Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDihle, Alfhild
dc.contributor.authorBerge, Torgeir Monen
dc.contributor.authorKraby, Anders Borg
dc.contributor.authorStenseth, Fredrik
dc.date.accessioned2020-11-06T12:50:35Z
dc.date.available2020-11-06T12:50:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9198
dc.descriptionMaster i anestesisykepleieen
dc.description.abstractBakgrunn: Pasienter på norske sykehus blir stadig eldre og har et mer komplekst sykdomsbilde. Derfor er det nødvendig med høy kompetanse hos anestesisykepleierne for å oppnå målene knyttet til kvalitet, pasientsikkerhet og effektivitet. De senere årene har det skjedd en endring i anestesisykepleieutdanningen med innføringen av mastergrad. På tross av dette er det lite kunnskap om hvordan nyutdannede anestesisykepleiere vurderer egen kompetanse. Hensikt: Studiens hensikt var å få mer kunnskap om hvordan nyutdannede anestesisykepleiere med inntil tre år vurderer sin egen kompetanse i forhold til kravene de møter i jobben, sett opp mot ulike kompetanseområder. Metode: En kvantitativ tverrsnittstudie hvor det ble benyttet et validert spørreskjema til å kartlegge subjektiv vurdering av nyutdannede anestesisykepleieres kompetanse. Studien ble gjennomført ved tre store sykehus i en tre ukers periode i januar 2019. Det ble anvendt statistiske analyser i studien. Resultater: 50 nyutdannede anestesisykepleiere deltok i studien. De scoret seg høyest på samarbeidskompetanse og lavest på pedagogikk og fagutviklingskompetanse. Det var ingen signifikante forskjeller i total kompetanse mellom anestesisykepleierne med lengst og kortest erfaring. Konklusjon: Nyutdannede anestesisykepleiere ved tre store sykehus vurderte sin kompetanse som tilfredsstillende uavhengig av antall års erfaring. Det var ingen kompetanseområder hvor anestesisykepleiere vurderte sin kompetanse som mangelfull. Masterutdanning gir økt evne til å påvirke faglig praksis.en
dc.description.abstractBackground: Patients in hospitals are getting older and have a more complicated picture of illness. Therefore, a high level of expertise is required of the anesthesia nurses in order to achieve the goals related to quality, patient safety and efficiency. In recent years, there has been a change in the anesthesia nursing education program with the introduction of a master's degree. Despite this, there is little knowledge about how anesthesia nurses evaluate their own competence. Purpose: The purpose of the study was to gain more knowledge about how newly graduated nurse anesthetists with up to three years of experience, assess their own competence in relation to job requirements and in different areas of competence. Method: A quantitative cross-sectional study in which a valid questionnaire was used to examine the self-assessed competence of newly graduated nurse anesthetists. The study was conducted at three major hospitals over a three-week period in January 2019. Statistical analyzes were used in the study. Result: 50 newly graduated nurse anesthetists participated in the study. They scored highest in the category of collaborative competence and lowest in the pedagogy and professional development category. There were no significant differences in overall competence between the nurse anesthetist with long and short experience in our survey. Conclusion: Newly graduate nurse anesthetists at three large hospitals considered their competence to be satisfactory regardless of the number of years of experience. There were no areas of expertise where anesthesia nurses rated their competence as inadequate. Master's degree programs increases the ability to influence professional practice.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectAnestesisykepleiereen
dc.subjectNyutdannede anestesisykepleiereen
dc.subjectKompetanseren
dc.subjectSpørreundersøkelseren
dc.subjectNurse anesthetistsen
dc.subjectNewly graduated nurse anesthetistsen
dc.subjectCompetenciesen
dc.subjectSurveysen
dc.titleNyutdannede anestesisykepleieres egenvurdering av kompetanseen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel