Browsing LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education by Title
Now showing items 1-20 of 241
-
5th–10th-Grade In-service Teachers’ Pedagogical Content Knowledge (PCK) for Sustainable Development in Outdoor Environment
(Taylor & Francis, 2019-11-27)Teachers’ experiences and attitudes play a critical role in outdoor education. In this study, we aim to explore how 5th–10th-grade (10–15 years-old students) teachers use the natural environment in their teaching practices, ... -
Active Play in After-school Programmes: development of an intervention and description of a matched-pair cluster-randomised trial assessing physical activity play in after-school programmes
(BMJ Publishing Group, 2017)Introduction Interventions delivered in after-school programmes (ASPs) have the potential to become a means of ensuring adequate physical activity among schoolchildren. This requires a motivational climate, allowing for ... -
Adapted Physical Activity Professionals in Rehabilitation: An Explorative Study in the Norwegian Context
(Human Kinetics, 2018-10)Adapted physical activity (APA) is characterized by a strong orientation to professional practice. Currently, there exists limited empirical research about the professional status of APA in the context of rehabilitation. ... -
Adolescents With Overweight or Obesity: A Qualitative Study of Participation in an Internet-Based Program to Increase Physical Activity
(SAGE Publications, 2019-10-03)Adolescents who are overweight or obese are reported to be less active than their peers. Motivation is a critical factor in sustaining physical activity and thereby positive health outcomes. This qualitative study explores ... -
The After-School Programme: An Arena for Interaction with Others through Body Movements in Play
(Thompson Rivers University, 2010)This article investigates how the body movements in children’s play are related to their interaction with others. Qualitative material was gathered from close observation and qualitative research interviews among eight- ... -
Allmennlærerstudenters arbeidsinnsats : bedre enn sitt rykte?
(Tapir Akademisk Forlag, 2011-04)Tradisjonelt har undersøkelser av studentenes arbeidstid foregått ved å be studentene om å estimere sin gjennomsnittlige arbeidstid pr uke, ofte for et langt tidsrom. Denne måten å undersøke på har metodiske svakheter ... -
Andrespråksdidaktisk forskning en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år
(Novus forlag, 2015)I denne artikkelen gir vi en oversikt over enkeltarbeider, samlinger og utviklingstrekk i norsk andrespråksdidaktisk klasseromsforskning om og for grunnskolen i perioden 1985-2015. Forskningen på feltet kom i utgangspunktet ... -
Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring
(Nordisk nettverk for andrespråksforskning, 2013)Hva måler den nasjonale leseprøven når den gjennomføres av elever med norsk som andrespråk? I denne artikkelen analyserer vi data som viser at totalskåren på nasjonal leseprøve korrelerer med høy morfologisk bevissthet og ... -
Arbeidstekster i utforskende arbeidsmetoder
(Universitetet i Oslo, 2020)Inquiry learning depends on a variety of writing in order to plan, collect data and keep track of the information. In school science, however, writing to document teacher initiated experiments, following a setup, is ... -
Augmented Reality in science education – affordances for student learning
(Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen (Naturfagsenteret), Universitetet i Oslo, 2016)Most extant studies examining augmented reality (AR) have focused on the technology itself. This paper presents findings addressing the issue of AR for educational purposes based on a sequential survey distributed to 35 ... -
"Bare kall meg Lucifer": Fra Baudelaire og Bulgakov til "Sympati for djevelen"
(Novus, 2017)1968, spiller en viktig rolle i rockens kanon. Den markerte at djevelen nå for alvor hadde gjort sin inntreden i rocken og i 60- tallets ungdomskultur. Ifølge Jagger var sangen inspirert av hans lesning av Charles ... -
Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler
(Norsk Logopedlag, 2019)I denne casestudien undersøkte vi hvordan kvaliteter ved barnehagelæreres samtalestrategier legger til rette for barns deltakelse i utvidende samtaler. Vi studerte samtaler mellom barnehagelærere og barn i fem-seks-årsalderen ... -
Barrier-breaking body movements in the after-school programme: Children's imitation through play
(Universitetsforlaget, 2010)This article investigates how children learn body movements in informal social situations, and is based upon close observation and qualitative research interviews undertaken among eightand nine-year-old children in ... -
Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor?
(FORMakademisk, 2011)Denne artikkelen gir en diskursanalyse av et strategisk utvalg av 50 ytringer fra nett-mediatekster, som alle er knyttet til diskursen rundt utformingen av skoleanlegg - den såkalte ”baseskoledebatten”. Denne analysen viser ... -
Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg
(FORMakademisk, 2010)Denne artikkelen gir innledningsvis en beskrivelse av utviklingen av begrepsbruken knyttet til skoleanlegg med åpne løsninger. Disse skoleanleggene gikk på 1970-tallet under betegnelsen åpen skole her i landet, men blir i ... -
Baseskoler og viktige lærerkompetanser: hva mener lærerne?
(FORMakademisk, 2011)Denne artikkelen presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant lærere i Oslo-skolen høsten 2010. Undersøkelsen tok sikte på å finne lærernes preferanser knyttet til skolearkitektur, samt ... -
Benchlearning - an action research program for transforming leadership and school practices
(Taylor & Francis (Routledge), 2018-12-28)In this paper, we investigate how a Benchlearning program for principals in Norway and Sweden supports changes in Norwegian principals’ leadership practices. The program design builds on principles for practical action ... -
The Blindness of Focusing. Pragmatic theories of communication and the challenge of validation
(Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, 2014)In this theoretical article it is argued that certain pragmatic approaches to language and communication are necessary to take into consideration when validating cultural, immanent 'objects' or cultural utterances. It is ... -
Blogg og wiki i arbeid med barnelitteratur i lærerutdanningen -Integrering av digital kompetanse i norskfaget
(Nationella nätverket Svenska med didaktisk inriktning, 2011)Artikkelen presenterer resultater fra et fou-prosjekt på et videreutdanningskurs i lesing for grunnskolelærere 2009/2010, der studentene brukte blogg og wiki i arbeidet med barnelitteratur. Målet var todelt: studentene ... -
Boakjølsnegl kan begrense forekomster av brunskogsnegl på grunn av sin atferd og munnanatomi
(Norsk Zoologisk Forening, 2014)Brunskogsnegl Arion vulgaris er regnet som en av de verste invaderende artene på det europeiske kontinentet, og vil trolig være i stand til å spre seg til langt nord i Norge (Rabitsch 2006, Hatteland mfl. 2013). Arten ...