46 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

3 Arbeiderbevegelsens Presseforbund (APF)

- fra militant partiorganisering til konsernkanal og

diffust presselaug

Rune Ottosen

Professor i journalistikk ved
Heyskolen i Oslo
rune.ottosen@hioa.no

| 2014 er Amedia AS (tidligere A-pressen)
Norges nest stprste mediekonsern med en
omsetning pa over fem milliarder norske kro-
ner. Det startet imidlertid som et ideologisk
propagandaprosjekt pa klassekampens grunn.
Arbeiderpressen symboliserer mer enn noe
annet konsern overgangen fra en ideologisk
basert partipresse til et helkommersielt kon-
sern. Intet annet parti hadde stgrre kontroll med
driften av «sine aviser»
under partipressens
epoke. Redaktgrene av
partiets hovedorgan,
Social-Demokraten (se-
nere Arbeiderbladet og
Dagsavisen) ble valgt av
landsmgtet i Det norske Arbeiderparti, og for de
fleste journalistene var det partilojaliteten som
avgjorde karrierevalget (Ottosen 1996). Den
sentrale yrkesorganisasjonen i A-pressen har
helt siden starten vaert Arbeiderbevegelsens
presseforbund (APF). Ved a vise hvordan
A-pressens eierstruktur har utviklet seg fra
a veere et partibasert pressesystem til a bli
et milliardkonsern, gnsker jeg a vise at den
viktigste fagorganisasjonen i systemet ogsa
har endret karakter — fra a vaere en militant
fagforening til & bli et diffust presselaug. Som
LO-forbund har APF over tid havnet i naert

«Amedias publikasjoner blir lest
av over 2,5 millioner voksne

nordmenn hver dag»

slektskap med den stgrste aksjonaeren i Norges
nest stgrste mediekonsern og i perioder vaert
aksjeier i egen bedrift. En funksjon som er
milevidt fra de opprinnelige politiske idealer
(Zachariassen 1949).

Amedia AS

Amedia AS fikk etter oppkjpp av Edda Media
hgsten 2012 kontroll over 78 avistitler spredd
over hele landet, samt over 100 nettaviser og
digitale publikasjoner. Amedias publikasjoner
blir lest av over 2,5 millioner voksne nordmenn
hver dag. Konsernet har 3700 ansatte i Norge,
Sverige, Russland og Polen. Oppkjppet av Edda
Media skjedde parallelt med salget av den
kommersielle, rekla-
mefinansierte TV 2.

9. januar 2012 kom ny-
heten om at A-pressens
eiere — LO og Telenor —
solgte sine eierandeler
i TV 2. Nyheten kom
som en overraskelse pa mange, og resultatet
er at TV kanalen na «flagges ut» til danske
Egmont. Salget kan fore med seg store endrin-
ger i det nordiske tv-markedet (Mandag mor-
gen 23. januar 2012). Amedia framstar i 2014
som et effektivt konsern. Som andre aktgrer
sliter Amedia med fall i annonseinntektene. |
2013 falt annonseinntektene (szerlig rubrikk-
annonser) med 107 millioner kroner. Dette ble
kompensert med reduksjon i personalkost-
nader og rasjonalisering av driften gjennom
malstyring av avissider og felles produksjon
ved et produksjonssenter i Moss. Til tross for et



47 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

al-Demofraten.

Mraan for Det norffe 2Urbejderparti,

i

e

L e T iimmi [
L i — =P R e P e By
O i ke T || gty e by | o el B
i, | N B i i 0 o e [ ncrmican i e st e [ S 6 et b o
= g amy el g el e by | s s o vy 8 — o e o
o P sort bty i o e o mig o e |t e et s e
e e o e e e e L e
Jroce i —— i i | e b g, e e | D Db ety g |
O o L ] e g [
- O S g B S 8 i s o g [ 25 g g
g (| g ol | b | o e R
par i o cw b i g Wt i bemee e | W e
e e Tl il ] [yl o e e Sl e
Bt ey | e i et g o et B, | iy “m‘g‘-—m-_-lr--hr-l-
b, b e | i g b g i e igis = g || RO, |
- - o o ellem oy vt s et | g, B Bem, o b sy il A b e ey b el
|, o by b | e B gy gt fus | b e v
i b e | B B o e il b |y o gk o e o e | PR e e it
e | i G b o Sy | e e e b o M g, | P S D o B T
waeteptan | rinidol e war erinprdierm | e e Adagi e v e b S oy .
Barnit b b o SRR [y g o ,._:-..h','..::-nuh "o e
| T e Y e Ul e o W Do | 2y s e sl sl | P S - -
L .. i, 8 e, o gt b | g e e, iy i | el
Do o v, Banas i, e vl e oty vy o ol e il w L s T mey madl Rase
e e i o s | b o e ke bl b | s e e et o | il et
i L il vt [ ———— L L
Wt bl B i e el o o = friomie St B | - R
L e —— B o g e il | b |k mae g g, Rk | 1 i
e hai sl o b et e el L e e & ol Woast e Bomdes fpow i o
S | e i gt i o e B, it [y b b e ey s | B e G
[Ty ———— | ] [ [ e — o S
e o e e e, e B | e g i i e
l el o o oo e | e, N T T T e s e

11884 ble avisen Vort Arbeide startet av faktor Christian Holtermann Knudsen. Allerede i 1886 byttet denne navn til
Social-Demokraten. | 1887 ble den offisielt organ for Det Norske Arbeiderparti.

opplagsfall pa 4,7 prosent gjorde prispkninger
at opplagsinntektene i 2013 holdt seg stabile.
Driftsresultatet ble halvert fra 2012 til 2013
og endte pa 110 millioner kroner av en omset-
ning pa 5,3 milliarder
med en driftsmargin

om at Amedia skal oppfgre seg annerledes enn
andre kapitalistiske bedrifter (Klassekampen
9. april 2014). Nar LO er stgrste aksjoneer er det
fortsatt noen som har forventning om at det er
andre regler som gjelder
i relasjonen mellom eier

pa 2,1 prosent (Dagens
Nazeringsliv 15. februar
2014). Pa et mgte mel-
lom Amedias konsern-
leder Are Stokstad og de
lokale tillitsvalgte i april
2014 ble det varslet

«Nar LO er storste aksjonar er det fortsatt
noen som har forventning om at det er
andre regler som gjelder i relasjonen mellom
cier og de ansatte, sammenlignet med andye

konsern, men ingen ting tyder pd at at

det er tilfelle»

og de ansatte, sammen-
lignet med andre kon-
sern, men ingen ting ty-
der pa at det er tilfelle.

Da A-pressen endret
navn til Amedia AS etter

kostnadskutt pa 500

millioner og mulig reduksjon av 700 stillinger.
Eva Stenbro, konserntillitsvalgt for ansatte min-
net om de store utbetalingene av eierutbytte
(575 millioner i 2012). Hennes kommentar
til Klassekampen var at de ansatte gnsket en
stgrre del av overskuddet til utvikling og inves-
tering, og viser at de ansatte fortsatt har gnske

a ha kjppt Edda Media
fra det britiske selskapet Mecom, var konsern-
sjef Thor Gjermund Eriksen opptatt av a knytte
an til de historiske rptter: «<Navneskiftet er
behandlet og vedtatt av styret. Konsernets
eiere, LO og Telenor, har lagt stor vekt pa at
konsernets navn skal ha en klar referanse til
selskapets historiske utspring, samtidig som



48 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

Socialdemokratisk Pressekontor ble stiftet i 1912, og skiftet senere navn til Arbeidernes Pressekontor. Ragna Hagen,
Arne Paasche Aasen og Eilert Eriksen var blant medarbeiderne pd pressekontoret i 1934. Foto: Avisenes Nyhetsbyrd/
Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

bredden og mangfoldet i det nye konser-
nets virksomhet kommer fram», sa Eriksen
(Amedias hjemmeside). Og rpttene er i denne
sammenhengen interessante. Ved oppkjgpet
av Edda Media fulgte det mange tradisjonelt
konservative aviser i portefgljen. Redakter
Hakon Borud i Tensberg Blad uttalte ved over-
takelsen: «Jeg har tenkt veldig mye pa dette. Vi
har gitt innspill om hva vi forventer etter opp-
kjppet, og fatt forsikring om at vi far redigere
avisen etter avisens konservative idégrunnlag.
Jeg tror dette er et kommersielt oppkjop og
har heller ingen illusjoner om at A-pressen blir
noe «snillere» med tanke pa utbyttepolitikk»,
uttalte Borud (sitert fra Mandag morgen 23.
januar 2012). En ganske realistisk vurdering og
betegnende for partipressens ded.

Rottene

Alti 1884 ble Vort Arbeide startet (senere Social-
Demokraten, Arbeiderbladet og Dagsavisen)
(Bjornsen 1986). | 1912 ble Det socialdemo-
kratiske Pressekontor (senere Arbeidernes
Pressekontor) opprettet for & samordne pres-
sevirksomheten i arbeiderbevegelsen etter et
vedtak i Arbeiderpartiets landsstyre (Rolland
1979). 11913 kom de fgrste bevilgningene fra
Arbeidernes faglige landsorganisasjon (AFL)
—omdppt til LO i 1957.

Arbeiderpartiets landsmgte vedtok i 1920
a opprette Arbeiderpressens Samvirke og
fikk samme ar tilslutning fra AFL-kongressen.
Arbeiderpartipressen ble kraftig svekket av to
partisplittelser i 1920-drene. AFL vedtok & for-
holde seg npytral til partisplittelsen og stanset
bevilgningene til Samvirke, som dermed opp-



49 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

Nr. 223 — Tirsdag. 26. september 1972

2005 (KISLACI’ A 1925

STOP | n hlud lkcke én dag uten
2225  HELSINKI 1900

duler

101, irgans

A NORGE

lory:o sier nei #il medlemskap i EF. Spenningen ble utlsst ved eti-fida i natt, da opptellingen svin-
get i nei-favor. I den foregdende timen hadde tilhengerne sett seieren innen rekkevidde. Uf over natta
okte moistanderne sitt flertall for hver landsoversikt.
Frygn lnrmli giorh det ved to-tida klart at hans regjering gér etfer detie resulfatet.
det duket for spennende uker med intense polifiske dreffelser. Sortinget dpner hostse-
sjonen }lmllg i neste uke. Allerede torsdag og fredug kommer Arbeiderpartieis landssiyre summen.
Her blir det sikkert hard diskusjon om hvordan partiet bor stille seg.

acrd o v 1 Bane part I il delta { en Joumne b daoact. Helgo Sep
¢ EF.motstanderne bur.

av partilederns portt

natt's atand 0 & anvioe mos re- By repiiag. Gattorm |
xpoll- e e i

aet” Rart at Togkering

Full klaff

valgservice

Do proguoser som var satt opp 1 Dagbladets valgaervice, viste fi
e & A 6l for fullt. X ghrsdagens avis haddo vi berognet utfalict
av valget for samtlige kommuner § landct, basert

fo

- 0 et
e
EF-mostanderne can i proguosen. |
Ops fue e aag ok nkeihommeser vee bl It o det
1ol Klatf for vie valgservi e do aller flese Kormmuner stemte
Tesie folafenie b med aaciepe. are 1 < i o |
mumcr var det anakk om storre avvik.
Proguosen bygde pi en valgdeltagelse pd 50 prosent, Nar for-
‘hdndstemmens er opptalt vil det endelige fallet veees ca. 7 prosent.

Nicgo v
Javagt ha st taiag oser:
| en noo usiker opinion 1

Landsoversikt kl. 05.50

597 av 607 k. 99,1

Ja  914338-46,2 %
Nei 1066161 = 53,8 %

Frammgte 75,6 %

Ke. 3953, I, 8850,
- Foto: Odd Amba:mu Hos alle bokhandlers

Forsiden av Dagbladet daget etter EF-valget. Faksimile: Nasjonalbiblioteket.



50 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

herte som en egen enhet i 1924. AFL fortsatte
imidlertid a stptte utvalgte aviser pa arlig basis
helt til AFL-kongressen i 1938 vedtok & med-
virke til opprettelsen av Arbeiderbevegelsens
pressefond. Dette var et AFL-foretak rent
pkonomisk, men styret bestod av tre fra AFL
og tre fra DNA. | september 1939 ble andels-
laget Arbeiderpressen Samvirke Il konstituert,
med drift av Arbeidernes Pressekontor og
Arbeiderpressens Annonsekontor som formal.
Andelskapitalen ble fordelt etter avisenes stor-
relse. Ved utbruddet av andre verdenskrig var
fplgelig arbeiderbevegelsen kommet fram til
en samlet organisasjonsform som formelt var
uavhengig av AFL og DNA, men som reelt var
under deres kontroll (Hpst 1996).

Norsk Arbeiderpresse AS ble opprettet i
1948 med AFL og DNA som eiere av aksjekapi-
talen pa to millioner
kroner. Parallelt med
veksten i det nye sel-
skapet videreutviklet
Arbeiderpressen stordrifts-
fordeler og samarbeid om
innkjgp av trykkpresser
ogannet utstyr.

Det siste elementet i arbeiderbevegelsens
avisbyggverk var etableringen av Arbeider-
bevegelsens Tarifforening (ATF) i 1955. Siden
den gang har fagbevegelsen mattet leve det
som enkelte kaller et schizofrent dobbeltliv,
som ivaretaker av interessene for de ansatte i
den private og offentlige sektor, samtidig som
den er arbeidsgiver for ansatte i egen naerings-
virksomhet. A-pressen har skjpttet sin arbeids-
giverfunksjon som arbeidsgivere flest, men er
stadig blitt mgtt med forventninger fra egne
rekker om at de skal oppfere segitrad med de
uttalte solidariske tradisjonene fra arbeider-
bevegelsen. Fra tid til annen kommer det bitre
anklager mot konsernledelsen for a opptre som
«tradisjonell arbeidsgiver», blant annet i for-
bindelse med nedleggelsen av den mislykkede

«Siden den gang har fagbevegelsen
mattet leve det som enkelte kaller et

schizofrent dobbeltliv»

Ne|-ﬂertull i alle kom-
muner i Nord- Norge

1 I
ved Tromsg-valget

BRATTELI-REGJERINGEN GAR AV
— KAOS 1 DE NARMESTE UKENE?

vil_regieringen_innlevere

leire fryker en. at det gir mot politsk kaos.

Arbeiderpartiaviser som avisen Nordlys var forkjempere
for EF-medlemsskap. Det skulle vise seq hgyst proble-
matisk for den unge journalisten Jon Michelet, som
uttalte at han var EF-motstander mens han var ansatt i
avisen. Faksimile: Nasjonalbiblioteket.

fjernsynssatsingen «Ny-
hetskanalen» i februar
1998 (basert pa Ottosen
2004: 146-150).

Avisselskapet ble bygd

opp med en klokkertro
pa at sterkere aviser ville bety stgrre velger-
oppslutning, noe som ikke alltid viste seg a holde
stikk. Men forestillingen om dette var avgjprende
for pressesatsingen i alle de politiske partiene
(Ottosen 1996: 47).

Skisma i 1972

For a forsta frigjgringsprosessen fra Arbeider-
partiet er det viktig & se den i lys av den ge-
nerelle avviklingen av partipressen i Norge
(Bastiansen 2009). Det som likevel fikk enda
stgrre betydning i A-pressen enn i de borgerlige
avisene, var EU-striden i 1972. Motsetningen
mellom ja-siden og nei-siden red hele det nor-
ske politiske miljpet i Norge som en mare, men
det rammet Arbeiderpartiet hardest. Partiet
og fagbevegelsen var delt i synet pa medlem-
skap, men dette gjenspeilte seg ikke i arbeider-



51 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

partiavisenes spalter. Ja-propagandaen domi-
nerte, og LO betalte sekretaerer for 3 reise rundt
a agitere for ja-siden (Gleditsch og Hellevik
1977). Lokale nei-journalister ble kneblet, og
i avisen Nordlys gikk den unge journalisten —
og senere berpmte forfatteren —Jon Michelet
ut med sitt klare nei-standpunkt. Han ble
presset til 3 si opp, ellers hadde han blitt sagt
opp (Bastiansen 2009: 183). Arbeiderpartiets
Presseforbund (APF) tok et klart ja-standpunkt
og forsvarte Arbeiderpartiets politikk bade
sentralt og lokalt. De
lokale journalistene var
tvunget til 3 veere orga-
nisert i APF selv om de
var NJ-organisert. Dette
sved ekstra hardt i Nord-
Norge. Arbeiderpartiets
propagandalinje led
nederlag, og 70 prosent av velgerne stemte nei
til norsk medlemskap. Arbeiderpartiet ble hardt
straffet av velgerne ved Stortingsvalget i 1973.
Arbeiderpartiet gikk tilbake fra 46,5 prosent til
35,2 (Bastiansen 2009: 182). Bratteli hadde
stilt et ultimatum foran valget: Enten matte
velgerne stemme ja, ellers ville regjeringen
ga av. De fleste redakterer var lojale, men det
fantes motstand. Charlie Jansson var redakter
av Demokraten i Fredrikstad og protesterte og
krevde Brattelis avgang som statsministerkan-
didat. Han beholdt jobben pa tross av at par-
tiledelsen forspkte a fa han fjernet gjennom
et ekstraordinaert landsmgte i Demokratens
representantskap (ibid. 192). Dette ble begyn-
nelsen pa en frigjgringsprosess. Men fgrst
skulle motstanderne av EU fa merke partiledel-
sens hevn. Ukebladet Aktuell hadde nektet a
innordne seg og redaktegr Jostein Nyhamar var
en kjent nei-mann og bladet var en torn i gyet
pa partiledelsen. @konomien i bladet var svak
og pengekranen ble stengt i 1974 (ibid. 198).
Ogsa fjerningen av Reidar Hirsti som redakter
av Arbeiderbladet i 1974 ble regnet som en
hevnaksjon for at han ikke var lojal nok mot
partiledelsen. | ettertid ble avskjedigelsen sett

«QOgsd frerningen av Reidar Hirsti som
redaktor av Arbeiderbladet i 1974 ble
regnet som en hevnaksjon for at han ikke

var lojal nok mot partiledelsen»

pa som opptakten til en frigjgringsprosess. Det
som skjerpet konflikten, var at Hirsti ogsa var
leder av Norsk Redaktgrforening, og bransje-
kolleger stpttet hans egen oppfatning av at
dette var en politisk oppsigelse. Hvis hensikten
fra parti- og LO-ledelse var & skjerpe partidisi-
plinen, ble virkningen stikk motsatt. Det ble
en symbolsak og pa et tidspunkt der dette pa
lang sikt bidro til partipressens fall (Andenaes
2011: 61). Pa landsmgte i 1975 ble det bestemt
at Arbeiderbladets redaktgr ikke lenger skulle
velges av landsmetet.
| forste omgang fikk
Arbeiderpartiets sen-
tralstyre makten til &
velge redakter, senere
ble denne makten over-
fort til Arbeiderpartiets
styre. Partiet mistet
grepet om redaktgransettelsen, og en viktig
maktfaktor ble borte (Bastiansen 2009: 208).

En annen viktig symbolhandling for
A-pressens lgsrivelse fra Arbeiderpartiet var
meldingen fra Arbeidernes Pressekontor i
1981 om at statsminister Odvar Nordli kunne
komme til & gé av pa grunn av sviktende helse.
Denne meldingen — som ikke var klarert med
partiledelsen, og som forte til at Gro Harlem
Brundtland ble statsminister — viste at partiet
ikke lenger bestemte A-pressens dagsorden
(Ottosen 1996: 446—447). Interessant nok
var scoopet skrevet av senere konsernsjef Alf
Hildrum, som da var journalist i Arbeidernes
pressekontor. Han var samtidig leder av
Arbeiderbevegelsens presseforbund (APF),
et forbund han forble medlem av ogsa etter
at han ble konsernsjef i A-pressen. P& dette
tidspunktet (Nordlis avgang) prevde riktignok
Hildrum a trekke seg som forbundsleder pa
grunn av stort arbeidspress, men han ble over-
talt til 3 fortsette™.

[1] APF PROTOKOLL 1981-1991. Protokoll
forbundsstyrmate i APF 11.12.1981.



52 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

Opprettelsen av konsernet

Ideen om & opprette et konsern for a lede avis-
driften var allerede i 1981 blitt lansert av dis-
ponent Einar Olsen i et notat til styret i Norsk
Arbeiderpresse A/S. Den gkonomiske situasjo-
nen var svak i mange A-presseaviser, og LO var
lei av stadig nye redningsaksjoner gjennom
klattbevilgninger, spesielt til Arbeiderbladet.
Et viktig grep var a sette ned en egen komité
for langtidsplanlegging (LTP-komiteen) der
AP-leder Gro Harlem Brundtland og LO-
leder Tor Halvorsen
satt (Bastiansen 2009:
329). | 1983 definerte
LTP-komiteen at alle
aviser skulle gd med
balanse innen tre ar.
Kravet om bedrifts-
pkonomisk lpnnsom-
het var dermed knesatt (ibid. 333). Da trears-
perioden var gatt ut og mange aviser gikk
med underskudd, matte det tas noen grep.
Dobbeltorganiseringen i Arbeiderpressens
Samvirke A/S og Norsk Arbeiderpresse A/S
hadde fungert i mange ar, men skulle det
ryddes opp i gkonomien, krevdes en mer
handlekraftig modell. Underskuddsbedrifter
ble avviklet, og tradisjonsrike aviser som
Nybrott i Larvik, Tiden i Arendal, Vestfold
Fremtid, Serlandet, Karmgybladet og Romsdals
Folkeblad ble avviklet. Samtidig ble disponen-
ten i A-pressen Einar Olsen arrestert, tiltalt for
underslag. Han ble senere frikjent for de meste
alvorlige tiltalepunkter, og det endte med bot
til statskassen pa 5000 kroner for overtredelse
av regnskapsloven. Henrik Bastiansen, som
har gatt ngye inn pa denne historien, skriver at
noen mente at de som ville ha fortgang i om-
organiseringsprosessen, stod bak anmeldelsen.
Olsen var regnet som en propp i systemet og
ville anstrenge seg til det ytterste for a redde
utsatte aviser (Bastiansen 2009: 340). Mens
rettsprossen pagikk, ble Alf Hildrum ansatt
som ny sjef i A-pressen. Dette innebar en ny
epoke og begynnelse pa det som skulle bli et

«Hildrums bakgrunn og karriere er pa
C
mange mdter en interessant personifi-
sering av klassereisen A-pressen selv

har gitt gjiennomy

konsern. Hildrum var utdannet sivilpkonom
fra Handelshgyskolen i 1973 og gjorde fra
forste stund klart at her skulle teering settes
etter naering. Hildrums bakgrunn og karriere
er pa mange mater en interessant personifi-
sering av klassereisen A-pressen selv har gatt
gjennom. Han var i en periode formann i AUF
i Hordaland. Han har redaksjonell erfaring fra
en rekke A-presseredaksjoner siden 1979, blant
annet i A-pressens Oslo-redaksjon (APOR) bade
som journalist og redaksjonssjef, og som re-
dakter og disponent i
Bergens Arbeiderblad.
Han har skiftet mellom
journalistiske posisjoner
og politiske toppverv
som var sa typisk for
partipressens epoke.
Han var blant annet in-
formasjonssekretaer og personlig sekretaer for
Hallvard Bakke i Handels- og skipsfartsdepar-
tementet fra 1978 til 1979. Som journalist er
Hildrum, som tidligere nevnt, blant annet kjent
for avslgringene av statsminister Odvar Nordlis
helseproblemer tidlig i 1981. Dette bidro i sin
tur til at Nordli gikk av som regjeringssjef. |
perioden fra 1987 til 2007 var han konsern-
sjef i A-pressen og leder av Medier Russland.
Hildrum forholdt seg som konsernsjef til
konkurransen fra Schibsted og Orkla som
konkurrerende konserner. Hildrum gnsket
selv en konsernmodell, men var avhengig
av LO. Hildrum fikk en alliert i patroppende
LO-leder Yngve Hagensen (Lyshagen 2008:
154).

Da LO-kongressen i 1989 diskuterte en
mulig konsernmodell, var det for flere LO-
tillitsvalgte en del av premissgrunnlaget for
stptten at A-pressen skulle vaere en politisk
motvekt mot Orkla og Schibsted. Trygve
Johnsen fra Fellesforbundet snakket om &
skape en motvekt mot «vare motstandere
Schibsted-gruppen og internasjonale interes-

ser» (sitert fra Bastiansen 2009: 354). | dette



53 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

I3 det implisitt at man forventet en «arbei-
dervennlig dekning» fra egne aviser. Enkelte
talere benyttet anledningen til bemerke at
man ikke forventet LO-kritisk dekning i en ar-
beideravis (ibid. 355). Det ble eksplisitt uttrykt
at A-pressen skulle forbli en del av «arbeider-
bevegelsens informasjonsstrategi» (ibid.).
Sett i ettertid kan man vel stille spgrsmal om
LO-kongressens flertall gikk med pa konsern-
dannelse pa litt naive og falske premisser da
det skulle vise seg at den politiske siden av
prosjektet ble tonet
ned pa bekostning av
den pragmatiske gko-
nomiske tenkematen
som preger et mod-
erne konsern.

LO-kongressen vedtok
i 1989 3 bevilge ny
egenkapital pa neer
160 millioner kroner til Norsk Arbeiderpresse
pa betingelse av at selskapet ble omorga-
nisert til en konsernmodell. Pa styremgtet i
Norsk Arbeiderpresse A/S 8. november 1989
ble det vedtatt a opprette et konsern. Det var
underforstatt at dette var siste utbetaling fra
LOs side. Styret vedtok ogsa aksjonaeravtalen
som skulle regulere de pkonomiske og juri-
diske forhold mellom lokale og sentrale eiere.
Her beskrives blant annet hvordan lokale eiere
skal fa oppgjer for aksjene som overfpres til
Norsk Arbeiderpresse A/S. Det tok bare atte
maneder fra Alf Hildrum ble sjef til en organi-
sering som konsern ble presentert for styret.
Forutsetningen var at alle selskaper skulle
bli med. Dette kom ikke til 3 skje da Nordlys,
Hamar Arbeiderblad og Halden Arbeiderblad i
forste omgang ble staende utenfor. Etter hvert
skulle Nordlys og Halden Arbeiderblad komme
inn i folden, men forst ventet en rettslig strid
der den gjenstridige Halden Arbeiderblad
spilte hovedrollen. Da Arbeiderpartiet i 1995
solgte seg ut av A-pressen, var det blant annet
fordi partiet da mente det var prinsipielt galt
for et parti & ha en dominerende eierposisjon

«Etter hvert skulle Nordlys og Halden
Arbeiderblad komme inn i folden, men
forst ventet en rettslig strid der den
gjenstridige Halden Arbeiderblad
spilte hovedrollen»

i medier. Fram til da hadde partiavisene vaert
drevet etter de sakalte mgnstervedtektene fra
1948 som fastslo at avisene skulle vaere orga-
ner for Det norske Arbeiderparti og redigeres
i samsvar med partiets grunnsyn. | oktober
1990 forsvant formuleringen fra A-pressens
menstervedtekter der det het at «Avisen skal
vaere organ for Det norske Arbeiderpartiet»
Bastiansen (2009: 369-370). Denne ble na er-
stattet aven mer Igs formulering om at avisen
«skulle drive saklig og uavhengig journalistikk,
forankret i arbeider-
bevegelsens ideer om
frihet, demokrati og li-
keverd». To aviser med
lokalt eierskap valgte
a forbli partiorganer.
Hamar Arbeiderblad
fjernet formuleringen
i 1998, men Halden
Arbeiderblad holdt stand og forble det eneste
partiorganet (Andenzes 2011: 65). Fgrst etter
mange rettsrunder og politisk turbulens kom
Halden Arbeiderblad inn i A-pressefolden gjen-
nom et forlik i 2008 da A-pressen tok over 41,5
prosent av aksjene (Store norske leksikon 2013).

Mindre enn 18 maneder senere var konser-
net en realitet og de 38 selskapene fusjonert til
et konsern (Lyshagen 2008: 156).

At Arbeiderpartiets ledelse sluttet 4 se pa
avisene som sitt politiske redskap, ble tydelig-
gjort i januar 1991 da Arbeiderbladet nok en
gang hadde store problemer. | hemmelige for-
handlinger mellom statsminister Gro Harlem
Brundtland og partileder Thorbjgrn Jagland
pa den ene siden og Kjell Aamot og Tinius
Nagell-Erichsen fra Schibsted pa den andre
ble det diskutert om Schibsted kunne tenke
seg a overta Arbeiderbladet. Jagland luftet
ogsa frampa om Schibsted kunne tenke seg a
kjppe hele A-pressen. Det endte med at en for-
fjamset Nagell-Erichsen takket nei. Lgsningen
ble at Arbeiderpartiet solgte sitt hovedorgan



54 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

til Norsk Arbeiderpresse A/S. Dette tidsbildet
sier ogsa litt om prosessen med & avvikle par-
tipressen som var i full gang (Bastiansen 2009:
389-390). Lgsningen for Arbeiderbladet ble at
deti1999 ble organisert som en egen stiftelse
med det nye navnet Dagsavisen. | 2009 solgte
stiftelsen to tredjedeler av aksjene til Mentor
Medier, det tidligere konsernet til den kristne
dagsavisen Vart Land (Store Norske leksikon
2010).

Om ikke ledelsen i A-pressen har lyktes i
rollen som «sosialistiske» arbeidsledere, har de
lyktes desto bedre som ekspansive og dyktige
bedriftseiere. Den siste rest av proletaer image
ble fjernet da konsernet i 1994 endret konsern-
navnet fra Norsk Arbeiderpresse til A-pressen. |
1995 kjppte A-pressen 24,5 prosent av aksjene
i TV 2, og det historiske skjedde at A-pressen
gikk inn pa fjernsynsmarkedet. Et av mange pa-
radokser i denne histo-
rien er at Alf Hildrum,
som endte opp som
TV 2-sjef i 2007, opp-
rinnelig var imot at
A-pressen skulle ga inn
i TV 2 (Lyshagen 2009:
195). Da Amedia AS ble en realitet i 2012, var
konsernet imidlertid tilbake til rottene med
avissatsing som det primaere satsingsomradet.

Utbytte for forste gang

Siden 1992 har konsernet gatt med over-
skudd, og det er blitt utbetalt utbytte til ak-
sjonaerene. Aret 1995 ble historisk da Norsk
Arbeiderpresse A/S ble registrert pa OCT-listen
pa Oslo Bgrs. Det var ogsa dette aret konser-
net for fprste gang brukte egne aksjer som
betalingsmiddel, og dermed tok konsernet
nok et av kapitalismens virkemidler i bruk for &
styrke sin egen posisjon. Dette var ogsa aret da
Arbeiderpartiet takket for seg pa eiersiden. Da
hadde det pagatt en nedbemanningi et par ar
for klare budsjettmalene. | perioden 1990-93
var 300 arsverk blitt borte. Grafisk Forbund

«Jagland luftet ogsi frampad om
Schibsted kunne tenke seg d
kjope hele A-pressen»

=

e

Kulturminister Anniken Huitfeldt og administrerende
direktgr og sjefredakter i TV 2 Alf Hildrum undertegner
avtalen om at TV 2 skal vere allmennkringkaster,

3. desember 2010. Foto: KUD/ Wenche Stadven Nybo.

og Fellesforbundet trakk seg som eiere, blant
annet pa grunn av nedbemanningene. | 1993
var resultatet 60,9 millioner. Egenkapitalen
var pa 31 prosent, og
Arbeider-Avisa var den
eneste avisen som
gikk med underskudd
(avisen gikk konkurs i
1996). | 1994 var sel-
skapets likviditet pa
309 millioner kroner, og for ferste gang ble det
gitt utbytte til eierne. Hovedeier LO som i et
halvt arhundre hadde gitt bidrag av politiske
grunner, var na blitt en tradisjonell kapitalistisk
eier som fikk utbytte pa sine investeringer. De
ansatte som hadde fatt anledning til annen-
handskjpp av aksjer i 1993, kunne na selge med
fortjeneste. | alt ble det i 1994 solgt ansatte-
aksjer for 4,9 millioner (blant annet pa grunn
av ledige aksjer etter at Norsk Grafisk Forbund
og Fellesforbundets solgte seg ut). |1 1994 ved-
tok styret en aksjekapitalforhgyelse mot de
ansatte paialt 5,5 millioner kroner. En ny og
uvant problemstilling i et tradisjonelt sosialde-
mokratisk foretak kom da det oppstod konflikt
med Arbeiderbladets kulturredaktgr som ¢n-
sket a kjppe 10 000 aksjer. Da hun ble tilbudt
langt faerre aksjer, truet hun med spksmal, og



55 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

saken var nzer ved 3 havne i retten. Det Igste
seg da hun fikk kjppt ytterligere 4000 aksjer
i 1995 til 105 kroner stykket, og saken endte
med forlik (Lyshagen 2008: 201). Det at det
ble ansett som en rettighet blant de ansatte a
tjene gode penger pa aksjekjop i egen virksom-
het, er et viktig bilde pa endringen i tidsanden.

Aksjetransaksjonene var ikke det eneste
beviset pa at det hadde skjedd en grunnleg-
gende endring i forutsetningen for avisdrift i
A-pressen. Samme aret (1995) ble Lofotposten
kjppt opp som den for-
ste avisen utenfor den
tradisjonelle «sosial-
demokratiske familien».
Dette var starten pa en
serie av oppkjpp av tradi-
sjonelt borgerlige avis-
er, og den ble sluttfert med oppkjgp av Edda
Media da en rekke tidligere borgerlige aviser
ble innlemmet i konsernet. | dag er det knapt
noen som hever gyenbrynet pa grunn av dette,
men det var en viss motstand i 1995. Fortsatt
stod det i formalsparagrafen fra 1991 at for-
malet med konsernet var a gi ut «sosialdemo-
kratiske aviser». Styreleder Svein-Erik Oxholm
hadde en pragmatisk pkonomisk begrunnelse:
(Oppkjppene) «var alle ledd i en strategi med
sikte pa a styrke vare allerede eksisterende avi-
ser. | motsatt fall ville jeg ikke kunnet ga inn for
dette» (sitert fra Lyshagen 2008: 212).

Innitv-bransjen

Mot slutten av 1990-arene var det tre viktige
forhold som var omdiskutert i bransjen. Det
ene var A-pressens ekspansive oppkjgpspoli-
tikk pa lokalavissektoren, noe som skapte en
ny debatt om pressestptten. Skulle A-pressen
kunne motta statsstgtte for mange nr. 2-aviser
med den ene handen og investere pa bgrsen
med den andre?

Det andre omdiskuterte forholdet var sats-
ingen pa fjernsyn, og ikke minst kommersielt

«at det ble ansett som en rettighet blant
de ansatte d tjene gode penger pa aksjekjop
i egen virksombet, er et viktig bilde pi

fjernsyn. Ved hjelp av sitt nettverk av lokal-tv-
stasjoner som ofte var tilknyttet avisdriften,
og et tett samarbeid med TVNorge startet
A-pressen Nyhetskanalen varen 1997. Den nye
stasjonen ble under lanseringen omtalt som
A-pressens flaggskip pa fjernsynsfronten og
Norges svar pa CNN (Ottosen 2004). Planene
var at kanalen skulle vaere reklamefinansiert,
men markedsundersgkelsene var for darlige,
og kanalen startet uten at det var laget en
skikkelig salgsorganisasjon. Etter bare et halvt
ars drift gikk kanalen konkurs, og alle de ansatte
ble sagt opp. A-pressen
matte bokfere et tap
pa 24 millioner kroner
pa denne mislykkede
satsingen.

endringen i tidsinden»

Det tredje om-
diskuterte forholdet var det nye innslaget av
nye norske og utenlandske eiere utenfor den
tradisjonelle arbeiderbevegelsen, et historisk
nytt fenomen i A-pressen. 11997 hadde Mgller
Investor 12,9 prosent av aksjene. Utenlandske
investorer som State Street Bank, Clydesdale
Bank og Chase Manhattan Bank kjppte til
sammen 26,7 prosent av aksjene, men bade
Mopller og de amerikanske eierne har siden
solgt seg ut.

Hele A-pressen-konsernet var i 2003 naer
ved a bli tatt over av det finske selskapet
Sanoma. Sanoma hadde kjgpt seg inn i 1999
med en aksjepost pa 27,84 prosent (og dermed
brutt en avtale om at de bare skulle eie 20
prosent). Fagbevegelsen Investeringsselskap
(FBI) der LO hadde samlet sine eierinteresser,
svarte med a kjppe seg opp til 29 prosent, og
det var en utbredt frykt for at finnene skulle
raide hele selskapet. 1 2000 hadde Telenor ogsa
kommet inn pa eiersiden med en aksjepost pa
15 prosent. Telenor startet en maktkamp med
Sanoma, som i 2003 ga opp kampen og solgte
seg ut. Telenor og LO ble enige om a utvide FBI
og legge Telenors aksjer inn der. Fritt Ord kom



56 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

USAKLIG

OPPSIGELSE

) S\ T

N \

1. mai-toget i Halden i 2009, preget av konflikten mellom avisens ansatte og styret. Mange av de ansatte mente administ-
rerende direktgr Anne Grethe Kolstad og redaktgr Frode Rekve i avisen var blitt usaklig oppsagt. Foto: Rune Fredriksen/ NRK.

samtidig inn med ti prosent, men har siden
solgt seg ned (Lyshagen 2009: 245-247).

De stprste eierne i 2014 er LO og fagforbun-
dene med 44,6 prosent, Telenor med 44,2
prosent, A-pressen AS med 8,3 prosent og Fritt
Ord med 3,0 prosent (Amedia AS hjemmeside).

Fagforeninger som
kapitalister

Mot slutten av 1990-
arene hadde fortsatt
en rekke LO-forbund og
lokale arbeiderpartilag
betydelige aksjeposter.
De ble rike av a sitte pa aksjer som hadde ste-
get betydelig i verdi. En aksjeportefplje som Ski
AUF i sin tid kjppte for 20 000 kroner, hadde
ifplge Aftenposten per september 1997 ste-
get til naermere seks millioner kroner. Det var
neppe det de lokale partiaktivistene rundt om
i landet hadde tenkt seg da de samlet inn penger
for a styrke den sosialistiske propagandaen ved
begynnelsen av 1900-tallet (Ottosen 2004).

A-pressen opprettet sitt eget nyhetsbyra
(Avisenes Nyhetsbyra ANB) med 48 aviser som

«Det handler forst og fremst
om d vere herre

i eget hus»
C

kunder og en omsetning pa 28 millioner kroner
i 2002. | en semesteroppgave i journalistikk
hovedfag drefter Tor A. Hovik forholdet mel-
lom 4 forvalte det journalistiske arvegodset og
a jakte pa fortjeneste for eieren. | A-pressens
formalsparagraf er malsettingen klar, konser-
net skal bade skape lpnnsomhet og ¢ve inn-
flytelse pa samfunns-
utviklingen. Davaer-
ende konsernsjef Alf
Hildrum i A-pressen
sa i et e-postintervju
med Hovik at han ikke
ser noen motsetning
mellom disse to malsettingene, men innrem-
mer samtidig at pa kort sikt «vil det selvsagt
alltid veere avveininger mellom fortjenesten og
kostnadsbudsjettene, herunder ogsa redaksjons-
budsjettene» (sitert fra Hovik 2002: 9).

Styreformann Jon Rannem i Trgnder-Avisa,
der A-pressen var inne med en eierandel pa 9,3
prosent, sa i et intervju med sin egen avis at
det var uaktuelt 3 slippe til konsernene med
stgrre eierandel:
«Det er uaktuelt a selge til et av de store



57 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

aviskonsernene. Det handler forst og fremst
om 3 veere herre i eget hus. Vi har ogsa et helt
annet verdigrunnlag enn de store konsernene
som fprst og fremst er opptatt av avkastning»
(sitert fra Hovik 2002: 10).

Det finnes altsa en skepsis mot gkt kon-
sernmakt bade i og utenfor konsernene. Dette
kommer klart til uttrykk i en underspkelse som
Norsk Redaktgrforening publiserte i 2002.
Flertallet av de spurte redaktgrene gir uttrykk
for at det er inntjeningskravet som i stgrst
grad har pavirket
deres rolle de senere
arene, og de frykter
at dette vil bli et tilta-
kende problem for den
redaksjonelle uavhen-
gigheten (Finslo 2002).
Denne skepsisen er
blitt vaerende som en uttalt frykt for kommer-
sialisering blant journalister og redakterer. Pa
oppdrag fra Norsk Journalistlag gjennomforte
Helge @stbye og Nina Kvalheim i 2009 en un-
derspkelse der de sammenlignet medeierskap
i og utenfor konsernene. De tre hovedfunnene
var (@stbye og Kvalheim 2009):

+ Konsernene tar det meste av overskuddene
fra bedriftene.

- Det er blitt feerre journalister som skal
utfere mer arbeid.

+ Redaktegrens posisjon er svekket.

Pa tross av skepsis mot for mye markedsmakt
blant journalister og redaktgrer er det ikke
tvil om at det er markedsmakt som gjelder i
konsernenes tidsalder uavhengig av tidligere
politisk tilhgrighet.

Den gjenstridige Halden Arbeiderblad

En skepsis mot gkt konsernmakt kan vaere en
av grunnene til at enkelte tidligere arbeiderpar-
tiaviser har vaert svaert skeptiske til 3 la seg in-
tegrere i A-pressen. En lokal politisk maktkamp

«Det er blitt farre
Journalister som skal

utfore mer arbeidy

er ogsa en viktig del av dette bildet. En av de
gjenstridige har vaert Halden Arbeiderblad
(HA). Det som gjer denne avisen interessant i
denne sammenhengen, er at den ble det siste
erklerte organet for Arbeiderpartiet. Det er
en tradisjonsrik A-presseavis og har vart en
middels stor avis med naermere 10 000 i opp-
lag. 12003 utspant det seg en maktkamp da
den stprste aksjonaeren var A-pressen med
41,5 prosent. A-pressen prgvde a skaffe seg
aksjemajoritet, men mette lokal motstand.
Ivar Andenaes som har skrevet historien om
Halden Arbeiderblad
i boken «Gud hjelpe
oss», viser et lokalt ar-
beiderpartimiljp med
sterke ledere og en
streng og ofte brutal
partidisiplin som satte
sin egen makt i lokal-
samfunnet over lojaliteten til Arbeiderpartiet
sentralt. Som den dominerende avisen i byen
uten lokale konkurrenter brukte det lokale
partimiljpet avisen som et politisk redskap
pa en mate som minner om den gamle par-
tipressen. Mye av makten ble utgvet av den
lokale partiledelsen, og den var vant til & ha
stptte i sin lokalavis (Andenaes 2010). Halden
Arbeiderparti hadde 12,4 prosent av aksjene,
og lokale fagforeninger og partilag har min-
dre aksjeposter pa mellom 12 og 1,5 prosent.
Fagbladet Journalisten kunne hgsten 2003
avdekke store stridigheter mellom HA og
A-pressen der ogsa Orkla ble en aktgr. Striden
startet da HA hgsten 1999 inngikk i et annon-
sesamarbeid med Orkla i @stfold og brgt med
A-pressens egen Qstfoldsamkjgring. De lokale
partikoryfeene syntes de fikk mer gkonomisk
uttelling fra samarbeidet med Orkla, og loja-
liteten til A-pressen sentralt var mindre viktig.
Dette innebar et potensielt tap for A-pressen
pa inntil 30 millioner kroner. HA ble beskyldt
for & undergrave gkonomien til de andre
A-presseavisene i @stfold ved & samarbeide
med konkurrenten Orkla. A-pressen svarte



58 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

med a etablere gratisavisen Halden Dagblad
ved arsskiftet 1999/2000 for a sikre seg flest
mulig av reklamekronene i Halden. Her hadde
A-pressen lokale borgerlige stgttespillere som
stod i opposisjon til Arbeiderpartiet. A etablere
gratisaviser har i seg selv historisk sett vaert
kontroversielt i norsk presse. Det har ikke blitt
regnet som god presseskikk a gi ut gratisavi-
ser for & kapre annonsekroner. NAL, som var
forlgperen til Mediebedriftenes landsforening
(MBL), hadde tidligere vedtektsfestet mot-
stand mot gratisaviser, en bestemmelse som
ble opphevet for a fa ar siden. Na ble en gra-
tisavis et viktig virkemiddel fra A-pressen side
i kampen mot Orkla
i @stfold. A-pressen
hadde tidligere brukt
18,5 millioner kroner
pa a kjppe gratisavi-
sen Sarpsborg | DAG.
Enkelte av de lokale
fagforeningene som
eide mindre aksjeposter, inngikk en allianse
med A-pressen mot den lokale redaktgren
Anders Wold som vil holde A-pressen pa av-
stand. Pa sin side lokket A-pressen de 34 lokale
fagforeningene og partilagene som kontrol-
lerte 58,5 prosent av aksjene med kr. 20 000
per aksje. Dette innebar en eventyrlig verdigk-
ning pa aksjen som hadde en pélydende pa
50 kroner. Samlet sett utgjorde tilbudet til
de lokale foreningene 23,4 millioner kroner.
Gjennom denne rivaliseringen oppstod det
ogsa en diskusjon om det redaksjonelle inn-
holdet. Debatten ble opphetet etter at en av
de minste aksjonaerene, Halden Kommunale
Forening (HKF), inngikk en intensjonsavtale
om 3 kjppe HKFs lille post pa 15 aksjer. | forste
omgang betalte A-pressen 150 000 kroner for
retten til 3 kjppe foreningens aksjer for 20 000
kroner. Dette utspillet fra HKF ble av redakter
Wold oppfattet som et forraederi, og han skrev
en lederartikkel med tittelen «En fagforening i
konflikt med alt og alle», der HKF ble stemplet
som brakmakere (sitert fra Journalisten

«Den langvarige striden mellom
avisen og konsernet om eierskapet

endte i retten»

29. august 2003). | et brev til samtlige lokale
aksjonzerer gikk Alf Hildrum til angrep pa re-
dakter Wolds integritet. «Det bgr veere et
tankekors for avisas lokale eiere og for avisas
lesere at redaksjonen og ledelsen ikke vager &
gi saker en vanlig journalistisk dekning, men
forkaster alle redaksjonelle prinsipper for i ste-
det a drive en ren kampanjejournalistikk. Jeg
haper for lokaldemokratiets skyld at det ikke
er tilfelle i andre saker», skrev Hildrum (sitert
fra Journalisten 29. august 2003). Hildrum fikk
stptte av HKF, som mente at tilknytning til
A-pressen ville sikre en mer fri og uavhengig
presse fordi redaktgr Wold etter deres me-
ning drev avisen pa en
egenradig mate. Wold
pa sin side avviste
all kritikk og mente
at det var A-pressen
som representerte
problemet: «Vi har
dokumentert alt vi har
skrevet om A-pressen. Det er dypt urettferdig a
angripe HAs journalister, som er sa uavhengig
som journalister kan bli. Kritikken fra Hildrum
og andre er et forsgk pa a svekke HA», sa Wold
til Journalisten. Hildrum var som konsernsjef
kjent for ikke & gi seg selv om han mgtte
motstand i fprste omgang. Han fikk noen lo-
kale stpttespillere pa glid og fikk kjppt stadig
flere aksjeposter. Det sittende avisstyret ville
hindre oppkjpp fra A-pressen og benyttet en
bestemmelse i vedtektene om forkjppsrett.
Den langvarige striden mellom avisen og
konsernet om eierskapet endte i retten. Etter
mange rettsrunder bade i namsretten, tingret-
ten, lagmannsretten og Hoyesterett fikk saken
sin endelig rettslige avklaring i 2008. Da hadde
bade Borgarting lagmannsrett og Hpyesterett
gitt de lokale arbeiderpartifolkene medhold.
En nyansatt redakter Frode Rekved priste det
lokale eierskapet, men skulle raskt fa merke at
dette ikke var en svart-hvitt-konflikt. Etter kort
tid fant den nyansatte direktpren Anne-Grethe
Kolstad ut at det kostet a drive smatt og lokalt.



59 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

Gammelt utstyr, et tungdrevet eget trykkeri og
gamle lokaler og en overbemannet stab forte
til at avisen ble sittende pa en lokal gjeldsbom-
be. De arlige inntektene fra Orkla fungerte som
en sovepute og hindret fornying og moderni-
sering. Ogsa redaktgren innsd at det matte
omstilling til. Etter en lederartikkel 12. februar
2009 om avisens gkonomi utfordret Rekve
gamle tankemater og det lokale lederskap. Det
sentrale her var behovet for 3 legge ned det
gamle trykkeriet og se etter alternative lgsnin-
ger. En av de lokale AP-stgttespillerne, hoved-
tillitsvalgt i Norske Skog, uttalte i et leserbrev
at en redaktgr som stadig taler sine egne eiere
imot, var blitt et lederproblem «som styret
uten opphold burde gripe fatt i» (Andenaes
2010: 33). Saken ble ikke bedre ved at to av
de trykkeriansatte satt i partistyret og talte
varmt for behovet for 3 bevare de lokale ar-
beidsplassene. De fikk
til utskiftninger i sty-
ret som stod pa deres
side. Tre uker senere
bespkte den nye styre-
lederen Harald Bjerge
og hans nestleder Jan
Magnar Hansen redaktgr Rekve og sa at han
ikke lenger var gnsket. Vi fikk en klassisk «styre
vs. redaktgr»-strid som fra tid til annen dukker
opp i pressehistorien. Det endte med at styret
med seks mot tre stemmer avsatte bade redak-
tor og direkter. Saken skapte et ramaskrik, og
Rekve fikk stptte fra Norsk Redaktgrforening
og redakterer over hele landet. | et opprop
ble det vist til Redaktgrplakaten. Ogsa lokalt
var stgtten til Rekve sterk. Det endte med at
styret ble kastet og Rekve ble gjeninnsatt. Han
sluttet kort tid etter for a bli leder for Institutt
for journalistikk i Fredrikstad (Andenaes 2010:
34). | ettertid oppsummerte Rekve at han da
han startet i jobben, trodde at kampen om
HA dreide seg om kampen til den lille avis
for 3 overleve i strid mot den «store slemme
A-pressen». Etter hvert kom han til den oppfat-
ningen av at striden fgrst og fremst dreide seg

«Totalt sett sa Walsoe storre u/emper
enn fordeler for lokaljournalistikken ved

d vare tilknyttet et konsern»

Daveerende redaktgr i Halden Arbeiderblad,
Frode Rekve.

om at de lokale eierne Halden Arbeiderparti
fprst og fremst ville ha et lydig organ som de
kunne bruke i utgvelsen av sin lokale politiske
maktkamp. Trosset man denne makten, ble det
fort brak: «Sannheten
var at de lokale eierne la
mindre vekt pa ytrings-
frihet og aviskultur. De
ville fgrst og fremst ha
et trykt og godt talerpr
for sin politikk» (sitert
fra Andenaes 2011: 161).

En annen skeptisk lokalavisredakter var Jan
Oskar Walsge i Hamar Arbeiderblad (HA) som
forble skeptisk til han gikk av som redakter i
2005. HA er den tidligere arbeiderpartiavisen
som ved siden av Nordlys i Tromsg og Halden
Arbeiderblad har strittet mest imot a la seg in-
korporere i A-pressen. A-pressen klarte til slutt
a overta Nordlys i 1997 ved & overtale lokale
fagforeninger til 3 selge mindre aksjeposter
Det var denne taktikken som na ble provd i
Halden. Ogsa pa Hamar arbeider A-pressen
langsiktig for & fa aksjemajoriteten. A-pressen
var inne med en eierandel pa 20 prosent gjen-
nom Hamar Media. Walsge var skeptisk til
eierskapsutviklingen og hvilke konsekvenser
det ville fa for lokaljournalistikken — ikke fordi
A-pressen driver detaljstyring av det redak-



60 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

sjonelle innholdet, men fordi de strukturelle
utviklingstrekkene forer til gkt fokusering pa
inntjening og sentralisering.

Blant de tingene Walsge fryktet, var gkt
bruk av standardisert stoff, for eksempel
forbrukerjournalistikk som kan brukes over
hele landet, og med mindre journalistisk for-
ankring i lokalsamfunnet. Han fryktet ogsa
at en sentralisering av tjenester innenfor
konsernene pa omrader som IT og gkonomi
reduserer verdiskapin-
gen i lokalsamfunnet.
Walspe oppfattet ogsa
A-pressens eget ny-
hetsbyra ANB som en
hemsko og ungdven-
dig utgiftspost. Totalt
sett sa Walsge stprre ulemper enn fordeler
for lokaljournalistikken ved a vaere tilknyttet
et konsern, og han fryktet at de langsiktige
inntjeningskravene ville true den publisistiske
virksomheten (sitert fra Hovik 2002: 9). Av de
gjenstridige motstandere av innlemmelsen i
A-pressen er det bare Hamar Arbeiderblad som
har holdt stand til dette skrives i 2014 med
Carsten Bleness som redaktgr. Paradoksalt er
det gratisavisen Hamar Dagblad som i 2014 er
Amedias kort pa handen i den lokale kampen
om lesere og annonser i Hamar-distriktet.

De som frykter sentralisering innen
A-pressen, fikk vann pd mella da rappor-
ten «Konsept lokalavis» ble lansert hgsten
2003. Den uttalte hensikten med rapporten
var & styrkes avisenes konkurransekraft.
Utredningen var ledet av konsernredakter
(senere statssekretzer og medarbeider i
First House) Jan-Erik Larsen. Han uttalte til
Journalisten at hensikten ikke var «a stramme
grepet». Rapporten har ti hovedkonklusjoner
som likevel gar i retning gkt samordning innen-
for undergruppene fadagersavis, flerdagersavis
og dagsavis. Blant hovedelementene som alle
aviser i A-pressen skal ha, er vektlegging av

«Men at samkjoring, samordning og
stoffutveksling forer til likere aviser
og mindre mangfold, kan det

neppe vere tvil om»

narjournalistikk i nyhetsdekningen, daglig
ukentlig guide- og servicestoff og hey priori-
tering og god plassering av livsstilsstoff. Alle
dagsavisene skal ha daglige oversikter over
de viktigste innenriks- og utenrikssakene.
Det avvises ikke at enkeltaviser kan avvike
fra denne malen, men beslutningen om dette
ligger til syvende og sist hos konsernsjefen
(Journalisten nettutgave 20. august 2003). Alf
Hildrum har pa sin side avvist at konserndan-
nelsen har virket negativt inn pa journalistik-
ken, og han hevder at
hvis vi ikke hadde fatt
sentralisering i eierska-
pet, ville flere aviser «ha
gatt dukken» (sitert fra
Hovik 2002: 11). Men at
samkjgring, samord-
ning og stoffutveksling forer til likere aviser og
mindre mangfold, kan det neppe vaere tvil om.
Og selv om Alf Hildrum utvilsomt er en dyktig
avisleder, er det heller ikke tvil om at hele om-
organiseringen og konsernutviklingen har gjort
Alf Hildrum personlig til en velstaende mann.

APF —fra partiorganisering til
konsernkanal

En av fagforeningene med en mindre aksjepost
i Halden Arbeiderblad var Arbeiderbevegelsens
Presseforbund (APF). APFs utvikling symbo-
liserer mer enn noe annet endringen av det
journalistiske feltet og pressemgnsteret i
Norge. Forbundet startet under navnet Norges
Socialdemokratiske Presseforening i 1909, og
var i en periode en egen partiforening under
Det norske Arbeiderparti (Zachariassen 1949).
Siden den gang har organisasjonen gjennom-
gatt mange navneskifter og endringer i trad
med medieutviklingen. Det nadvaerende nav-
net Arbeiderbevegelsens presseforbund ble
vedtatt pa landsmete i 19892

[2] Protokoll APF 1991-2008. Landsmate 1989.



61 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

For & spissformulere det har foreningen gjen-
nomgatt en forandring fra a vaere en revolu-
sjonzer journalistforening ved begynnelsen
av 1900-tallet til 4 bli formidler av gunstige
forsikringsordninger og aksjeeier i A-pressen.
| 1930 ble foreningen tatt opp som medlem
av forlpperen til LO, Arbeidernes Faglige
Landsorganisasjon (AFL).

Arbeiderpressejournalistene var i de fleste
tilfeller dobbeltmedlemmer med medlemskap
i Norsk Presseforbunds journalistforening
(NPJ), den eneste landsomfattende sammen-
slutningen av journalister for NJ ble stiftet
i 1946, og Arbeiderpartiets Presseforbund
(APF). AP hadde sin egen lpnnsavtale med
Arbeiderpressens Samvirke, som var deres
arbeidsgiverforening (Ottosen 2010). Det at
arbeidsgivere og arbeidstakere var en del av
den samme politiske bevegelsen, skulle gi seg
spesielle utslag selv lenge etter at den sluttet
a ha noen tariffmessig
funksjon da NJ overtok
forhandlingsretten fra
1972. APF fortsatte sin
virksomhet og eksiste-
rer den dag i dag som
et litt uklart pressepo-
litisk laug med en god
forsikringsordning gjennom LO. APF har vaert
og er et tilbud for journalister om ogsa gnsker a
veere medlem av LO. Tidligere var det forvent-
ninger fra LO om at APF skulle arbeide for at
hele NJ skulle melde seg inn i NJ. En ambisjon
som skulle vise seg a veere helt urealistisk.
Nettopp derfor har APF sett pa sin pavirknings-
mulighet overfor LO-ledelsen som sa viktig.
Som det heter i en utredning fra 1996: «NJ vil
aldri kunne opptre som et LO-forbund i forhold
til LO-apparatet. APF vil som LO-forbund ha
en direkte kontakt og innflytelse i LO» (APF’
s framtid 1996). Fram til 1974 da NJ overtok
forhandlingsretten, var det bade obligatorisk a
vaere medlem hvis du arbeidet i en partiavis, og
det var fredsplikt (man skulle ikke streike mot

«l vedtaket stod det svart pd hvitt at
NPJ skulle «holde fingrene fra fatet» hva
angikk forbandlinger og avtaler innenfor

arbeiderpressen»

Vegard Sletten var med pd d grunnlegge Norges Journa-
listlag, og var lagets fprste leder. Her blir han dekorert
som ridder av St. Olavs Orden. Faksimile: Aftenposten.

eget parti). Selv om dette i ettertid kan fortone
seg kontroversielt, var det en del av tidsanden
i partipressens epoke som da var pa hell. Da
NJ overtok forhandlingsretten, opphgrte den
egentlige eksistensberettigelsen som fagfore-
ning. Dette ble ogsa erkjent av sekretaer Finn
Brattskar pa det his-
toriske forbundsstyre-
mete 2.12 1974 da NJ
overtok forhandlings-
retten. Han uttalte da
at «Men jeg ma for mitt
eget vedkommende si
at nar et forbund frasier
seg retten til Iannsforhandlinger er nerven i for-
bundet borte»3.

Da NPJ gjenopptok sin virksomhet etter
fredsslutningen i 1945, bar den med seg et
ulgst spgrsmal om kontingenter og forhand-
lingsrett. APF-ledelsen hadde for krigen statt
for det standpunkt at NPJ skulle innskrenke
seg til a fore forhandlinger for de journalis-
tene som ikke hadde ordnede arbeidsforhold,
og som insisterte pa a fortsatt ordne sine egne
forhandlinger med egne arbeidsgivere. Denne
autonome rollen skapte uryddige organisasjons-

[3] Arbeiderbevegelsens Arkiv. Protokoll perm 1972-1981.
Landsstyremate 2.12.1974. Sak 45/74 Forbundets framtid.



62 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

forhold og personlige motsetninger som levde i
beste velgaende da krigen brgt ut.

Ved arsmetet i 1938 hadde Jon Vraa fra
Fremtiden i Drammen kommet inn i styret i
NPJ. Sammen med Olaf Solumsmoen hadde
han lagt fram et vedtak fra arsmgtet i APF der
det het at «Det eksisterer ikke noe grunnlag
som kan samle Arbeiderpartiets og borger-
pressens journalister i et felles fagforbund.
Arbeiderpartiets presseforbund og dens med-
lemmer kan derfor ikke medvirke til at Norsk
presseforbunds journa-
listgruppe utbygges til
et Norges journalistfor-
bund» (Ottosen 1996:
122).

| vedtaket stod det
svart pa hvitt at NPJ skulle «holde fingrene fra fat-
et» hva angikk forhandlinger og avtaler innen-
for arbeiderpressen. Arbeiderparti-journalistene
nektet ogsa a betale dobbel kontingent. De
som var medlem av APF, skulle slippe a betale
kontingent i NPJ (ibid. 123). Denne verkebyllen
levde videre og kom til uttrykk ogsa pa lands-
motet i 1939, der «protokolljournalistene», som
APF-medlemmene ironisk hadde dppt seg selv,
fortsatte med sine partipolitiske markeringer.

P4 dette landsmgtet gjorde Vegard Sletten,
som skulle bli den fgrste lederen i Norsk Journa-
listlag i 1946, seg for forste gang seg gjeldende i
arsmgtesammenheng. APF medlemmene fort-
satt sin beinharde autonome linje, noe som
vakte irritasjon i den borgerlige leir. Men de
borgerlige journalistene hadde ikke noe valg,
som den avtroppende NPJ-lederen Jens Schive
lakonisk uttrykte det: «vi kan jo ikke tvinge
dem uten at det forer til splittelse» (ibid. 125).

Det hgrer med til dette bildet at mange
av de tilstedevaerende hadde opplevd at det
forrige forsgket pa a danne en landsomfat-
tende fagforening for journalister, hadde

«Slik var tounget
LO-medlemskap formalisert»

fort til splittelse og nedleggelse av Norsk
Journalistforbund i 1922. Ogsa den gang var
splittelse pa et politisk grunnlag avgjerende for
det unge forbundets tragiske skjebne (Ottosen
2010). Na endte det med et kompromissfor-
slag der landsmegtet i NPJ tok til etterretning
at APF-medlemmene var bundet av sitt eget
landsmptevedtak om at arbeiderpressejourna-
listene skulle handtere sine egne tarifforhold.
De slapp ogsa denne gangen a betale dobbel
kontingent. Med et ngdskrik hadde man rett for
krigen brgt ut, nok en gang unngatt full split-
telse. Valget av Erling
Ruud til ny formann
i NPJ pa landsmotet
skulle indirekte bidra til
a anskueliggjpre et an-
net av etterkrigstidens
store stridsspgrsmal:
Hvordan handtere forholdet til okkupasjons-
makten. Som NTB-journalist meldte Ruud seg
inn i NS, men sluttet i NTB med store alkohol-
problemer i 1943. Han ble tiltalt for landssvik
etter krigen, men ble frikjent da det kom fram
at han ogsa hadde brukt sin posisjon som
NTB-journalist til & stetten hjemmefronten
(Ottosen 1996: 146).

Ett av Vegard Slettens grep for a bevare
enigheten mellom hovedflpyene i NJ var 3
alltid velge nestformann fra APF. Bare én gang
ble det fremmet en motkandidat, som kun fikk
to stemmer. Ordningen varte fram til 1974, da
APF endelig gikk med pa & overfgre forhand-
lingsretten til NJ.

Tvangsorganisering og dobbelt
kontingent

En av de historiske kontroversene mellom NJ
OG APF var at de journalistene som jobbet
i Arbeiderpartiet, var tvangsorganisert i LO
gjennom APF. Dette kan fores tilbake i ved-
tektene i APF i 1954. Under § 3 Medlemskap
heter det: «Alle som arbeider innenfor virke-
omradet som er bestemt i §1, skal veere med-



63 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

lemmer av forbundet, enten de er medlem
av et annet forbund eller ikke.» | §1 heter det
til slutt: «Forbundet er tilsluttet Arbeidernes
faglige Landsorganisasjon.» Slik var tvunget
LO-medlemskap formalisert*. Dette skapte
selvsagt en situasjon der APF-medlemmer
matte betale dobbel kontingent. Dette skapte
misngye blant medlemmene, og pa landsmg-
tet i 1959 fremmet lederen av foreningen, Per
Haraldsson, fglgende forslag: «Landsstyret far
fullmakt til 3 finne en ordning med NJ med
sikte pa at APF far tilbakebetalt et belgp som
svarer til halvparten av den kontingent som
medlemmene av APF betaler til NJ.»®

Dette ble senere
fulgt opp, men NJ var
skeptiske. | referatet fra
landsstyremeptet i APF
31. mai 1959 ble det
referert til diskusjoner
med NJ om dette. Det
som kompliserte forholdet, var at APF ogsa
organiserte ikke-journalister, blant annet funk-
sjonzerer i redaksjonen. NJ hadde pa sin side
avvist spknad om medlemskap fra de samme
funksjonzaerene. | referatet fra mpte med NJ ble
NJ-leder Vegard Slettens innvendinger referert.
Uenigheten ble beskrevet i spmmelige former:
«NJ har fra fgrste stund lagt vekt pa at alt skal
ga knirkefritt i forholdet til APF, og jeg vet ikke
av at det til nd har veert svikt i dette samarbei-
det®. Det viktigste na er a fa greie pa hva som
ligg fore. Kan hende er det skjedd ting som vi ikke
vet om, og jeg synes det kom opp vel mye som
kan forkludre det gode forholdet na.» Tonen

[4] Arbeiderbevegelsens arkiv. Arbeiderbevegelsens
presseforbund. Serie A - L0002 Forhandlingsprotokoll
(23.3.1950-13.6.1960).

[5] Arbeiderbevegelsens arkiv. Arbeiderbevegelsens
presseforbund. Serie A - L0002 Forhandlingsprotokoll
(23.3.1950-13.6.1960), s. 211.

[6] Arbeiderbevegelsens Arkiv Arbeiderbevegelsens
presseforbund. Serie A - L0002 Forhandlingsprotokoll
(29.8.1960-2.6.1967).

«saken kunne bli den forste
pinne i NJs lik-kiste»

ble senere skjerpet, der Sletten gir uttrykk for
at «saken kunne bli den fgrste pinne i NJs lik-
kiste»”. Andre borgerlige presseorganisasjoner
kunne komme til 3 be om samme slags kontin-
gentrefusjon som APF ville ha. Sletten var ogsa
misforngyd med den truende undertonen i
APFs forslag: «Som et ledd i styrkingen av sam-
arbeidet mellom NJ og APF erklzerer styret seg
i prinsippet villig til 4 tilra en ordning med kon-
tingentrefusjon.» Var det slik, undret Sletten,
at et vilkar for godt samarbeid var & gi etter for
kravet om kontingentrefusjon? Det hele endte
med en ordning der APF fikk tilbakefgrt en arlig
sum pa 5000—6000 kroner som kompensasjon
for medlemmenes dob-
belkontingent, formulert
som «stptte for faglig
arbeide». En gjennom-
gang av APFs protokoller
viser at dette fortsatte
gjennom 1960-arene.

I denne sammenhengen er det sveert inter-
essant at APF helt fram til 1997 hadde organisa-
sjonsplikt nedfelt i sine vedtekter. Vedtektene
ble endret etter et internt utvalg slo fast at
etter at A-pressen kjppte opp aviser utenfor
den tradisjonelle A-pressen som Lofotposten
og @stlands-Posten hadde hverken «A-pressen,
ATF eller APF reist spgrsmalet om organisa-
sjonsplikt i disse nye bedriftene». Utvalget
konkluderte derfor med at «at det ikke lenger
er mulig 3 opprettholde organisasjonsplik-
ten som prinsipp» (APF’s framtid 1996:10).
Organisasjonsplikten hadde vaert vanlig i alle
arbeiderpartikontrollerte bedrifter og var en
levning fra arbeiderbevegelsens prinsipper
og sentraliserte organisasjonskultur (Hgst
1996). Denne tvangsorganiseringen ble ulov-
lig gjennom en hgyesterettsdom fra 2001
med Norsk Folkehjelp som den tapende part.

[7] Arbeiderbevegelsens arkiv. Arbeiderbevegelsens
presseforbund. Serie A - L0002 Forhandlingsprotokoll
(23.3.1950-13.6.1960), s. 222-223.



64 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

Organisasjonsplikten hadde motvillig blitt
akseptert av NJ i sin tid for & kunne sla alle
journalister sammen i én tarifforganisasjon.
Sa sent som i 1994 motsatte den davaerende
LO-lederen Yngve Hagensen seg & avskaffe
organisasjonsplikten (Svenning 2001).

Arbeider-bevegelsens presseforbund
Det var ikke bare begeistring pa arbeids-giver-
siden for at arbeider-pressejournalistene fikk
en sa sterk stilling i NJ. APF hadde sin avtale
med arbeiderpressen,
hvorfor skulle sa de ha
innflytelse over lpnns-
forhandlingene i de
andre avisene? Norsk
Arbeidsgiverforening
(NAF) nektet derfor a
godta representanter
fra arbeiderpressen i forhandlingsdelegasjo-
nen om en ny tariffavtale (Ottosen 1996).
Arbeiderpressens Tarifforening (ATF) og
Avisenes Arbeidsgiverforening (AA) valgte alle-
rede ved starten av forhandlingene med Norsk
Journalistlag om revisjon av journalistavtalen
varen 1978 3 opptre som en part under felles
ledelse. Etter brudd i forhandlingene varslet
NJ plassfratredelse i en del utvalgte AA- og
ATF-aviser. AA svarte med lockout for de AA-
avisene som ikke var omfattet av NJs avtale.
Foran meglingen i oppgjeret varslet ogsa ATF
lockout for de journalistene som NJ ikke hadde
sagt opp plassene for. Det var forste gang i
historien lockout ble varslet overfor A-pressens
journalister®.

NJ overtar forhandlingsretten

| 1972 ble det som sagt bestemt at Norsk
Journalistlag overtok forhandlingsretten med
Arbeiderpressens tarifforening, og APF hadde
etter dette ikke noen selvstendig funksjon i de
sentrale Ipnnsforhandlingene. Det ble effek-
tuert fra 1974. Denne fusjonen var endesta-

[8] Arbeiderbevegelsens arkiv. APF protokoll 1971-1981,
Beretning landsmgte 1977, 30. april 1977-23. april 1979.

«Da A-pressen ble organisert som konsern
i 1989, brukte enkeltredaksjoner som var
motstandere av sentraliseringen, APF som

kanal for & motarbeide utviklingen»

sjonen for de partipolitiske skillelinjene som
hadde preget journalistorganisasjonene siden
slutten av 1880-arene (Ottosen 1996).

Det som i dag gjor Arbeiderbevegelsens
presseforbund interessant, er at det er blitt en ny
kanal for journalistinnflytelse i konsernsystemet
Amedia AS. LO er som stgrste eier i A-pressen
med 44,6 prosent av aksjene.

Da A-pressen ble organisert som konsern i 1989,
brukteenkeltredaksjoner
som var motstandere
av sentraliseringen, APF
som kanal for @ motar-
beide utviklingen. Ogsa
journalistene i Hamar
Arbeiderblad som var
motstandere av inn-
lemmelse, brukte APF som kanal for sin mot-
stand. Men etter at A-pressen ble en realitet
som konsern, sa ledelsen i APF pa medinnfly-
telsen i konsernet som forbundets viktigste
eksistensberettigelse (Svenning 2001).

APF har altsa endret karakter fra 3 veere
en partistyrt fagforening til & bli en padriver
for journalistinteresser innad i Amedia. | ek-
sempelet Halden Arbeiderblad sa vi at APF var
en av mange mindre fagforeninger som kunne
innkassere en milliongevinst ved opprettelsen
av konsern. Dette er en av mange paradokser i
endringen av det journalistiske feltet i konser-
nenes tidsalder.

14. oktober 2003 stod det en liten notis
i Dagens Naringsliv om at A-pressen var tatt
av bers etter at APR Media Holding overtok
alle aksjene i A-pressen. APR Media Holding
var eid av LO, Telenor og Fritt Ord. Dette satte
pa spissen APFs dobbeltrolle som en forening
med eierinteresser via sitt LO-medlemskap og
naere forhold til Norsk Journalistlag som for-
handlingsmotpart. APF hadde siden NJ over-
tok forhandlingsretten, brukt NJ som sin egen



65 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

postadresse. Davaerende NJ-leder Ann-Magrit
Austenad gikk i oktober 2003 ut i Journalisten
rett etter at A-pressen var tatt av bers, og krev-
de at skillet mellom NJ og APF ble tydeligere.
Hun sa at NJ ville opprette sitt eget nettverk
for tillitsvalgte i A-pressen, og at «APF ma finne
ut av sin funksjon» (sitert fra Ottosen 2004).

Det var pa hgy tid at NJ-lederen satte pro-
blemstillingen pa dagsordenen, fordi NJ selv
lenge hadde vaert i en tvilsom dobbeltrolle
via sitt forhold til APF. De lokale APF-klubbene
hadde lenge mottatt
utbytte for sine aksje-
poster i A-pressen. Dette
er penger som mange
i NJ mente egentlig til-
herte NJ, siden de lokale
APF-foreningene fikk
ivaretatt sine interesser av NJ. | noen tilfeller
ble imidlertid disse pengene forspkt fordelt
personlig mellom de lokale APF-medlemmene
til stor irritasjon i NJ-ledelsen — en irritasjon
som ma ha hatt sine dpenbare bismak. Dette
var ikke penger som rettmessig tilhgrte de lo-
kale APF-medlemmene som enkeltpersoner. P&
den annen side ma det ha fortonet seg under-
lig for NJ som organisasjon a kreve penger som
stammer fra utbytte fra en viktig forhand-
lingsmotpart. NJ ble involvert i to saker der
det ble strid rundt inntektene av aksjesalg. Da
Dagningen ble fusjonert med Gudbrandsdglen
i 1997 hadde APF-klubben i Dagningen tenkt &
fordele inntektene av slag av A-presseaksjene
pa enkeltmedlemmer. Etter at generalsekretaer
i NJ Trond 1das og faglig sekretaer Stein Larsen
hadde et mgte med klubben ble disse planene
stanset og pengene overfort til den nye fel-
lesklubben i Gudbrandsdglen Dagningen (GD).

NJ lyktes ikke & stanse tilsvarende planer i
Glamdalen. Redaksjonsklubben i Glamdalen
valgte a fordele inntektene klubben da fikk til
medlemmene, da Glamdalen i 1998 solgte sine
aksjer i A-pressen. Da generalsekretaer Trond

«Under avisstreiken i 2002 var NJ
kritisk til at mange redaktorer opptridte
pd en mdte som NJ mente var

streikebryteriy

Idas kontaktet klubbledere i APF fikk han klar
beskjed om at dette hadde ikke han noe med®.
Aksjene hadde vaert i klubbens besittelse siden
1995, og klubben bestemte seg for a fordele
pengene de na fikk blant medlemmene etter
ansiennitet i ansettelsesforholdet. De som
fikk mest, fikk utbetalt 90 000 kroner. Etter en
utredning gjort av LO-advokat Einar Stueland
ble det slatt fast at dette salget neppe var
lovlig, og at medlemmene hadde tilbakebe-
talingsplikt siden det aldri var intensjonen at
individuelle medlemmer skulle berike seg pa
en kollektiv aksjepost.
Konfrontert med dette
sa klubbleder Jgrn Ledal
at det kunne man ikke
«med mindre man
samler inn det nye kjpk-
kenet til folk» (sitert fra
Ottosen 2004: 156). NJ overlot til APF & Ipse
saken, men etter en vurdering fant APF ut at
det ikke var hensiktsmessig a ga til spksmal
mot klubben. APF som organisasjon og enkelt-
klubber eiere ikke lenger aksjeposter etter at
de ble tvangsinnlgst?®®.

Disse eksemplene anskueliggjor dilem-
maene som oppstod nar ansatte i A-pressen
ble medieiere i egen virksomhet. APF har i
konsernenes tidsalder hatt klare korporative
trekk siden det har organisert alle i A-pressen
fra konsernsjef til grunnplanet. Redaktgrene
og disponentens plass i forbundet ble disku-
tert i en intern utredning i 1996. Her blir det
vist til at sedvanen har vart at en journalist
bor vere leder av forbundet, men at man
ikke ville vedtektfeste det siden ledelsen i
A-pressebedriftene historisk sett alltid har
veert med i forbundet (APF’s framtid 1996).
Heller ikke etter omorganisering til konsern
har denne praksisen vaert endret. En gjennom-
gang av APFs protokoller viser at det fra tid

[9] Forfatterens intervju med Trond Idds 10. april 2014.
[10] APF's sekretaer i epost til forfatteren 10. april 2014.



66 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

til annen har vaert diskusjoner om det er sunt
at redaktgrer og journalister er med i samme
forening. Hamar avdeling av APF fremmet et
forslag pa landsmgtet i 1997 som ville endre
vedtektene og utelukke redaktgrene. Forslaget
ble nedstemt (Svenning 2001:17). Dette har
blitt satt pa spissen under arbeidskonflikter.
Under avisstreiken i 2002 var NJ kritisk til at
mange redaktgrer opptradte pa en mate som NJ
mente var streikebryteri.
A-pressen ble i denne
sammenheng utpekt
som «verstinger». Tor
Axelsen som var sjef for
A-pressens eget nyhets-
byra ANB skrev en artik-
kel som ble distribuert
gjennom ANB der han
intervjuet Alf Hildrum
som avviste beskyldnin-
gen om streikebryteri. Pa dette tidspunkt var Tor
Axelsen ogsa leder av Norsk Redaktgrforening
som var i disputt med NJ om grensene for
streikebryteri. Vi fikk en situasjon der APF-
medlem Alf Hildrum ble intervjuet av APF-
medlem Tor Axelsen i en situasjon der de
fleste APF-medlemmer var tatt ut i streik. Her
skulle man tro at habilitetsproblemene stod
i kg (Ottosen 2004: 153-154). Alf Hildrum var
konsernsjef og medlem av APF helt til han ble
ny sjef i TV2i2008. Den nye eierstrukturen og
aksjeforholdet har ogsa blitt et personlig pko-
nomisk eventyr for Hildrum. Hildrum benyttet
seg av retten alle de ansatte fikk til a kjgpe ak-
sjer i A-pressen i 1993. Alle ansatte i A-pressen
fikk tilbud om 3 kjppe aksjer i A-pressen
Ansattinvest i 2005 for 146 kroner per aksje.
Interessen blant vanlige ansatte var laber og
det var stort sett folk i ledelsen som benyttet
seg av tilbudet (Lyshagen 2008). Ansattinvest
eide 1,47 prosent av A-pressen. Strenge ved-
tekter begrenset muligheten for fortjeneste i
Ansattinvest, men vedtektene ble endret like
for Alf Hildrum sluttet som konsernsjefi 2008.
Majoritetseierne LO og Telenor vedtok & inn-

«Da APF var samlet til sitt
100-drsjubileum i 2009, ble det ikke
behandlet i beretningen at tidligere
konsernsjef og APF-medlem hadde
Jétt en personlig fortjeneste pa

over 20 millioner kroner»

Ipse aksjene i Ansattinvest juni 2008 for 704 kr
per aksje. Flere sjefer i A-pressen kunne hgste
av en verdistigning pa 460 prosent siden fe-
bruar 2005. Hildrum realiserte sine aksjer til en
verdi av 26,9 millioner kroner, noe som valgte
sterke reaksjoner pa grunnplanet i LO (Dagens
Naeringsliv 21.-22. juni 2008).

Trekker man fra de 5,6 millionene han betalte for
aksjene i 2005, kunne
Hildrum innkassere en
gevinst pa 21 millioner.
LO-leder Roar Flathens
kommentar var at «Var
hensikt var & behandle
alle ansatte likt. Nar det
gjelder aksjekjppene,
har det vist seg at lede-
re kjgper mer enn andre
ansatte. Det er erfaring
vi tar med oss videre» (Lyshagen 2008: 271).

Da APF var samlet til sitt 100-arsjubileum
i 2009, ble det ikke behandlet i beretningen at
tidligere konsernsjef og APF-medlem hadde
fatt en personlig fortjeneste pa over 20 millio-
ner kroner, og ingen av de frammotte delega-
tene kommenterte det (APF-beretning 2009)**.
| beretningen heter det at i «Ippet av perioden
har APF arbeidet med flere konkrete saker
med LO-ledelsen i forhold til problemstillinger
knyttet til A-pressen og arbeidsliv»*2. Av de
saker som det konkret nevnes at forbundet har
engasjert seg i, er Valla-saken (der APFs leder
stgttet Valla offentlig), LOs forhold til statskir-
keordningen og loven om redaksjonell uavhen-
gighet'®. At deres eget forbund har vaert med
i en struktur og selv tidligere har hatt aksjer
(som ble tvangsinnlgst da A-pressen ble tatt av

[11] Forfatteren var selv til stede pa landsmatet i Folkets
hus 9.-10. mars 2009.

[12] Arbeiderbevegelsens Presseforbunds beretning til
landsmate 2009:6.
[13] Arbeiderbevegelsens Presseforbunds beretning til
landsmagte 2009:7.



67 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

bgrs) som har gjort det mulig for konsernsjefen
og tidligere medlem a tjene masse penger, har
ikke veert noe stort diskusjonstema i foreningen.

Det at Alf Hildrum fikk en stor fortjeneste
av disse transaksjonene, foregikk pa lovlig
mate, og mange vil si at han benyttet seg av
en lovlig mulighet som finnes i systemet. Det
er likevel et paradoks at samtidig som LO pa
generelt grunnlag kritiserte bonuser og leder-
Ipnninger i det private naeringslivet, blir en av
deres egne fremste tillitsvalgte rik innenfor et
system der LO selv er en av de to stgrste eierne.
Det er ogsa interessant a se at Alf Hildrum som
startet sin karriere innenfor A-pressesystemet,
ble sjef i den kommersielle kanalen TV 2, der
A-pressen var en av de stprste eierne for de
solgte seg uti 2011 da de stod foran oppkjppet
av Edda Media. Hildrums karriere kan derfor
vaere et eksempel pa de store historiske end-
ringene i arbeiderpressen fra partieierskap til
konserneierskap.

Oppsummering og konklusjon

Fra a vaere et rent politisk prosjekt i den radi-
kale arbeiderbevegelsens ungdom er Amedia
AS blitt forvandlet til et helkommersielt sel-
skap med rent symbolske formuleringer i
formalsparagrafen som knytter an til den po-
litiske fortiden. Fra a vaere et politisk redskap
for Arbeiderpartiet har den stgrste eieren LO
gjennom vedtaket pa LO-kongressen i 1989
omdannet A-pressen til et konsern som dri-
ves pa en mate som ikke skiller det fra andre
kommersielle foretak der jakten pd maksimal
fortjeneste er det primaere formalet. En pussig
bieffekt av dette er at APF som startet som en
radikal fagforening innenfor arbeiderbevegel-
sens avisomrade, selv ble aksjeeier og dermed
en kommersiell aktgr med et noe diffust formal.
| formalsparagrafen heter det at formalet til
APF er:

1. «A organisere medlemmer innenfor
forbundets virkeomrade i tilslutning til
Landsorganisasjonen i Norge.

2. Aarbeide for § ivareta medlemmenes
interesser nar det gjelder faglige,
pressefaglige, sosiale, kulturelle og
utdanningsmessige spprsmal, alene eller
i samarbeid med andre organisasjoner.
APF har overdratt sin forhandlingsrett om
lpnns- og arbeidsvilkar for NJ- medlemmer
til Norsk Journalistlag.

3. Ata seg av faglige spprsmal for de av
forbundets medlemmer som ikke far disse
ivaretatt av andre faglige organisasjoner.

4. A pase at de lokale avdelinger blir ledet
etter felles retningslinjer, for pd den maten
a skape enhet og kraft i arbeidet.

5. A arbeide for & realisere det arbeids-
program som landsmetet vedtar for
landsmgteperioden.»

Nar medlemmene omfatter alle fra konsernle-
delsen til vanlige journalister, er det et spors-
mal om man kan snakke om felles interesser
for alle medlemmene. Ved Alf Hildrums aksje-
salg i forbindelse med avgang som konsern-
leder og overgang til TV 2 opplevde vi at en
bevegelse som vanligvis kritiserer gradighet og
heye Ipnninger, uten videre aksepterte at kon-
sernet selv hadde skapt et system som gjorde
at den avtroppende konsernsjefen kunne ta ut
21 millioner kroner i fortjeneste. Hva hadde
grunnleggeren for mer enn 100 ar siden sagt
om de ble fortalt at det var slik foreningen
skulle ende?



68 PRESSEHISTORISK TIDSSKRIFT NR. 212014

Litteratur

Andenazes, Ivar (2010) «Halden Arbeiderblad —
Den siste partiavis» i Pressehistorisk
tidsskrift, nr 14 2010.

Andenaes, Ivar (2011) Gud hjelpe oss! Om
makt og medier i Halden. Oslo: Kolofon
forlag.

Bastiansen, Henrik (2009) «Lojaliteten som
brast» i Pressehistorisk tidsskrift,
nr.11 2009.

Bj@rnsen, Bjprn (1986) Har du frihet og
sommersol kjzer? Arbeiderbladet 100 dr
1884-1984. Oslo: Arbeiderbladet A/S.

Finslo, Stig (2002) Status redakter
2002 - mellom ideal og virkelighet.
Redaktprinstituttets status 2002.
Redaktgren leder og har ansvaret ....

Gleditsch, Nils Petter og Hellevik, Ottar
(1977) Kampen om EF. Oslo: Pax.

Hovik. Tor A. (2002) Hva vil A-pressen med
lokalavisene. Semesteroppgave pa
hovedfagskurset "Eierskap og journalist-
ikk», Journalistutdanningen Hegskolen i
Oslo, varen 2002.

Hest, Sigurd (1996) Aviskonkurransen. Nye og
gamle teorier belyst gjennom A-pressens
utvikling. Kristiansand/J-forlaget.

Lyshagen, Guttorm (2008) Fra storhushold-
ning til moderne mediekonsern. A-pressen.

Ottosen, Rune (1996) Fra fjzerpenn til Inter-
nett. Norske journalister i organisasjon og
samfunn. Oslo: Aschehoug forlag.

Ottosen, Rune (2004) | journalistikkens grense-
land. Journalistrollen mellom marked og
idealer. Kristiansand: IJ/Hggskoleforlaget.

Ottosen, Rune (red.) (2010)

Norsk Presses Historie 1660-2010. Bind 2.
Oslo: Universitetsforlaget.

Svenning, Lene (2001) Arbeiderbevegelsens
Presseforbund — fra organisasjonsplikt til
frivillig medlemskap. Semesteroppgave pa
hovedfagskurset “Et historisk perspektiv pa
journalistrollen” hgsten 2001, Hpgskolen i
Oslo.

Zachariassen, Aksel (1949) Arbeiderpartiets
presseforbund gjennom 40 dr. Oslo:
Arbeidernes Aktietrykkeri.

@stbye, Helge og Kvalheim, Nina (2009)

I konsernets gyne er redaksjonen en ut-
giftspost. Rapport om aviser, konsern og
avispkonomi. Oslo: Norsk Journalistlag.



