsequently became congested with bogus e—mail requests. Although the extent of the
Russian state’s involvement remains unclear, and although the attacks on Georgian targets
caused little harm compared with Russian cyberattacks on Estonia in 2007, it is suggestive that
cyberwarfare has become a NATO priority (Economist, 2008).

Global news media gave a more impartial view of the war, while French President Nikolas
Sarkozy, at the time also titular head of the E.U., tried to negotiate a settlement. On 16
August, Russia and Georgia signed a peace treaty, brokered by Sarkozy. When Russia on 26
August formally recognized the independence of South Ossetia and Abkhazia, only Nicaragua
followed suit, and the conflict lingers on in a simmering deadlock.

Several Western analysts have interpreted the Georgian—Russian War, 8—16 August as a
modern geopolitical resurgence of traditional Tsarist imperialism in the Caucasus, going back to
Tsarist Russia’s annexation of Georgia in 1801. In this view, Russia is seen to have given a
lesson to the pro—American Georgian leadership wanting membership in the E.U. and NATO.

Russia is also seen to have retaliated against Western recognition of Kosovo in the Balkans.
Not least, Russia is seen to have reacted against Western attempts to bypass Russia in the
Caucasus, its traditional sphere of influence, by constructing oil and gas pipelines from Baku
through Georgia to Turkey and Europe. This challenges Russian energy supplies to Western
Europe (Shevtsova, 2007; Cooley, 2008; Cornell, 2008; George and Stefes, 2008; Sakwa,
2008).

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/index
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/about
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/login
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/user/register
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/search
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/issue/current
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/issue/archive
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/articlehttp://firstmonday.org/about/submissions#onlineSubmissions
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/index
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/issue/view/294
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/issue/view/294/showToc
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/about/editorialPolicies#peerReviewProcess
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/bio/2621/2280');
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/captureCite/2621/2280');
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/metadata/2621/2280');
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/suppFiles/2621/2280');
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/printerFriendly/2621/2280');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/585');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/587');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/588');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/589');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/590');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/591');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/592');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/594');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/595');
javascript:openRTWindowWithToolbar('http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/rt/context/2621/2280/596');
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/2621/2280
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/user/register

Vaagan

In February 2009, six months after the war, Russian military commentators predicted that a
new war was imminent, that once the melting snows in the Caucasian mountain passes
allowed tanks to pass through, the Russians would again invade Georgia, this time to topple
Saakashvili and have him replaced by a less hostile successor, in the mold of Eduard
Shevernadze, the former Soviet Foreign Minister, who had been ousted by Saakashvili’s “Rose
Revolution” in 2003. In April 2009, opposition forces in Georgia staged mass demonstrations in
Thilisi against President Saakashvili, accusing him of having started a reckless and costly war.

In May 2009, Georgian authorities had to put down a reported military mutiny in Georgia
against a joint NATO exercise in the country. In late June and early July 2009, just before U.S.
President Obama’s first visit to Russia, a major Russian military exercise unfolded in the
Northern Caucasus. The visit to South Ossetia of President Medvedev on 12 July 2009 was
condemned by Georgia. One week later, U.S.Vice—President Joseph Biden arrived in Thilisi,
reiterating and demonstrating U.S. support to Georgia and to Georgian territorial integrity. The
conflict remains unresolved, threatening stability in the Caucasus and beyond (Vaagan, 2009).

2. Presidential Web sites

With the rise of the Internet, the use of new media by politicians, such as Web sites, blogs, or
social networks such as YouTube, Facebook or Twitter, thereby extending the public sphere
into cyberspace, has begun to attract scholarly attention, including post—-Communist countries
(Luke, 2006; Chadwick, 2006; Jakubowicz, 2007; Dadas, 2008; Vartanova and Smirnov,
2009).

Since around 2000, the Internet has been used extensively for U.S. Presidential campaigns
(Hara and Jo, 2007; Hara, 2008) and the success of Barrack Obama’s Presidential campaign
2007-2008 where the Internet played a vital role, will reinforce this trend. Although some
research claims that digital democracy is myth because most traffic involves only a small elite
(Hindman, 2009), Presidential Web sites are potentially important as “agenda setters” of public
opinion (McCombs, 2004) and “primary definers” of news events [1], especially in the
authoritarian political systems we find in Russia and Georgia.

This does not mean that audiences cannot be critical and skeptical to government—controlled
media outlets. Still, little research has so far been done on the role of Presidential Web sites.
They are not mentioned in studies on comparative media systems (Hallin and Mancini, 2004),
barely referred to in more recent anthologies on political communication (Margolis and Resnick,
in Negrine and Stanyer, 2007), ignored in the discussion on “Propaganda and the Internet” in
Jowett and O’Donnell [2] and also absent in recent primers on globalization and world politics
(McPhail, 2006; Lechner and Boli, 2008; Baylis, et al., 2008). In post—Communist countries
such as Russia and Georgia, practically no research has been done on them (Jakubowicz,
2009; Vartanova, et al., 2009).

All this is surprising. As titular heads of state, presidents in many political systems are
constitutionally invested with ultimate political power. This is the case in both Russia and
Georgia. In the case of Russia, articles 80—93 of the 1993 Constitution of the Russian
Federation give the Russian President sweeping powers in domestic and foreign affairs,
including the armed forces. (There is discussion about the power relationship between
President Medvedev and Prime Minister Putin, who also maintains a Web site).

Similarly, articles 69—77 of the 1995 Georgian Constitution (last amended in 2006) also give
the President supreme authority in domestic and foreign policy, including the armed forces
(Constitution Finder, 2009).

To explain this lack of research, we need to acknowledge that Presidential Web sites are far
from being primary sources for investigative journalists and the media. These have become
increasingly sensitive about source—driven journalism, spin and manipulation in Western
democracies by the PR industry and government (Pilger, 2005; Hobsbawm, 2006; Stuart,
2006; Meikle, 2009).

Projected to post—Soviet authoritarian systems like Russia and Georgia, there seems to be all
the more reason to suspect spin and propaganda by ruling elites. This is why most
investigative journalists view government and Presidential Web sites as channels of one—way
information and vehicles of propaganda and spin.

As a rule there is no serious attempt at feedback or interactivity, e.g., by including blogs or
social networks. Yet this may be changing. At least the effort invested in maintaining these
Web sites suggest their Webmasters see them as important channels of information and
persuasion.

Reinforced by advanced search and archival functions, and taking advances in online
journalism into consideration (Campbell, 2004; Allan, 2006; Meikle, 2009), as well as the
possibility of two-way dialogue, these Web sites are not only authoritative information sources
and digital repositories, but also potential dialogic channels, where more research is needed.

Internet usage in Russia and Georgia, although still limited, is increasing and forms an
important part of the media scene in both countries, especially in Russia. By March 2009,
Internet penetration was 27 percent in Russia and 7.8 percent in Georgia (World Internet
Usage Statistics, 2009). According to Koltseva (1998), Russian authorities learnt a lesson
losing the information war during the first Chechen War 1994-96, and subsequently used the
media more actively, including the Internet.

Today, while television dominates the information sphere (Mickiewicz, 2008), the Internet as a
source of information has become the runner—up [3]. In January 2000, coinciding with the
ascent of Vladimir Putin as Acting President, the Web site of the Russian President was
launched (President of Russia, 2009).

In Georgia, the “Rose Revolution” of 2003 brought the U.S.—trained lawyer and former Minister

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]



Vaagan

of Justice Mikheil Saakashvili to power. He was elected President in January 2004 by an
overwhelming majority. A cornerstone of Saakashvili’s policy has been to restore Georgia’s
territorial integrity by regaining the irredentist regions of South Ossetia and Abkhazia which
had both proclaimed independence from Georgia in 1990 (Karumidze and Wertsch, 2005).

In 2005, the Web site of the President of Georgia was launched. Today, television remains the
main source of news in Georgia. The state has relinquished control of many media outlets but
retains control state TV and radio through Georgian Public Broadcasting. There are many cable
operators and commercial stations (BBC, 2009).

The starting pages of the Presidential Web sites of Presidents Medvedev and Saakashivli
(English—language versions) appear as in Figures 1 and 2 below.

Cirmar Ao, e o s i 0 e s e b

B Crmsry mcars, romgrmssiee e of e st S o A Ry D o e M e
et iy

oy teateaes e = Eroae Lorgre o e ey SOCTaT

P

Figure 1: President Dmitry Medvedev’s Web site (English—language version) at
http://www.kremlin.ru/eng/, accessed 6 July 2009.

President Medvedev’s Web site is bilingual (Russian—English) and designed in three columns.
The site map shows a three—tier structure with 18 main terms, 63 second—tier terms and
seven third—tier terms. The Web site contains several multimedia features with video footage,
and soundtrack speeches, national anthem pictorial guided tour of the Kremlin, etc.

At the top left we find the roofs of the Kremlin with the (small) Russian flag placed beside the
traditional Russian head of state insignia, the double—headed eagle and the title of the
President of Russia. At the bottom no Web manager is identified, (although the domain name is
the Kremlin) but a choice of four alternatives “about the site”, “subscription”, “news feeds” and
“WAP”. The first choice lets us know the site was started in January 2000, in a much simpler

version. There is no visible counter of visitors.

The relative insignificance placed on the Russian tricolor flag is in marked contrast with that of
President Saakashvili's Web site’s prominent display of the Georgian flag. This may be because
the lineage of the Russian tricolor is unclear, and it only became official in 1896. It was
replaced by the red Soviet flag 1917-1991, when it was restored by the Russian Federation. In
the top right corner we find the sitemap and search engine.

