Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøndal, Knut
dc.contributor.authorReine, Henrikke Grødem
dc.date.accessioned2020-11-05T15:43:03Z
dc.date.available2020-11-05T15:43:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9185
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractMasteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om sosialkonstruktivisme og diskursteori. Michel Foucaults forståelse av diskurs er vesentlig for denne oppgaven. Metodisk anvendes kvalitative intervju av fem kroppsøvingslærere som arbeider på skolens 5. til 7. trinn. Gjennom en diskursanalyse manifesterte det seg fire diskursive tema som påvirker lærernes forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget; 1. elevene må lære viktigheten av å være i aktivitet 2. det er god trening å være i medgang og motgang 3. elevene er ikke modne nok til å forstå helsebegrepet 4. helse har noe med den fysiske kroppen og gjøre. Funnene tilsier at lærerne er påvirket av den eksisterende helsediskursen i faget. På bakgrunn av dette ble det identifiserte to perspektiver for lærernes forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget. Det første perspektivet handler om at fysisk aktivitet er viktig for å få og opprettholde god helse. Dette tyder på et biomedisinsk perspektiv på helse. Det andre perspektivet handler om at kroppsøving er et fag der elevene har en sosial arena hvor de kan ha det fint sammen med andre og lære seg å samarbeide og takle ulike utfordringer. På bakgrunn av de to perspektivene som er identifisert i oppgaven hevdes det at det er et skille mellom lærernes eksplisitt og implisitte forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget. Lærernes eksplisitte utsagn tyder på at helse i kroppsøving handler om den fysiske kroppen, elevene skal være i fysisk aktivitet og lære hvorfor det er viktig. Lærernes implisitte utsagn tyder derimot på at de har en mer salutogen forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget. Lærerne vektlegger samhandling i undervisningen, samt at elevene skal lære seg å tolerere hverandre og å takle medgang og motgang. Ut i fra studiets funn, sett i lys av teori og kontekstualisering, påstår jeg at det ut ifra eksplisitt og implisitt forståelse, at det kan virke som at forståelsen lærerne har av helse som en del av kroppsøvingsfaget har en større plass i undervisningen enn det de selv er klar over. Avslutningsvis antyder jeg at lærernes eksplisitte forståelse av helse synes å være entydig. Dersom fysisk aktivitet er den viktigste faktoren for en helsefremmende livsstil kan den fysiske helseforståelsen elevene tilegner seg går på bekostning av at det psykiske og sosiale aspektet ved helse.en
dc.description.abstractThe theme of this masters project is health in physical education (PE). I have studied how teachers in Norwegian PE understands health as a part of the subject. The theoretical framework in this thesis is based on a theoretical perspective of health, theory about social constructivism and discourse theory. Michel Foucaults understanding of discourse is relevant for this project. The data materials consists of qualitative interviews of five teachers in PE, who works in fifth, sixth and seventh grade. Through a discourse analysis four discursive themes were detected for the teachers understanding of health as a part of PE; 1. The pupils have to learn the importance of being physical active 2. It is good practice to experience challenges 3. The pupils are not mature enough to understand the concept of health 4. Health has something to do with the physical body. The analysis reveal that the teachers are influenced by the existing health discourse in the subject. The analysis resulted in two perspectives of their understanding of health as part of PE. The first perspective is that physical activity is important to gain and maintain good health. This suggests a biomedical perspective of health. The second perspective is that PE is a subject where the pupils have a social arena where they can enjoy their time together and learn how to cooperate and manage different challenges. Based on the two perspectives that were identified in this project I argue that there is a distinction between the teachers explicit and implicit understanding of health as a part of PE. The teachers explicit statements suggest that health in PE is about the physical body. Pupils are supposed to be physical active and learn why this is important. The teachers implicit statements on the other hand suggests a more salutogenic understanding. They emphasize interaction, and that the pupils shall learn to tolerate each other and handle challenges. On the basis of the findings in this project, based on theory and contextualization, I argue that the explicit and implicit understanding that the teachers have seems to have a bigger part of the education than the teachers think. Finally I indicate that the teachers explicit understanding of health seems to be a bit one sided. If physical activity is the most important factor for a health promotion lifestyle, the physical understanding of health that the pupils acquire may go on the expense of the mental and social aspect of health.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectHelseen
dc.subjectDiskursanalyseren
dc.subjectDiskurseren
dc.subjectFysiske aktiviteteren
dc.subjectKroppsøvingen
dc.subjectMellomtrinnen
dc.titleHelse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfageten
dc.title.alternativeHealth in physical education. A qualitative study about teachers understanding of health as a part of physical educationen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel