• Etosimplikaturer i lanseringsjournalistikk 

      Alnæs, Jørgen; Roksvold, Thore (Sakprosa;5 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Avisjournalistikk er gjerne strategisk kommunikasjon. Journalisten har en intensjon om å fylle redaksjonelle rammer; kilden ønsker å framstå mest mulig positivt med sitt ærend. Derfor kan det ofte hende at avisteksters ...
    • Fire diskurser om korona: Autoritet, ansvar og virkelighetsbilder i helsejournalistikk om covid‑19 i VG og Dagbladet 

      Hågvar, Yngve Benestad (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Covid-19-pandemien fikk massiv mediedekning da den kom til Norge våren 2020. Samspillet mellom helseautoriteter, politikere og medier er i slike tilfeller avgjørende for hvilken forståelse av pandemien som blir etablert i ...
    • Makten i slakten - Har musikkanmelderes makt blitt svekket etter at strømmetjenestene kom? 

      Askeland, Amanda Strand (Bachelor thesis, 2017)
      I februar 2017 gav Kygo ut låta "It Ain't me" med Selena Gomez. Etter bare én uke nådde den førsteplassen på VG-lista. Likevel fikk låten terningkast 2 av VG, Dagbladet og NRK P3. Siden Spotify kom i 2008 har det blitt ...
    • The Shaping of an Online Feature Journalist 

      Steensen, Steen (Journalism - Theory, Practice & Criticism;10 (5), Journal article; Peer reviewed, 2009-11)
      This paper explores the professional role and normative demands of online feature journalists. Through a longitudinal ethnographic case study of the work practice of feature journalists in the Norwegian online newspaper ...
    • What's stopping them? : towards a grounded theory of online journalism 

      Steensen, Steen (Journalism Studies;10 (6), Journal article; Peer reviewed, 2009-12)
      Findings in recent research suggest that online journalism is much less innovative than many researchers and scholars predicted a decade ago. Research into online journalism has, however, been biased towards a focus on ...