The search engine provides advanced search possibilities, also by date. The term “Georgia”
generated around 601 hits (there was no counter) in advanced search mode on 9 July 2009,
including President Medvedev’s “Statement on the situation in South Ossetia” discussed further
below. The far left column offers a choice of “Events”, “Speeches”, “President”, “Executive
office”, “Institutions”, “First person”, “Send a letter”, “Media”, “Aloum”. These are followed by
“Constitution of Russia, adopted in 1993”, “State insignia”, Presidents of Russia (biographies)”,
“Discovering the Kremlin”. The second column from the left contains the choices “In the
spotlight”, “News”, “Working meetings and conferences”, “Diplomacy and external affairs”,
“Press conferences, meetings with the press”, “Events files”. Below these we find
chronologically arranged “Announcements” and “Updates” with brief hypertext.

The broad right column is broken down into two columns, and contains from the top “Direct
speeches”, then extensions (photos and text) of “In the spotlight”, then “Video blogs”, “Events
files” and “Issues”. As for interactivity, two—way communication is technically possible through
the option “send a letter”. But little is known about this feature and its use. Also, in the video
blog, there is not option to comment.

President Saakashvili's Web site is also bilingual (Georgian—English), designed with three
columns and has some multimedia features with video footage. The site map shows a two—tier
structure with nine main terms and 43 second—tier terms.

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://www.kremlin.ru/eng/

Vaagan

B G2 Juby 2009 &
MR
 iecicenr President of Georgia Mikheil
FIRST LADY Saakashvill met with the
ADMINSTRATICON Penitentiary Ministry staff
PRESS SERVICE
COUNGCILS President of Geangia Mikhail
5 Saakashwill met with the Penilentiary
T ——T Wanistry stafl at the Presdent's
STATE SYMBOLS Chancallery and awarded 7 of them
USEFUL INFD with precious presenis. >>
{RUSSIAN mews
A O July 2008  15:14 -

President of Georgia Mikheil Saakashvili opened the
conatruction site of Black Sea University new complex

2T June 2009/ 150 o
Presidont of Georgia Mikheil Saakashvili responded from Adjaria
6 the isawe of financing an opposilion

BOMBARDING
i TERRITOY

2B Jung 2009/ 23 21 -
Prasident of Georgia Mikheil Saakashwili saw the road
construction site in Mestia region

25 June 2009/ 150 =
President of Georgea finished his visit in Yerevan

24 June 2009/ 21:2 =
Presidant of Geargea Mikheil Saakashvili responded from
Yerevan b the fact of opposiion laders’ mealing with Kakhs
Targamadze in Berin

T 23 Jung 2009/ 1213 =
o Presidend of Georgéa MikheilSaakashvil awarded the Chief of

Figure 2: President Mikheil Saakashvili’'s Web site (English—language version), at
http://www.president.gov.ge/?I=E, accessed 6 July 2009.

At the conspicuous top left corner we find the Georgian flag covering the two narrow left
columns, and beside this topping the broad right column the title “President of Georgia” set
against a palace background with the presidential/royal insignia of two lions holding a shield
with St. Gregory and the dragon.

At the bottom, the Web site manager is listed as “The Communications Office of The President
of Georgia”, and is copyrighted since 2005. Also added is the designer, the commercial
company www.pixel.ge. The prominence given to the Georgian flag is significant. The five—
cross flag is an elaboration of the single red St. George’s cross, patron saint of Georgia (and
England), and can be traced back to medieval Georgian history, thus giving it particular
significance for Georgian nationalists.

Although the Georgian parliament and the Georgian Orthodox Church supported the restoration
of the flag, this was resisted by President Shevernadze. It was therefore appropriated by the
United National Movement headed by Saakashvili as a sign of resistance to Shevernadze’s rule,
and has become a rallying point for Georgian nationalism.

In the top right corner we find the site map, and a link to the Georgian—language version.
There is no archive option apparent although the site map in the top right corner offers access
to archived material, and, as noted, an advanced search option. Nor is there any visible
counter of visitors. In the search engine (advanced search), the term “Russia” generated
around 410 hits (there was no counter), on 9 July 2009, including President Saakashvili’s
“Declaration of Universal Mobilization” discussed below.

The far left column lists a selection of searchable organization themes: “Main”, “President”,
“First Lady”, “Administration”, “Press service”, “Councils”, “Government”, “State symbols”,
“Useful information”. (The last choice contains selected news items about Georgia in foreign
media). Below follow further thematic choices linked to specific political issues: “Russian
aggression”, “Video material — Russia’s aviation bombarding Georgian territory”, “Georgia
Update”, “Diversity.ge”, “Inter—Agency Task Force on Free and Fair Elections”, “Letters to the
President”, “News Subscription”, “Georgia’s Democratic Transformation”, “Constitution of
Georgia”, “Rose Revolution”, “Georgia and the EU”, “Rose Revolution Monument”, “Revitalized
Sighnaghi”.

The second column from the left contains a searchable list with “Main topic”, “Releases”,
“Briefings”, “Speeches”, “Visits”, “Initiatives”, “Annual Report”, “Interviews”, “Declarations and
messages”. In addition, there is an advanced search engine and a sitemap with a date for the
last update. The broad right column lists chronologically a selection of arranged news items,
with photos, that are printable. Regarding two—way communication, there is the option
“Letters to the President”, although little is known about the use of this option.

The two Web sites thus have many similarities in terms of form, content and functionality,
including the option to send a letter directly to the head of state. The differences include the
following:

« kremlin.ru has a five—year longer track record than president.gov.ge

« kremlin.ru has a more complex structure than president.gov.ge

« kremlin.ru has more hits on “Georgia” than president.gov.ge has on “Russia”

« president.gov.ge displays more prominently the national flag than kremlin.ru

« president.gov.ge — but not kremlin.ru — displays the war on its start page

« president.gov.ge — but not kremlin.ru — has a start page link to the First Lady
« president.gov.ge uses some patriotic Georgian terminology for place names

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://www.president.gov.ge/?l=E
http://www.pixel.ge/

Vaagan

« president.gov.ge lists a private commercial company as Webmaster

As for the Presidential spouses, Georgia’s First Lady, the Dutch—born Sandra Saakashvili—
Roelofs and her Russian counterpart, Svetlana Medvedeva, both maintain active profiles in
domestic affairs, although only the former enjoys a separate link on her husband’s Web site.

3. Usage of Web sites

Usage frequency and patterns can be linked with cognitivist framing on the receiver side, they
indicate the activity and preferences of users, which in turn influence sender framing.

According to Alexa (2009), traffic rank over the last three months show that the Web site of
Russian President Medvedev is much higher ranked (24,673) and thus far more popular than
that of President Saakashvili (1,356,429).

The quarterly updated number of sites linking in, which is a measure of reputation, confirms
that Medvedev’'s Web site (1,697) is more reputable than that of Saakashvili (141). Visitors
over the last three months have spent 3,1 minute per day on kremlin.ru compared to 2,1
minutes per day on president.gov.ge. Finally, 85 percent of the visitors to Medvedev’'s Web site
were Russian. Unfortunately, we do not have comparable figures for Saakashvili’'s Web site.

But what was the situation before, during and after the 8-16 August 2008 war between
Georgia and Russia? Let us consider the period from mid—2007 until mid—2009 and look at the
three parameters daily traffic rank trend, bounce rate and time on site. The methodology has
been developed by Alexa (2009).

The daily traffic rank trend is a combined measure of page views and users (reach). The most
popular site scores 1. In Figure 3.1 we see that the ranking achieved by kremlin.ru improved
from around 55,000 in mid—2007 to approximately 15,000 in mid—2009.

Daily Traffic Rank Trend

kremlin.ru president.gov. ge

5000 I :

20,000

40,000 [
60,000
100,000

2008 2009

Figure 3.1: Daily traffic rank trend mid—2007 to mid—2009 (Alexa,
2009).

During the 8-16 August 2008 war the site ranked around 25,000, which was not very high
compared with other peaks. By comparison, no ranking above 100,000 of president.gov.ge
was registered, except at the time of the war 8-16 August 2008 when it soared to 30,000. In
terms of daily traffic rank, the Web site of the Georgian President in particular seems to have
played an important role during the war period.

The bounce rate in Figure 3.2 below measures the percentage of visits that consist of a single
page turn. Generally, a descending curve over time is positive, suggesting that fewer visits
only turn a page and instead access online material such as archived documents, photos and
footage. An increasing curve is correspondingly negative, indicating that an increasing number
of visits only watch the starting page.

The average for kremlin.ru has hovered between 20—40 percent from mid—2007, and went
above 40 percent from around April 2009. By comparison, the site president.gov.ge has moved
from 80 percent in mid—2007 to zero percent in December 2008, suggesting that an increasing
number of visitors access site material.

Bounce Rate (percent)

kremilin. ru president. gov.ge
100 ¢ ! T T T T T ;

80

&0

40

20

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]



Vaagan

Figure 3.2: Bounce rate mid—2007 to mid—2009 (Alexa, 2009).

Time on site in Figure 3.3 below measures how long viewers spent on the respective Web
sites. The assumption is that the more time they spend, the more interesting they find it. On
average, from mid—2007 until mid—2009, visitors to kremlin.ru spent around three—four
minutes, with some notable tops around July and December 2007. At the time of the 8-16
August 2008 War, time spent increased to around seven minutes although we cannot conclude
that this was due only to the war.

Time on Site (mMinutes)
kremilin. ru president. gov.ge

2008 2009
Figure 3.3: Time on site mid—2007 to mid—2009 (Alexa, 2009).

The president.gov.ge curve fluctuates more and moves between 1-6.5 minutes, leaps to eight
minutes around September 2008 and experiences a top in February 2009 when anti—
Saakashvili riots were under way in Thilisi. At the time of the 8-16 August War, visitors were
spending about four minutes on kremlin.ru compared with only two minutes on
president.gov.ge.

4. Cyber rhetoric

Above, reference was made to patriotic multimedia cyber rhetoric (text, images and sound).
To exemplify the text—based version, two policy statements published 8 August, the day the
war started, have been accessed through the Presidential Web sites:

« President Mikheil Saakashvili’s “Declaration of Universal Mobilization”
« President Dmitry Medvedev’s “Statement on the situation in South Ossetia”

The two texts included below reflect the evocative phraseology that | elsewhere have analyzed
in more detail in terms of framing theory (Vaagan, 2009).

President Saakashvili’s statement draws on emotional language and it appeals to patriotic
sentiment against the Russian aggressor. This is consistent with the visual features on the Web
site starting page noted above. While it admits that Georgia initiated hostilities, these are seen
as justified actions by Georgian “law enforcing agencies” against “separatist rebels” to
“liberate” South Ossetia. His call for universal mobilization is directed to ‘dear fellow citizens’
but some paragraphs are addressed to the international community and the Russian
Federation, and he also refers to Georgians abroad.

Other evocative and emotional terms include “separatist regime”, “military aggression”, “classic
international aggression”, “Russian bombardment of ‘peaceful Georgian towns’, “Georgia was
not the aggressor”, “hijack our future and our liberty”, “their bombs, their attacks, their
aggression”, “defending our country, our home”, “defending Georgia’s future”, “we are a
freedom—loving people”, as well as the collective patriotic “we”. The statement ends with a
resounding “Long live Georgia, and may God save her and all of us”.

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]



Vaagan

SPEECHES

08 August 2008 / 12:20 =
Declaration of Universal Mobilization by
Georgian President Mikheil Saakashvili

My dear fellow citizens,

| would like to brief you about the events that took place last
night.

As you all know, we initiated military operations after separatist
rebels in South Ossetia bombed Tamarasheni and other villages
under our control. Most of the territory of South Ossetia has been
liberated and is mow under the control of Georgian law
enforcement agencies.

Last night, Georgian law enforcement agencies liberated the
Tsinagra region, the Znauri region, the village of Dmenisi (one of
the biggest village in the region), Gormi, and Xetagurovo. They
also have surrounded Tskhinvali, most of which has been
liberated. As | speak, fighting is taking place in the city center.

The fighting was initiated by the separatist regime. Aircraft
entered Georgian airspace from the territory of the Russian
Federation and the attack was carried out from the North.

| also would like to address the international community.

A large-scale military aggression is taking place against Georgia.
Ovwer the past few minutes and hours, Russia has been bombing
our territory and our urban areas. This can only be described as
a classic international aggression.

| would like to address the Russian Federation.

Cease your bombardment of peaceful Georgian towns
immediately.

Georgia did not seek confrontation, Georgia was not the
aggressor, and Georgia will not give up its territories. Georgia will
not renounce its freedom and sovereignty.

We have mobilized tens of thousands of reserve officers, and the
mobilization process continues.

We all have to unite in this very important and difficult moment
for our homeland, when our future and our freedom are under
threat-when others are trying to hijack our future and our liberty.
We all have to unite. We should not be afraid. We should not be
afraid of their bombs, of their attacks, of their aggression-we are
stronger than that.

This is our homeland. We are defending our country, our home,
Georgia-and we are defending Georgia's future.

We must unite. All of us, hundreds of thousands of Georgians
here and abroad, should come together, unite, and fight to save
Georgia. We are a freedom-loving people, and if our nation is
united, no aggressor will be able to harm it.

We will not give up, and we will achieve victory. | call on
everyone to mobilize. | declare, here and now, a universal
mobilization of the nation and the Republic of Georgia. | hereby
announce that reserve officers are called up-everyone must
come to mobilization centres and fight to save our country.

We will prevail, because we are fighting for our homeland, our
Georgia. If we stand together, there is no force that can defeat
Georgla, defeat freedom, defeat a nation striving for freedom-no
matter how many planes, tanks, and missiles they use against
us.

Long live Georgia, and may God save her and all of us.

Press Office
of tha President of Geargia

Figure 4: President Saakashvili’s “Declaration of Universal Mobilization”, dated 8 August
2008, at http://www.president.gov.ge/?lI=E&m=0&sm=3&st=10&id=2689, accessed 9 July
2009.

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://www.president.gov.ge/?l=E&m=0&sm=3&st=10&id=2689

Vaagan

By comparison, Medvedev’s statement is briefer and less rambling. It is addressed to “you”
which can be Russians, Georgians and the international community. The emphasis is on the
“absolutely lawful basis” of Russian presence on “Georgian territory” with peacekeeping forces.
The peacekeeping mission of Russia is stressed, and it is claimed that Russia has been and is
“a guarantor for the security of the peoples of the Caucasus”.

Georgia’s initiation of hostilities is marked, and this is described as a “gross violation of
international law”. Otherwise, the loss of Russian lives, both “peacekeepers and civilians,
women, children and old people”, is stressed. The statement appeals to logic in noting the duty
of the Russian President to intervene when the lives of Russian citizens are at stake, “wherever
they may be”. The Saakashvili regime is incriminated as “perpetrators” who will be deservedly
punished.

5] President of Russia

= Official Web Portal

August 8, 2008, The Kremlin, Moscow. Statement on the Situation in South Ossetia

PRESIDENT OF RUSSIA DMITRY MEDVEDEV: As you know, Russia has maintained and continues
to maintain a presence on Georgian territory on an absolutely lawful basis, carrying out its
peacekeeping mission in accordance with the agreements concluded. We have always considered
maintaining the peace to be our paramount task. Russia has historically been a guarantor for
the security of the peoples of the Caucasus, and this remains true today.

