Now showing items 409-428 of 521

    • Scientifically designed teacher education: Teacher educators’ perceptions in Finland and Norway 

      Aspfors, Jessica; Eklund, Gunilla; Holand, Anna Marie; Fiskum, Tove Anita; Hansèn, Sven-erik; Jegstad, Kirsti Marie (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper investigatesteacher educators’ perceptions of scientificallydesigned teacher education in Fin-landandNorwayand asksthe followingresearch questions:How do teacher educators in Finlandand Norway perceive ...
    • Seksualundervisning: I ukjent farvann? 

      Paulic, Predrag (Bachelor thesis, 2017-04-20)
      Denne bacheloroppgaven setter søkelyset på seksualundervisning. Tanken er å undersøke seksualundervisningens praksis, eventuelle faktorer som innvirker på underviseren, samt seksualundervisningens påvirkning på barn. Målet ...
    • Sentrum og snikksnakk. Luther i bruk - i samfunn og skole 

      Aas, Per Anders (Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Approaching the 500-year Reformation anniversary, the article discusses what might legitimize Luther as a topic in today‘s society and educational practice. Are his crucial ideas an exclusively religious heritage, or could ...
    • "Skogen er min katedral". Spiritualitet og økologi hos Henry David Thoreau og Neil Young. 

      Kvalvaag, Robert Williams (Kirke og kultur;Volum 127 | Utgave 2, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen hevder jeg at den kanadiske artisten Neil Young skriver seg inn i tradisjonen etter den amerikanske transcendentalisten Henry David Thoreau. Både Thoreau og Young identifiserer seg selv som «hedning» ...
    • Skolefritidsordningen: Barns aktivitetstid? 

      Løndal, Knut; Bergsjø, Carl-Henrik (FoU i Praksis;2006, Chapter; Peer reviewed, 2007-04)
      Med bakgrunn i helseargument har flere offentlige utredninger slått fast at barn er for lite fysisk aktive (Helsedepartementet, 2003; Utdannings- og forskningsdepartementet, 2003, 2004), og det er tallfestet anbefalinger ...
    • Skoleledernes syn på skoleklima: noen erfaringer fra PISA og TIMSS fra 2003 og 2015 

      Hatlevik, Ove Edvard; Rohatgi, Anubha; Björnsson, Julius Kristjan (Chapter; Peer reviewed, 2018)
      Skoleklima dreier seg om organisatoriske, fysiske og atferdsmessige forhold ved skolen. På bakgrunn av en systematisk kunnskapsoversikt mener Wang og Degol (2015) at skoleklima kan beskrives gjennom fire hovedområder med ...
    • Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess 

      Vedeler, Gørill Warvik; Strandbu, Astrid (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk ...
    • Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag 

      Øgreid, Anne Kristine (Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ...
    • Småkryp - 2. klassingers tegninger i naturfag Crawly things – second graders drawings in science 

      Aksland, Charlotte (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      In this qualitative exploratory study, 35 drawings of crawly things and their context from 18 pupils 7-8 years old were analysed. In addition, focus group interviews with 6 of the pupils about their drawings were conducted. ...
    • Social positioning in boys’ and girls’ oral presentations 

      Svenkerud, Sigrun; Dalland, Cecilie; Klette, Kirsti (Education Inquiry;4(4), Journal article; Peer reviewed, 2013-12-06)
      This study explores ninth-grade (15-year-old) students’ oral presentations in language arts and art education. The main research question is: In which ways are the students’ social positioning and use of verbal and non-verbal ...
    • "Som hos Blake". Nick Cave og den guddommelige imaginasjonen. 

      Kvalvaag, Robert Williams (DIN - Tidsskrift for religion og kultur;Nr 1-2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-01-13)
      Tidligere forskning har etablert en sammenheng mellom William Blake og Nick Cave, men hva denne sammenhengen går ut på er i liten grad utforsket. Både hos Blake og Cave er det en nær forbindelse mellom imaginasjon og poesi. ...
    • "Sore eyes and distracted" or "excited and confident"? – The role of perceived negative consequences of using ICT for perceived usefulness and self-efficacy 

      Scherer, Ronny; Hatlevik, Ove Edvard (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Many adolescents feel confident about using information and communication technology (ICT) and believe that it can help them to learn and achieve. However, recent research also shows that some adolescents are reporting ...
    • Spor i ord: En undersøkelse av ordet "gagarr" (hund) i norrøn poesi 

      Lind, Anne (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article is based on recent research about Irish loanwords to Old Norse, but also a former discussion about the word gagarr (dog) and whether it originates in Norse or Gaelic languages. The main argument here for ...
    • 'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi 

      Wetlesen, Annika; Eie, Siv (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ...
    • Stimulering av global bevissthet gjennom internasjonalisering 

      Helleve, Mette Birgitte (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      The topic of this article is nurturing global consciousness through internationalization in teacher education. As a teacher educator, I have been supervising 29 student teachers in their three-month practice in Namibia and ...
    • The story of Maia: I will try to survive! 

      Bjerke, Annette Hessen (Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education;, Conference object, 2019)
      Two major concerns in mathematics teacher education research are the role of subject matter knowledge and the development of self-efficacy in teaching mathematics (SETM) in preservice teachers (PSTs). These two bodies of ...
    • Storylines in Voices of Frustration: Implications for Mathematics Teacher Education in Changing Times 

      Andersson, Annica; Foyn, Trine Mette; Simensen, Anita Movik; Wagner, David Richard (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      We have interviewed becoming mathematics teachers, in the last semester of their education, asking how they experience their time as teacher students with the focus on inclusive teaching. In their forthcoming daily work, ...
    • A stratification on the moduli spaces of symplectic and orthogonal bundles over a curve 

      Hitching, George Harry; Choe, Insong (International Journal of Mathematics;25(5), Journal article; Peer reviewed, 2014-05-22)
      A symplectic or orthogonal bundle V of rank 2n over a curve has an invariant t(V) which measures the maximal degree of its isotropic subbundles of rank n. This invariant t defines stratifications on moduli spaces of ...
    • The strength of countable saturation 

      van den Berg, Benno; Briseid, Eyvind Martol; Safarik, Pavol (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      In earlier work we introduced two systems for nonstandard analysis, one based on classical and one based on intuitionistic logic; these systems were conservative extensions of first-order Peano and Heyting arithmetic, ...