Livstilfredshet blant ungdom før og under covid-19-pandemien
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9086Utgivelsesdato
2020-06-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Von Soest, Bakken, Pedersen, Sletten. Livstilfredshet blant ungdom før og under covid-19-pandemien. Tidsskrift for Den norske legeforening. 2020 https://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.20.0437Sammendrag
Background: The COVID-19 pandemic in the spring of 2020 involved closure of schools and strict limitations on social contact. The study examines whether this had an effect on the life satisfaction and subjective well-being among adolescents.
Material and method: An online survey among students in lower secondary schools in Oslo (N = 8 116, 46 % response rate) was conducted during the period with closed schools and strict infection control measures. The results were compared to equivalent surveys conducted in Oslo in 2018 (N = 13 790, 83 % response rate) and several other counties in 2020 before the COVID-19 restrictions were introduced (N = 19 799, 49 % response rate). Identical measurements were used for life satisfaction, subjective well-being and background factors. We used logistic regression analysis and corrected for sociodemographic differences.
Results: Among boys, the proportion reporting high life satisfaction (a score of 6 or higher on a scale from 0 to 10) declined markedly, from 88 % in 2018 and 92 % in 2020 before the COVID-19 restrictions to 71 % during the period of restrictions (p < 0.001). The equivalent figures for girls were 78 %, 81 % and 62 % (p < 0.001). The social inequality in life satisfaction was smaller during the restrictions than in other periods. Concerns about illness and infection were associated with lower life satisfaction.
Interpretation: The reduction in life satisfaction and subjective well-being can most likely be explained by the heavy restrictions placed on activities that promote well-being and by concerns about infection. The results also indicate that resourceful adolescents experienced an especially strong reduction in their life satisfaction. Bakgrunn: Covid-19-pandemien våren 2020 innebar skolestengning og strenge sosiale restriksjoner. Studien belyser om dette påvirket ungdoms livstilfredshet og subjektive livskvalitet. Materiale og metode: En elektronisk spørreskjemaundersøkelse blant ungdomsskoleelever i Oslo (N = 8 116, 46 % svar) ble gjennomført i en periode med stengte skoler og strenge tiltak mot smittespredning. Resultatene ble sammenlignet med tilsvarende undersøkelser gjennomført i Oslo i 2018 (N = 13 790, 83 % svar) og i flere fylker i 2020 før covid-19-restriksjonene (N = 19 799, 49 % svar). Livstilfredshet, subjektiv livskvalitet og bakgrunnsfaktorer ble målt på identisk måte. Vi brukte logistisk regresjonsanalyse og korrigerte for sosiodemografiske forskjeller. Resultater: Blant gutter gikk andelen med høy livstilfredshet (skår 6 eller høyere på en fra skala 0 til 10) tydelig ned, fra 88 % i 2018 og 92 % i 2020 før covid-19-restriksjonene til 71 % under restriksjonene (p < 0,001). Tilsvarende tall for jenter var 78 %, 81 % og 62 % (p < 0,001). Sosial ulikhet i livstilfredshet var mindre under restriksjonene enn ellers. Bekymringer for sykdom og smitte var knyttet til lavere livstilfredshet. Fortolkning: Reduksjonen i livstilfredshet og subjektiv livskvalitet kan sannsynligvis forklares av en sterk begrensning på aktiviteter som gir trivsel, og av bekymring for smitte. Resultatene tyder også på at ressurssterk ungdom opplevde en spesielt sterk reduksjon i livstilfredshet.