Last night, Georgian troops committed what amounts to an act of aggression against Russian
peacekeepers and the civilian population in South Ossetia. What took place is a gross violation of
international law and of the mandates that the international community gave Russia as a partner
in the peace process.

Georgia’s acts have caused loss of life, including among Russian peacekeepers. The situation
reached the point where Georgian peacekeepers opened fire on the Russian peacekeepers with
whom they are supposed to work together to carry out their mission of maintaining peace in
this region. Civilians, women, children and old people, are dying today in South Ossetia, and the
majority of them are citizens of the Russian Federation.

In accordance with the Constitution and the federal laws, as President of the Russian Federation
it is my duty to protect the lives and dignity of Russian citizens wherever they may be.

It is these circumstances that dictate the steps we will take now. We will not allow the deaths of
our fellow citizens to go unpunished. The perpetrators will receive the punishment they deserve.

Figure 5: President Medvedev’s “Statement on the situation in South Ossetia”, at
http://www.kremlin.ru/eng/text/speeches/2008/08/081553_type82912type82913_205032.shtml,
accessed 9 July 2009.

5. The media systems of Georgia and Russia

The role and impact of the two Presidential Web sites in terms of the national media systems
of Georgia and Russia is a little—explored area. Comparative media studies so far have tended
to concentrate on mainstream media and not include new media such as government websites
(Hallin and Mancini, 2004). Newer media research will, however, need to take these media
channels into account.

In Russia, media usage patterns have changed dramatically since the Bolshevik propaganda
outlets of Soviet Russia of the 1920s and the Soviet Union till 1991 (Oates, 2005; Vaagan,
2009). Since the collapse of the U.S.S.R. in 1991, the dominance of the print newspaper has
been replaced by television. From 2002 onwards, less diversity in television news has been a
noticeable trend (Mickiewicz, 2008). In 2007, Russia had 1,100 television channels (five major
networks and three nationwide channels), 670 radio stations and 53,000 periodicals.

The Internet has become a major source of information, and by March 2009, 38 million
Russians (27 percent of the population) had access to the Internet. Therefore, a Presidential
Web site is a logical development in Russia. Apart from Novaya gazeta where Anna
Politkovskaya worked until she was assassinated in 2006, there remain very few independent
media outlets critical of the government. The major five print newspapers and magazines in
terms of circulation (Rossiiskaya gazeta, lzvestiya, Komsomolskaya Pravda, Argumenty i fakty,
Moskovsky Komsomolets) are all owned, controlled or close to the government.

Television is by far the most popular media outlets for most Russians. The main TV channels —
Channel One, Russian television, TV—Center and NTV as well as Ren—TV — are all firmly under
Kremlin control [4]. In their annual report for 2008, Reporters Without Borders noted that the
Presidential election in March 2008 was marked by “much pressure exerted on the independent
media, with journalists arrested on the edge of opposition demonstrations, independent
newspapers shut down and some journalists were forcibly sent to psychiatric hospitals — all
bad omens”. Furthermore, judicial enquiries into the assassination of Anna Politkovskaya and
other celebrities gave no results [5].

The development of a Presidential Web site is a logical consequence of increased Internet
penetration and media usage change. It is also a reenactment of Soviet propaganda traditions

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://www.kremlin.ru/eng/text/speeches/2008/08/081553_type82912type82913_205032.shtml

Vaagan

into cyberspace (Vaagan, 2000). In authoritarian political systems like Russia with hardly any
independent media left, the head of state exerts undeniable control on all or most media
outlets, setting the agenda and playing the role of primary definer of news values. But this
does not automatically translate into winning the attention, hearts and minds of audiences.

In Georgia, television is currently also the main source of information. But here there are many
cable TV operators and commercial stations. Contrary to developments in Russia, the Georgian
state has relinquished ownership in newspapers and a news agency but remains in control of
the government—funded public broadcaster Georgian Public Broadcasting. The main TV outlets
include Georgian Public TV which operates two networks, and the three private networks
Rustavi—2, Imedi TV and Mze TV.

As for radio, Georgian Public Radio operates two networks alongside the private radio stations
Radio Imedi, Fortuna FM and the NGO—driven Mtsvane Talgha (Green Wave). Major print
dailies are all private and include the former government mouthpiece Sakartvelos Respublika,
24 Saati, Rezonansi, as well the English—language daily Georgian Messenger and the two
weeklies Georgia Today and Georgian Times (BBC, 2009). Only 7.8 percent (380,000 people) of
the Georgian population of 4.4 million people enjoy Internet access (World Internet Usage
Statistics, 2009).

Reporters Without Borders, in their annual report for 2008, noted that prior to the Presidential
election in January 2008, the government in November 2007 had temporarily shut down all
news programs on independent TV stations. This included Imedi, the most popular of the three
privately—owned TV stations, with two—thirds of the national audience and run by opposition
figure Badri Patarkatsishvili. In this situation only the state—controlled Georgian Public
Broadcaster (GPB) was allowed to broadcast news [6].

Against this background one may stipulate that the Presidential Web site introduced in 2005 by
President Saakashvili plays an important role for his regime — much more so than that of
Medvedev in Russia — as an adjunct to what is left of state—controlled media.

6. Conclusion

This paper has shown that the Web sites of Presidents Saakashvili and Medvedev played an
active part during the Georgian—Russian War, 8-16 August 2008. Their creators used them as
part of the war effort, with multimedia features of text, sound and imagery. In comparative
terms, the Web site of President Shaakashvili is probably more important to his regime than
that of President Medvedev in Russia.

As we have seen, this can be attributed to particularities of the Georgian and Russian media
systems. Little is known about impact and audience reaction, or the extent to which the
websites were used as sources during the War. Yet we can assume that the cyber rhetoric
discussed here was meant to set agendas, define news values and form public opinion.

To develop this research, a promising avenue of investigation would be to conduct interviews
with editors, journalists and audiences to study the shaping of public opinion. Another
possibility would be to do source and content analysis to examine the extent to which the
Presidential Web sites were quoted by other media. Finally, more refined usage statistics would
be welcome.

About the author

Robert Wallace Vaagan, PhD, is Associate Professor, Faculty of Journalism, Library and
Information Science, Oslo University College, Norway. His research and teaching are in
Journalism, Media and Communication Studies.

E—mail: Robert—Wallace [dot] Vaagan [at] jbi [dot] hio [dot] no

Notes

1. Meikle, 2009, pp. 94-98.

2. Jowett and O’Donnell, 2007, pp. 152-157.

3. Vartanova and Smirnov, 2009, p. 140.

4. Sakwa, 2008, p. 348; Mickiewicz, 2008, p. 27.
5. Reporters Without Borders, 2009, pp. 131-132.

6. Reporters Without Borders, 2009, p. 124.

References

Alexa, 2009. “Alexa Web site,” at http://www.alexa.com/, accessed 6 July 2009.

Stuart Allan, 2006. Online news: Journalism and the Internet. Maidenhead: Open University
Press.

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://www.alexa.com/

Vaagan

John Baylis, Steve Smith and Patricia Owens, 2008. The globalization of world politics: An
introduction to international relations. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press.

BBC, 2009. “Country profile: Georgia,” at
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102477.stm, accessed 8 July 2009.

Vincent Campbell, 2004. Information age journalism: Journalism in an international context.
London: Arnold.

Andrew Chadwick, 2006. Internet politics: States, citizens, and new communication
technologies. Oxford: Oxford University Press.

Constitution Finder, 2009. “Constitution Finder Web site,” at http://confinder.richmond.edu/,
accessed 6 July 2009.

Alexander Cooley, 2008. “How the West failed Georgia,” Current History (October), pp. 342—
344, and at http://www.harrimaninstitute.ora/MEDIA/01263.pdf, accessed 21 August 2009.

Svante E. Cornell, 2008. “War in Georgia, jitters all around,” Current History (October), pp.

307-314, and at http://www.harrimaninstitute.ora/MEDIA/01263.pdf, accessed 21 August
2009.

Caroline Dadas, 2008. “Writing oneself, writing the Presidential campaign,” First Monday,
volume 13, number 2, at

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2078/1937, accessed 6
July 2009.

Economist, 2008. “Marching off to cyberwar” (4 December), at

http://www.economist.com/sciencetechnology/tg/displaystory.cfm?story_id=12673385,
accessed 10 January 2009.

Julie A. George and Christoph H. Stefes, 2008. “The fate of Georgian democracy,” Current

History (October), pp. 344—-347, and at http://www.harrimaninstitute.org/MEDIA/01263.pdf,
accessed 21 August 2009.

Daniel C. Hallin and Paolo Mancini, 2004. Comparing media systems. Three models of media
and politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Noriko Hara, 2008. “Internet use for political mobilization: Voices of participants,” First
Monday, volume 13, number 7, at

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2123/1976, accessed
14 July 2009.

Noriko Hara and Youngmin Jo, 2007. “Internet politics: A comparative analysis of U.S.and
South Korea presidential campaigns,” First Monday, volume 12, number 9, at

http://firstmonday.ora/htbin/caiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2005/1880, accessed
14 July 2009.

Mathew Hindman, 2009. The myth of digital democracy. Princeton, N.J.: Princeton University
Press.

Julia Hobsbawm (editor), 2006. Where the truth lies: Trust and morality in PR and journalism.
London: Atlantic Books.

Karol Jakubowicz, 2007. “The eastern European/post—Communist media model countries,” In:
Georgios Terzis (editor). European media governance: National and regional dimensions.
Bristol: Intellect, pp. 303—313.

Garth S. Jowett and Victoria O’Donell, 2006. Propaganda and persuasion. Fourth edition.
London: Sage.

Zurab Karumidze and James V. Wertsch (editors), 2005. Enough! The Rose Revolution in the
republic of Georgia, 2003. New York: Nova Science Publishers.

Olessia Koltseva, 1998. “News production in contemporary Russia: Practices of power,”
European Journal of Communication, volume 16, number 3, pp. 315-335.

Frank J. Lechner and John Boli (editors), 2008. The globalization reader. Third edition. London:
Blackwell.

Timothy W. Luke, 2006. “Power and political culture,” In: Leah A. Lievrouw and Sonia
Livingstone (editors), 2006. The handbook of new media: Social shaping and social
consequences of ICTs. Updated student edition. London: Sage, pp. 163—-183.

Michael Margolis and David Resnick, 2007. “How the Net will not contribute to democracy,” In:
Ralph Negrine and James Stanyer (editors), 2007. The political communication reader. London:
Routledge, pp. 312-318.

Maxwell McCombs, 2004. Setting the agenda: The mass media and public opinion. Cambridge:
Polity Press.

Thomas McPhail, 2006. Global communication: Theories, stakeholders, and trends. Second
edition. London: Blackwell.

Graham Meikle, 2009. Interpreting news. London: Palgrave Macmillan.

Ellen Mickiewicz, 2008. Television, power, and the public in Russia. Cambridge: Cambridge
University Press.

Ralph Negrine and James Stanyer (editors), 2007. The political communication reader. London:
Routledge.

Sarah Oates, 2005. “Media and political communication,” In: Stephen White, Zvi Y. Gitelman
and Richard Sakwa (editors). Developments in Russian politics. Sixth edition. London: Palgrave
Macmillan, pp. 114-130.

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102477.stm
http://confinder.richmond.edu/
http://www.harrimaninstitute.org/MEDIA/01263.pdf
http://www.harrimaninstitute.org/MEDIA/01263.pdf
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2078/1937
http://www.economist.com/sciencetechnology/tq/displaystory.cfm?story_id=12673385
http://www.harrimaninstitute.org/MEDIA/01263.pdf
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2123/1976
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2005/1880

Vaagan

John Pilger, 2005. Tell me no lies: Investigative journalism and its triumphs. London: Vintage.

President of Georgia, 2009. “Official Web site of President Mikheil Saakashvili,” at
http://www.president.gov.ge/?I=E, accessed 6 July 2009.

President of Russia, 2009. “Official Web site of President Dmitry Medvedev,” at
http://www.kremlin.ru/eng/, accessed 6 July 2009

Reporters Without Borders, 2009. “Annual report 2008,” at http://www.rsf.org/rubrique.php3?
id_rubrique=20, accessed 10 July 2009.

Richard Sakwa, 2008. Russian politics and society. Fourth edition. London: Routledge.

Lilia Shevtsova, 2007. Russia lost in transition: The Yeltsin and Putin legacies. Washington
D.C.: Carnegie Endowment for International Peace.

Robert W. Vaagan, 2009. “Cyber rhetoric, TV coverage and geopolitics: Framing the Georgian—
Russian War 8-16 August 2008,” paper presented at the NordMedia2009 conference, Karlstad,
Sweden (13-15 August).

Robert W. Vaagan, 2000. Iskusstvo videt’ prekrasnoe: The literary aesthetics of Aleksandr
Voronskij, 1921-1928. Dr.philos.dissertation, Acta Humaniora, 53, Faculty of Arts, University of
Oslo, 1999; revised version: Oslo: Unipub, 2000.

Elena Vartanova and Sergei Smirnov, 2009. “A brief review of the condition of the media
market in Russia: The general situation,” In: Elena Vartanova, Hannu Nieminen and Minna—
Mari Salminen (editors). Perspectives to the media in Russia: ‘Western’ interests and Russian
developments. Aleksanteri Series, 4/2009. Helsinki: University of Helsinki, Aleksanteri
Institute, pp. 117-144.

Elena Vartanova, Hannu Nieminen and Minna—Mari Salminen (editors). Perspectives to the
media in Russia: ‘Western’ interests and Russian developments. Aleksanteri Series, 4/2009.
Helsinki: University of Helsinki, Aleksanteri Institute.

World Internet Usage Statistics, 2009. “Internet usage in Europe,” at
http://www.internetworldstats.com/stats4.htm#europe, accessed 7 July 2009.

Editorial history

Paper received 3 August 2009; accepted 21 August 2009.

FLUE arAIM
This work is in the Public Domain.

Presidential Web sites and the Georgian—Russian War, 8—16 August 2008

by Robert W. Vaagan

First Monday, Volume 14, Number 9 - 7 September 2009
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/2621/2280

http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2621/2280[25.02.2011 10:38:43]


http://www.president.gov.ge/?l=E
http://www.kremlin.ru/eng/
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20
http://www.internetworldstats.com/stats4.htm#europe
http://creativecommons.org/licenses/publicdomain/
http://creativecommons.org/licenses/publicdomain/

	firstmonday.org
	Vaagan


	ljbGUvdmlld1JTVC8yNjIxLzIyODAA: 
	form3: 
	query: 
	searchField: []
	input0: 




