Reseptivt og ekspressivt språk hos barn med autisme
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8014Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Etablering og funksjonell bruk av språk og kommunikasjonsferdigheter er en kjernevanske for barn med ASF. I den første artikkelen går jeg gjennom ulike atferdsanalytiske forklaringsmodeller og teorier for tilegnelse av reseptive og ekspressive språkferdigheter. Jeg går også gjennom hvordan denne kunnskapen har bidratt til å utvikle effektive språkintervensjoner for barn med ASF. Avslutningsvis skisserer jeg noen forslag til videre forskning. I den andre artikkelen undersøker jeg om rekkefølgen på innlæring av reseptive og ekspressive ferdigheter har betydning for overføring mellom modalitetene. For å undersøke dette har jeg gjort en systematisk replikasjon av Wynn og Smith (2003). Deltakerne var tre gutter på 4, 5 og 19 år som var diagnostisert med ASF. Tre stimuli ble trent i ekspressiv modalitet og tre stimuli i reseptiv modalitet. Etter mestring i en modalitet ble det testet om deltakeren hadde overført ferdigheten til den utrente modaliteten. Resultatene bygger opp under Wynn og Smith (2003) sine funn som viste at mønsteret for overføring mellom reseptive og ekspressive språkferdigheter varierer både over deltakere og over stimulussett. Dog viste min studie at overføring av ferdigheter mellom modalitetene var noe mer sannsynlig fra reseptiv til ekspressiv betingelse, mens Wynn og Smith (2003) demonstrerte at overføring var mer sannsynlig fra ekspressiv til reseptiv betingelse.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer