Teatervitenskap etter vendingen mot deltagelse – disiplinære skillelinjer for fall?
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/117587https://hdl.handle.net/10642/8407
Utgivelsesdato
2019-12-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Berg. Teatervitenskap etter vendingen mot deltagelse – disiplinære skillelinjer for fall? . Peripeti. 2019Sammendrag
Publikumsdeltagelse gjør at skillet mellom teater og sosial hendelse viskes ut, noe som utfordrer teaterbegrepet som baserer seg på relasjonen mellom sal og scene. Med utgangspunkt i Erika Fischer-Lichte og Willmar Sauters performative og «event-orienterte» teaterbegrep ser denne artikkelen på hvordan fenomenet publikumsdeltagelse påvirker kunst- og teaterdiskursen i lys av vitenskapsteoretikeren Thomas F. Gieryns begrep «boundary-work». Audience participation erases the boundary between theatre and social event and this challenges a concept of theatre based on the relationship between audience and performer. With Erika Fischer-Licthe and Willmar Sauters performative and «event oriented» theatre concepts as starting points, this article uses Thomas F. Gieryn’s concept “boundary work” to look at how the phenomena audience participation influences the art and theatre discourse.
Utgiver
Dramaturgi, Aarhus UniversitetTeatervidenskab, Københavns Universitet, Dramatikeruddannelsen
Den Danske Scenekunst Skole