dc.contributor.advisor | Strømgren, Børge | |
dc.contributor.author | Saxebøl, Thea Josefine | |
dc.date.accessioned | 2020-11-25T12:05:05Z | |
dc.date.available | 2020-11-25T12:05:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9238 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven inneholder to artikler, en deskriptiv litteraturgjennomgang og en empirisk artikkel. Artikkel 1 går igjennom relevant litteratur på Good Behavior Game (GBG) sin effekt på læreratferd, nærmere bestemt om GBG kan bidra til å øke frekvensen av positive og redusere frekvensen av negative kommentarer fra lærer til elev i en klasseromssituasjon. Det ble i et flertall av artiklene som ble gjennomgått i denne artikkelen funnet en økning i positive kommentarer og/eller en nedgang i negative kommentarer. I artikkel 2 blir det gjennomgått relevant litteratur på samme felt, før det fokuseres på den aktuelle studien som har blitt gjort. Denne studien ble gjort i tre åttendeklasser på en ungdomsskole i Norge, med tre forskjellige lærere. Formålet med denne studien var å se om GBG kunne øke frekvensen av lærernes positive kommentarer til elever og redusere frekvensen av lærernes negative kommentarer til elever i en klasseromssituasjon. Resultatene av denne studien viste at positive kommentarer økte i frekvens og at negative kommentarer ble redusert i frekvens i alle tre klasser. Dataene var noe varierende, og det er flere svakheter ved studien som blir diskutert. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2020 | |
dc.subject | Good Behavior Game | en |
dc.subject | Læreratferd | en |
dc.subject | Atferdsanalyse | en |
dc.subject | Klasseromsintervensjon | en |
dc.subject | Kommentarer | en |
dc.subject | Negative kommentarer | en |
dc.subject | Positive kommentarer | en |
dc.title | Good Behavior Game: En atferdsanalytisk klasseromsintervensjon med effekter på læreratferd | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |