• Barnekulturens veier i politikk, estetikk, forskning og formidling 

      Tveit, Åse Kristine (Peer reviewed; Chapter, 2015)
    • Barnekulturpolitikk i Norge: Stortingsmelding nr. 18 Oppleve, skape dele: Om kultur for, med og av barn og unge 

      Tveit, Åse Kristine (Nordisk kulturpolitisk tidsskrift;Årgang 25, nr. 3-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-11-25)
      Statlig kulturpolitikk er i norsk sammenheng et av de nyere eksplisitte politikkområdene, der barne- og ungdomskulturpolitikken utgjør et lite delområde. Det var derfor en begivenhet da Kulturdepartementet og Kunnskapsde ...
    • Becoming a scholar by publication – PhD students citing in interdisciplinary argumentation 

      Gullbekk, Eystein; Byström, Katriina (Journal of Documentation; Vol. 75, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Purpose – The purpose of this paper is to analyse scholarly subjectivity in the context of citation practices in interdisciplinary PhD research. Design/methodology/approach – The paper provides an analysis of longitudinal ...
    • Behandling av personopplysninger for arkivformål i allmennhetens interesse 

      Andresen, Herbjørn (Lov og Rett;05 / 2018 (Volum 57), Journal article; Peer reviewed, 2018-06-27)
      EUs nye personvernforordning innfører formålsangivelsen arkivformål i allmennhetens interesse som et nytt, legitimt sekundærformål for viderebehandling av personopplysninger utover det opprinnelige formålet med behandlingen. ...
    • Bibliografier, baser og brukere: 70 år med referanseundervisning 

      Berget, Gerd; Holter, Jofrid (Krysspeilinger: Perspektiver på bibliotek- og informasjonsvitenskap;, Chapter; Peer reviewed, 2012)
    • Bibliotek- og informasjonsfaglig utdanning: Fra etatsskole til iSchool 

      Audunson, Ragnar Andreas; Gjestrum, Liv (Samle, formidle, dele: 75 år med bibliotekarutdanning;, Peer reviewed; Chapter, 2015-12)
    • Bibliotekaren som rettleiar: Kompetanseutvikling og erfaringsdeling i eit akademisk bibliotek 

      Bøyum, Idunn; Byström, Katriina (Skriftserien;, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-15)
      Kontinuerleg læring og kompetanseutvikling er naudsynt for dei fleste profesjonar. Bibliotektilsette er ikkje noko unnatak, og frå 90-talet har forsking innan bibliotek- og informasjonsfag retta merksemda mot læring og ...
    • Bibliotekarer blir ved sin lest 

      Bøyum, Idunn; Dahl, Tor Arne; Pharo, Nils (Samle, formidle, dele: 75 år med bibliotekarutdanning;, Peer reviewed; Chapter, 2015-12)
      Vi presenterer en studie av bachelorstudenter i bibliotek- og informasjonsvitenskap uteksaminert i perioden 2011-2014. 188 kandidater har svart på undersøkelsen. Vi har blant annet undersøkt arbeidsmarkedet for kandidatene, ...
    • Biblioteket som motor i å skape lokalsamfunn med sammenhengskraft i en flerkulturell storbykontekst 

      Audunson, Ragnar Andreas; Aabø, Svanhild (Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og kulturformidling;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013-11)
      Er bibliotekfeltets nye ideer om bibliotekene som møteplasser i lokalsamfunnet og motorer for integrasjon og bygging av lokalsamfunn med sammenhengskraft i samsvar eller i konflikt med holdninger i omgivelsene? Med ...
    • Billedbøger mellem læsere. Kontroversielle billedbøger i Norge og Danmark 

      Ommundsen, Åse Marie (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      When reading contemporary Scandinavian picturebooks, one may wonder who they are aimed at. The two picturebooks to be discussed in this article are the Danish book De skæve smil (The Crooked Smiles) (2008) by Oscar K. and ...
    • The Bodil Biørn collection and its community of records: A responsibility with the victims 

      Bermúdez Qvortrup, Natalia (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In early 2000’s, senior archivist Vilhelm Lange came across a collection of records at the National Archive of Norway (from here on Riksarkivet), that help document the Armenian Genocide and thus have immense cultural ...
    • Brukersentrert evaluering av Arkivportalen – Arkivfaglige prinsipper og Menneske Maskin Interaksjon 

      Iversen, Aimee Tomona (Bachelor thesis, 2017-05-29)
      Formålet med denne studien var å undersøke hvorvidt brukersentrert design og universell utforming er til stede i et arkiv sin digitale tjeneste, samtidig som tjenesten ivaretar de arkivfaglige prinsippene som går ut på å ...
    • Bør journalføringsplikten avvikles? 

      Andresen, Herbjørn (Norsk arkivforum;Nr. 27, Professional article, 2021)
      Arkivlovutvalget fremsatte i NOU 2019:9 en påstand om at dagens journalføringspraksis har bidratt til dårligere arkiver, og at den har utspilt sin rolle. Argumentene som begrunner dette synet finnes på litt ulike steder i ...
    • Can access be accessible? Facilitating digital access to information for everyone 

      Rambø, Thomas Hanssen (Bachelor thesis, 2017)
      This thesis evaluates two norwegian library websites with regards to universal design. The research question guiding the thesis is, "How can two Norwegian library websites improve how they facilitate digital access to ...
    • Challenges to learning and leading the digital workplace 

      Hult, Helena Vallo; Byström, Katriina (Studies in Continuing Education;, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-14)
      Digitalisation does not only transform material constructions of workplaces and work but also social constructions for employees’ interaction and learning at work. In this paper, we explore emerging challenges related to ...
    • Class Concerns in a Heritage Setting: Viewers' Responses to Downton Abbey on IMDb 

      Ridderstrøm, Helge (Series. International Journal of TV Serial Narratives;Vol 4, No 2 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This article examines the TV series Downton Abbey (2010-15) from both a class and a reception perspective. Downton Abbey belongs to the heritage film genre with its claims to detailed historical accuracy, and is thereby ...
    • Collaborative writing at Bobcatsss. Two heads are better than one? 

      Sveum, Tor (New Library World;114(5/6), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Purpose – The purpose of this paper is to discuss learning experiences, mutual benefits and possible drawbacks from collaborative writing and presentation of scientific papers at Bobcatsss international library ...
    • Comments in Tags: Examining Bookmarking Cultures on AO3 

      Gyhagen, Mikael (Proceedings from the Document Academy;Volume 9, Issue 1 (2022): Proceedings from the 2022 FanLIS Symposium, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This paper examines the bookmarking tags present on Archive of Our Own (AO3) through a study into the practices from their public annotation. The probe examines the presence of cultures of practice, and usable research ...
    • Conceptualisations of the use of records 

      Sundqvist, Anneli (Tidsskriftet Arkiv;6, Journal article; Peer reviewed, 2015)
      The archival community has an ambivalent attitude towards use of record. In one sense, use could be said to be the ultimate purpose of keeping records, on the other hand, it has not been theorized in archives and records ...
    • Conspectus: A Syllabi Analysis Platform for Leganto Data Sources 

      Massey, David; Sødring, Thomas (Code4Lib Journal;Issue 52, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-22)
      In recent years, higher education institutions have implemented electronic solutions for the management of syllabi, resulting in new and exciting opportunities within the area of large-scale syllabi analysis. This article ...