dc.contributor.advisor | Fauske, Laila Belinda | |
dc.contributor.author | Masuleh, Maryam Zadrafii | |
dc.date.accessioned | 2011-11-29T08:30:27Z | |
dc.date.available | 2011-11-29T08:30:27Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/992 | |
dc.description | Master i formgiving, kunst og håndverk | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i formgiving, kunst og håndverk, har som hovedtema å finne de potensialene som flerkulturelle elementer kan ha i undervisningen i faget kunst og håndverk i den norske skolen. Utgangspunktet for undersøkelsens tema er mine egne erfaringer som kulturbærer i forhold til det å være kunst – og håndverks lærer i Norge. Ved å bruke ornamentet Boteh og ved å beskrive det som transkulturelt, benytter jeg meg av det som et eksempel på et kulturelement som i likhet med meg selv og mange andre mennesker har vandret og både påvirket og blitt påvirket av de nye omgivelsene.
Målet med oppgaven er å få bredere kunnskap om ornamentet Boteh og vurdere det som et potensiale i undervisningssammenheng i den norske skolen, som også kan være med på å utfylle mål fra læreplanen. Mine to problemstillinger ser slik ut: Hva er Boteh og hvilke formvariasjoner har Boteh som et transkulturelt ornament?
Hvilke potensialer har Boteh som et transkulturelt ornament for undervisning i faget kunst og håndverk i den norske skolen?
Mine metoder bestod av feltarbeid i Norge og Iran, der jeg i Iran fikk mulighet til å intervjue fagpersoner og samle data fra ornamentets iranske felt. I Norge kunne jeg studere ornamentet i sin transkulturelle versjon. Disse metodene resulterte i en formanalyse som ville belyse min første problemstilling.
Undersøkelsen min har som formål å eksemplifisere Boteh som et konkretiseringsmateriale som kan bidra til kulturelt felleskap og samhørighet i den norske skolen.
Denne undersøkelsen har gitt meg bredere kunnskap om at Boteh kan ha kulturelle egenskaper, praktiske egenskaper og estetiske egenskaper. | nob |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo. Avdeling for estetiske fag | en_US |
dc.subject | Boteh | en_US |
dc.subject | Ornamenter | en_US |
dc.subject | Kunst | en_US |
dc.subject | Mønstre | en_US |
dc.subject | Design | en_US |
dc.subject | Håndverk | en_US |
dc.subject | Kulturer | en_US |
dc.subject | Transkulturell | en_US |
dc.subject | Symboler | en_US |
dc.subject | Iran | en_US |
dc.subject | Former | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Folkekunst, kunsthåndverk: 123 | en_US |
dc.title | Boteh : som et transkulturelt ornament | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |