• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Health Sciences
    • HV - Master Theses
    • HV - Master i Anestesisykepleie
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Health Sciences
    • HV - Master Theses
    • HV - Master i Anestesisykepleie
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Premedikasjon til barn. "En kvalitativ masteroppgave om anestesisykepleierens erfaring med bruk av midazolam eller catapresan som premedikasjon til barn"

    Thumbnail
    Abstract
    We have observed through practice that premedication for children is used to varying degrees, and which drug is chosen often depends on which anesthesiologist have evaluated the child preoperative. The aim of this study is to shed light on what experiences anesthesia nurses have with midazolam or catapresan as premedication for children. Thesis question: "What experiences do anesthesia nurses have with the use of midazolam or catapresan as a premedication for children?" Method: We chose a qualitative method for this study. We conducted a focus group interview with six participants. The analysis of the interview was performed according to Malterud's (2017) method for systematic text condensation. Results: This study results in five themes that illustrate and describe the anesthesia nurse's experiences of midazolam or catapresan as premedication. "Children respond differently" with the desired, different and multifaceted effect. “Management, time perspective and impact”, can provide challenging working day "Lack of own experience" about hemodynamic changes and amnesia. "Children and their level of coping" the importance of information and the impact of drugs, and at last "anesthesia nurses' view of improvement". Conclusion: The anesthetic nurses experienced that both midazolam and catapresan meet the requirements for premedication in children. But emphasized the importance of customizing premedication according to the child's needs, age and development. We conclude that the anesthetic nurses have valuable and varied experience with midazolam and catapresan as premedication for children, based on the close interaction with children and parents.
     
    Vi har observert gjennom praksis at premedikasjon til barn blir benyttet i varierende grad, og hvilket medikament som velges ofte er avhengig av hvilken anestesilege som har gått previsitt. Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvilke erfaringer anestesisykepleieren har med midazolam eller catapresan som premedikasjon til barn. Problemstilling: “Hvilke erfaringer har anestesisykepleiere med bruk av midazolam eller catapresan som premedikasjon til barn?’’ Metode: For å få svar på problemstillingen, valgte vi kvalitativ metode for dette forskningsarbeidet. Vi gjennomførte et fokusgruppeintervju med seks deltakere. Analysen av intervjuet er utført etter Malterud (2017) sin metode for systematisk tekstkondensering. Resultater: Denne studien resulterer i fem temaer som belyser og beskriver anestesisykepleieren erfaringer om midazolam eller catapresan som premedikasjon. “Barn responderer forskjellig” med ønsket, ulik og flersidig effekt. “Administrering, tidsperspektiv og innvirkning” kan gi en utfordrende arbeidshverdag. “Manglende egen erfaring” om hemodynamiske endringer og amnesi. “Barn og deres nivå av mestring” betydningen av informasjonen og medikamentet innvirkning, og til slutt “anestesisykepleierens syn på forbedring”. Konklusjon: Anestesisykepleierne erfarte at både midazolam og catapresan oppfyller de kravene som stilles til premedikasjon til barn. Men fremhevet viktigheten av at premedikasjon tilpasses individuelt etter barnets behov, alder og utvikling.Vi konkluderer med at anestesisykepleierne har verdifull og variert erfaring med midazolam og catapresan som premedikasjon til barn, på bakgrunn av den nære samhandlingen med barn og foreldre.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/10642/9199
    Collections
    • HV - Master i Anestesisykepleie
    Date
    2019
    Author
    Hagehelahi, Jasmin
    Normann, Anniken
    Show full item record
    Hagehelahi_Normann_manes2019.pdf (735.2Kb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc