'Å holde hverdagslivet sammen'. Hjem, familie og tilhørighet blant etterkommere av innvandrere fra India og Pakistan

Abstract
Med utgangspunkt i Gullestads analyser av hjem, hverdagsliv og de store samfunnstransformasjoner fra 1970-tallet
og fremover, diskuterer denne artikkelen forståelser og praksiser knyttet til hjem, familie og hverdagsliv i flerkulturelle felt hvor ulike og ofte motstridende idealer, normer og praksiser brytes mot hverandre. Artikkelen undersøker
hvilke ulike diskurser og praksiser som møtes i begrepene «hjem» og «hverdagsliv» , og hvordan vektleggingen av og
prioriteringene i hverdagslivet og hjemmet kan forstås som måter å skape mening, stabilitet og tilhørighet i det som
kan oppfattes som en fragmentert verden. Artikkelen baserer seg på en studie av familieliv og tilhørighet i fremvoksende ny norsk middelklasse; høyt utdannede etterkommere av innvandrere fra Pakistan og India. Der Gullestad
trekker frem gapet mellom de nære relasjonene i hjem/hverdagsliv og staten/«systemet», og hvordan hverdagslivet
anses som en enklave som må beskyttes fra staten/systemet, beskrev og diskuterte deltakerne i denne studien hvordan det «å holde hverdagen sammen» handlet vel så mye om beskyttelse fra andre «systemer» og relasjoner, deriblant
krav og forventninger fra foreldre/svigerforeldre og deler av de pakistanske og indiske miljøene i Norge. Inspired by Gullestad’s analysis of home, everyday life and the large social transformations from the 1970s and
onwards, this article discusses understandings and practices of home, family and everyday life in multicultural fields
where different and often contrasting ideals, norms and practices meet. The article investigates the ways in which different discourses and practices meet in the notion of home and everyday life, and discusses how the emphasis on and
priorities in everyday life can be understood as part of an effort to provide a sense of meaning, stability, and belonging
in what may be perceived as a fragmented world. The article is based on a study of family life and belonging in an
emerging Norwegian middle class; highly educated descendants of immigrants from Pakistan and India. Where
Gullestad emphasizes how everyday life is often considered as an enclave to be defended from the system/state, my
interlocutors described and discussed how «holding everyday life together» as something that had to be protected or
shielded not only from the system/state, but also from other «systems» and relationships as well, such as the demands
and expectations from parents/parents-in-law and parts of Indian and Pakistani communities in Norway.
Collections
Date
2020-03-23Author
Aarset, Monica Five