• Gått ut på dato? Landløftene, Midtøsten-konflikten og jødisk–kristne relasjoner 

      Haaland, Gunnar (Chapter; Peer reviewed, 2013-03)
      I 2009 ga palestinske kirkeledere ut dokumentet Et sannhetens øyeblikk - Kairos Palestina, et rop til kristne over hele verden, og en bønn om solidaritet med en befolkning som lider under en undertrykkende okkupasjon. ...
    • Genetic Risk Score for Intracranial Aneurysms: Prediction of Subarachnoid Hemorrhage and Role in Clinical Heterogeneity 

      Bakker, Mark K.; Kanning, Jos P.; Abraham, Gad; Martinsen, Amy; Winsvold, Bendik Kristoffer Slagsvold; Zwart, John Anker Henrik; Bourcier, Romain; Sawada, Tomonobu; Koido, Masaru; Kamatani, Yoichiro; Morel, Sandrine; Amouyel, Philippe; Debette, Stéphanie; Bijlenga, Philippe; Berrandou, Takiy; Ganesh, Santhi K.; Bouatia-Naji, Nabila; Jones, Gregory; Bown, Matthew; Rinkel, Gabriel J.E.; Veldink, Jan H.; Ruigrok, Ynte M.; Aamodt, Anne Hege; Skogholt, Anne Heidi; Brumpton, Ben Michael; Willer, Cristen J.; Sandset, Else Charlotte; Kristoffersen, Espen Saxhaug; Ellekjær, Hanne; Heuch, Ingrid; Nielsen, Jonas Bille; Hagen, Knut; Hveem, Kristian; Fritsche, Lars; Thomas, Laurent Francois; Pedersen, Linda Margareth; Gabrielsen, Maiken Elvestad; Holmen, Oddgeir Lingaas; Børte, Sigrid; Schmidt, Helena; Stubhaug, Audun; Nielsen, Christopher Sivert; Johnsen, Marianne Bakke; Sandvei, Marie Søfteland (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      BACKGROUND: Recently, common genetic risk factors for intracranial aneurysm (IA) and aneurysmal subarachnoid hemorrhage (ASAH) were found to explain a large amount of disease heritability and therefore have potential to ...
    • Grenser for norskhet? Om barns medborgerskap og kulturelt mangfold i barnehagen 

      Thun, Cecilie (Norsk pedagogisk tidsskrift;99(03), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Er norskhet et inkluderende begrep, eller er det grenser for norskhet i barnehagen? Tematiseres barns medvirkning i sammenheng med kulturelt mangfold? Artikkelen diskuterer forståelser av norskhet og et flerkulturelt ...
    • Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen 

      Dybvik, Hilde; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Jæger, Henriette (Nordisk Barnehageforskning;Vol. 19, No. 3, Peer reviewed; Journal article, 2022-10-19)
      Studien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale ...
    • Gudstjenester i skoletiden - rektorenes dilemma 

      Hovdelien, Olav; Neegaard, Gunnar (Norsk pedagogisk tidsskrift;98(04), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      De fleste grunnskolene i Norge viderefører praksisen med å delta på gudstjenester i skoletiden en av dagene før juleferien eller ved slutten av skoleåret. Denne praksisen er i økende grad blitt problematisert i de siste ...
    • `Hands on`: A design project for a substainable future 

      Dybvik, Jeanette Helleberg; Berg, Lise-Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a contribution to design education for the general public. Primary school teaching students at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HIOA) have executed design tasks ...
    • Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen? 

      Lafton, Tove; Hauge, Heidi (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ...
    • Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper 

      Engesnes, Nina; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar for seg barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte applikasjoner på nettbrett: Air Harp, Bloom og Singing Fingers. Seks grupper med 4-6 barn i alderen 5-6 år har deltatt i studien, og teksten bygger på ...
    • "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover? 

      Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje (OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1;Nr. 7., Research report, 2022)
      Rapporten er første delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskole ...
    • How can exposure to practice in a foreign context enhance the professional development of teacher students? Case study from South Africa 

      Olsen, Sissel Tove; Hagen, Anikke (Journal of the European Teacher Education Network (JETEN);10, Journal article; Peer reviewed, 2015)
      This research paper presents a case study aimed to explore and analyse Norwegian teacher students’ professional development through exposure to the concept of Teacher Well-Being in a South African context. We have chosen ...
    • How does a manmade outdoor area in a large, urban kindergarten afford physical activity to 5-year-old children 

      Løndal, Knut; Norbeck, Karoline Bølstad; Thoren, Anne-Karine Halvorsen (Children, Youth and Environments;25(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Based on qualitative data gathered from observations, we investigate what opportunities for physical activity kindergarten children utilize in outdoor areas that are manmade and contain only artificial playground equipment. ...
    • Hulter til bulter om performance med Kjetil Skøien 

      Haugen, Torgeir (Performing arts, 2016)
    • Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet 

      Skundberg, Øystein (Tidsskrift for kjønnsforskning;Årgang 42, nr. 4-2018, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-16)
      This article will attempt to answer how Norwegian educator Kristiane Skjerve’s book on sexual education Sundhetslære for unge kvinder (1916) [Health studies for young women] can be considered a break with the traditions ...
    • Hva sier reven? Mediedanning med utgangspunkt i en multimodal tekst 

      Karlsson, Eivind (Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale;, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Hva er mediedannelse? Denne artikkelen skal handle om en medietekst, og det er Bård og Vegard Ylvisåkers musikkvideo «The Fox» fra 2013 (Ylvis 2013a). Denne ble lagt ut på Youtube og fikk i løpet av de to første årene ...
    • "-Hvad vil du? -Lege due og falk!" Barns kultur i Peer Gynt 

      Karlsson, Eivind (Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur;, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      At folketradisjonen er råstoff for Ibsens Peer Gynt-tekst er velkjent. Karlsson påviser elementer fra barns egen tradisjonskultur i Peer Gynt. Når dramaet leses som transformasjoner av denne kulturen, med sine leker, ...
    • Hvordan kommer matematisk meningsskaping til syne i barns lek? : en casestudie 

      Flottorp, Vigdis (Nordisk Barnehageforskning;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-12-10)
      I analyze an episode from field work in a multilingual day-care centre in Oslo. I examine verbal and non-verbal expressions. The children are 5 years old, and the mathematics is about classification. The children are ...
    • I tegnenes rike. Dekadente mønstre i Solstads forfatterskap 

      Haugen, Torgeir (Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning,;(1), Journal article; Peer reviewed, 2001)
      "Alt han så, alt han tenkte, leste, hadde en bismak av 'olding'. Han levde i Aftenlandet under den grelle aftensol, og han visste at i Østen gikk en annen sol opp over unge mennesker på hans egen alder". Irr!Grønt! Vi ...
    • Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years 

      Kleppe, Rasmus; Melhuish, Edward; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      While research has investigated risk-taking in play for children from the age of four years upwards, less is known of risky play with children under four years. A small-scale observational study with children from five ...
    • Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum 

      Knudsen, Jan Sverre; Onsrud, Silje Valde (Nordic Research in Music Education;, Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article engages with critical discourse analysis to explore how ideological values are represented in the national guidelines for generalist music teacher education in Norway. These curriculum documents are understood ...
    • '...ikke en arena for forkynnelse' Et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien 

      Hovdelien, Olav (Chapter; Peer reviewed, 2013-04-23)
      Når det i Stortingsmelding nr. 32 (2000–2001) slås fast at «KRL er et ordinært skolefag» og ikke en arena for forkynnelse eller trospåvirkning, er vi i løpet av få generasjoner kommet ganske langt fra normalplanenes ...