• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Master Theses
    • LUI - Master i Digital læringsdesign
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculty of Education and International Studies
    • LUI - Master Theses
    • LUI - Master i Digital læringsdesign
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?

    Thumbnail
    Abstract
    Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen "Hvordan ivaretar lærebøker for videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?". Studien ble gjennomført som en kvalitativ undersøkelse i form av et dokumentstudium. Det ble samlet inn data fra ulike lærebøker i tre fellesfag på VG1 for studieforberedende utdanningsprogram. For å få faglig bredde ble det valgt ut et realfag, et samfunnsfag og et språkfag; naturfag, samfunnsfag og engelsk. Datamaterialet ble så vurdert i forhold til beskrivelsen av digitale ferdigheter i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017c), hvordan digitale ferdigheter er beskrevet i fagenes læreplaner og annen litteratur som uttrykker forventninger til elevenes digitale kompetanse. I mange tilfeller "dekker" lærebøkene de digitale forventningene i fagene, men enkelte bøker reflekterer ikke det digitale fokuset i læreplanen. Studien avdekket også at det i stor grad er bare de lavere ferdighetsnivåene i rammeverket som er representert i læreplaner og lærebøker. De undersøkte læreplanene hadde på flere områder lagt de digitale forventingene på et lavt nivå, så årsaken til manglende digitale ambisjoner i læreverkene plasseres hos norske utdanningsmyndigheter, mer enn hos forlagene. Lærebøkene dekker i stor grad fagenes læreplaner, men legger i liten grad til rette for progresjon mot de høyeste digitale ferdighetsnivåene i rammeverket. På den andre siden presenterer flere av lærebøkene digitalt innhold som ikke er direkte relatert til rammeverket. Dette kunne i flere tilfeller knyttes til digital literacy og kunnskaper om teknologi. At lærebøkene tar med digitalt innhold som ikke samsvarer med rammeverket eller fagenes læreplaner, kan tyde på at rammeverket er for snevert til å ta inn den digitale kompetansen som forventes i et samfunns- og dannelsesperspektiv.
    URI
    https://hdl.handle.net/10642/8756
    Collections
    • LUI - Master i Digital læringsdesign [44]
    Date
    2018
    Author
    Johansen, Ellen
    Show full item record
    300_30619067_1.pdf (1.698Mb)

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Copyright © 2020 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences
    Contact Us | Send Feedback
    Powered by KnowledgeArc