Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWathne, Kjetil
dc.contributor.authorSelvaganeshan, Anja
dc.date.accessioned2021-01-27T09:34:59Z
dc.date.available2021-01-27T09:34:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9450
dc.descriptionMaster i sosialfagen
dc.description.abstractTematikken i denne masteroppgaven er kommunikasjonsutfordringene mellom barneverntjenesten og tamilske brukere. Hovedmålet med denne studien er å undersøke utfordringer i kommunikasjonen mellom tamilske familier og saksbehandlere i samarbeidet i det norske barnevernet. Bakgrunnen for valg av temaet er min interesse på feltet. I tillegg til min interesse undrer jeg over hva som skjer i kommunikasjonen som skaper utfordringer i samarbeidet. Jeg ønsker å tilegne meg mer kunnskap og bidra til økt innsikt og forståelse ved å se på mine deltakeres erfaringer som skaper et helhetlig bilde av noen hverdagslige utforinger i barnevernet som for eksempel fordommer ovenfor hverandre og språklige barrierer. Metoden for dette prosjektet er basert på kvalitative intervjuer, der jeg har intervjuet åtte deltakere. Av de åtte deltakerne var det fem tamilske minoritetsbrukere som har hatt erfaring med barnevernet. Av de fem minoritetsbrukerne samtykket to deltakere til å snakke med saksbehandleren deres i saken, mens en samtykket til at jeg fikk snakke med kulturtolken i saken. Det er blitt benyttet semistrukturert intervjuguide for å samle inn data fra deltakerne. Dette medfører at jeg har tilgang til noen ulike perspektiver på de utfordringene som kan oppstå i samarbeidet mellom minoritetsbrukere og barnevernet. Jeg har valgt å løse oppgaven ved å bruke casestudie, der jeg har presenter flere utsnitt av et case som gjenspeiler funnene i denne studien. Hovedfunn i studien viser at det er ulike kommunikasjonsutfordringer i samarbeidet mellom saksbehandleren i barneverntjenesten og minoritetsbrukere, eksemplifisert med tamilske familier. En vesentlig del av disse utfordringene handler om kulturelle og språklige barrierer. Ut i fra materialet mitt ser jeg at fordommer også er et viktig element som skaper utfordringer i samarbeidet. Fordommene fører til at deltakerne opplever det som utfordrende å skape relasjoner og tillit til barnevernet. Et annet sentralt funn jeg har gjort i min undersøkelse er at minoritetsforeldre mener at det er mangel på kultursensitivitet i barnevernet. Her trekker minoritetsdeltakerne mine blant annet plassering av minoritetsbarn i norske fosterhjem.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten
dc.subjectBarnevernstjenestenen
dc.subjectBarnevernstjenesteren
dc.subjectTamilske brukereen
dc.subjectKommunikasjonen
dc.subjectFordommeren
dc.titleKommunikasjonsutfordringer mellom barneverntjenesten og tamilske familieren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel