• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Master Theses
    • LUI - Master i Digital læringsdesign
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Master Theses
    • LUI - Master i Digital læringsdesign
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Selvregulert læring og bruk av læringsbrett

    Thumbnail
    Abstract
    Skolen skal sørge for å ruste elevene til å møte et samfunn i stadig utvikling. Elevenes evne til å tilegne seg kunnskap vil være viktig når samfunnet preges av kompleksitet og hurtige endringer, og skolen må derfor legge grunnlaget for læring hele livet. Selvregulert læring har blitt et viktig område innen utdanningsforskning og henger sammen med det at elever skal lære å lære. I teorier om selvregulert læring beskrives ferdigheter som skal hjelpe elever med å ta kontroll over egne læringsprosesser. Parallelt med dette foregår en utvikling der stadig flere norske skoler innfører 1:1 dekning av digitale enheter. Bakgrunnen for vår studie ligger i krysningspunktet mellom det økende fokuset på elevenes kompetanse i å lære og utviklingen bruk av teknologi har i norske klasserom. Vi har stilt oss spørsmålet: Hvordan bruker lærere læringsbrett på måter som legger til rette for utvikling av selvregulert læring? Gjennom en kvalitativ tilnærming har vi samlet inn data ved å intervjue fem lærere, som alle jobber ved teknologirike skoler hvor elevene har hvert sitt læringsbrett. Hensikten med intervjuene har vært å få fram lærernes erfaringer og beskrivelser av hvordan læringsbrett kan tas i bruk i arbeidet med å tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring. Vi diskuterer eksemplene fra våre informanters undervisningspraksis og undersøker om dette er eksempler som stemmer overens med det teorien sier om hvordan lærere kan fremme selvregulert læring hos elevene. Undersøkelsen viser at lærernes bruk av læringsbrett byr på både innovasjon og effektivisering av undervisningsmetoder som kan bidra til at elever får utvikle de ferdigheter selvregulert læring krever. Et eksempel er mulighetene læringsbrettet gir for å legge til rette for åpne oppgaver slik at elevene får øvelse i strategisk planlegging. Et annet eksempel er hvordan bruk av lyd- og videopptak åpner opp for nye metoder for egenvurdering. Vi har ikke grunnlag for å hevde at læringsbrett verken er nødvendig eller er det best egnede verktøyet til å fremme selvregulert læring, men mener funnene våre kan være et bidrag i å belyse læreres bruk av teknologi i forbindelse med elevers utvikling av selvregulert læring.
     
    Our schools are required to make students prepared for a rapidly changing society. The students’ ability to acquire knowledge is essential as our society faces complexity and continuous change. School must provide the foundation for lifelong learning. Self-regulated learning has become an important field within educational research and is closely linked to teaching students how to learn. Theory on self-regulated learning describes skills that will help students control their own learning processes. Simultaneously, a growing number of schools provide each student with a personal digital device. Our study is set to explore how the increased focus on the students’ competence in how to learn merges with the use of technology in Norwegian classrooms. Thus, we ask the question: How do teachers use learning tablets in ways that facilitates development for self-regulated learning? Choosing a qualitative approach, we have collected data by interviewing five teachers, all of whom work at technology-rich schools where students each have their own learning tablet. The goal of the interviews has been to gather the teachers’ experiences and opinions on how learning tablets can be useful in facilitating the development of self-regulated learning. Based on self-regulation theory, we discuss our data to find evidence of practises that support the development of self-regulated learning. Our findings show that the teachers' use of learning tablets offers both innovation and streamlining of teaching methods that can help students develop the skills that self-regulated learning requires. One example is the opportunities the learning tablet provides for facilitating more open assignments so that students can practice strategic planning. Another example is how the use of audio and video recordings provides new methods for self-assessment. We do not have the evidence to claim that learning tablets are neither necessary nor the most appropriate tool to promote self-regulated learning. Still our findings may be helpful in elucidating how teachers use technology to support the development of self-regulated learning as a skill among students.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/10642/9191
    Collections
    • LUI - Master i Digital læringsdesign
    Date
    2020
    Author
    Sandnes, Steffen Waaler
    Golberg, Ingvild
    Show full item record
    Sandnes_Golberg_maikt-master2020.pdf (1.539Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc