Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Issue Date
Now showing items 1-20 of 243
-
Teknologiske arbeidsprosesser inn i grunnskolen, Lego RoboLab som pedagogisk verktøy
(Høgskolen i Akershus, 2007)Denne oppgaven dreier seg om å legge til rette for læringsverktøyet Lego RoboLab i grunnskolens opplæring innen teknologi, og undersøke om læringsverktøyet passer inn i lærernes arbeid med opplæring. Denne oppgaven har ... -
Pedagogical and digital tool for the tertiary level: the learning eportfolio
(Høgskolen i Akershus, 2009)This is a descriptive study about electronic portfolio and its utilisation in Higher Education. It presents and reflects upon the conceptual framework, purposes and benefits of e-portfolios and analyses the different ... -
Det ble ufarlig å tegne et hus : hvordan kan læremidler for et datategneprogram utformes for å fremme læring?
(Høgskolen i Akershus, 2009)Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Jeg er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse ... -
Omsorg som yrkeskunnskap : med fokus på elevenes etiske bevissthet : Hvordan kan elevenes fortellinger fremme deres dannelsesreise mot en etisk bevisst yrkeskunnskap?
(Høgskolen i Akershus, 2009)Tema for denne oppgaven er helsefagarbeideren som har omsorg som yrkeskunnskap, og oppgaven fokuserer på den opplæringen elevene møter i løpet av deres to første år i den videregående skole. Jeg har i denne oppgaven valgt ... -
Organisasjonsutvikling i skolen gjennom demokratiske prosesser - elevvurdering på rett spor starter med å snakke med folk
(Høgskolen i Akershus, 2009)Dette mastergradsprosjektet i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i implementeringen av reformen ”Kunnskapsløftet” på Skarnes videregående skole (SVS). Reformen har bidratt til nytt læreplanverk, og det er blitt gjort ... -
Alternativ opplæring gjennom oppfølgingstjenesten
(Høgskolen i Akershus, 2009)Denne mastergradsoppgaven handler om sju ungdommer som sto uten skoleplass eller ordinært arbeid. Den handler om da disse var på tiltak gjennom Oppfølgingstjenestens avdeling i Larvik (OT). Da var de utplassert i arbeidslivet ... -
Hvordan sikre pedagogisk kvalitet i lokal læreplan på restaurant- og matfag?
(Høgskolen i Akershus, 2009)Etter St. meld. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet ble det naturlig for meg å formulere en problemstilling som omhandler læreplanarbeid for Vg1 restaurant- og matfag. Jeg jobber selv som faglærer i programfag ved ... -
Praktisk talt : tverrfaglig praktisk eksamen i programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående skole
(Høgskolen i Akershus, 2009)SAMMENDRAG I Kunnskapsløftet, som ble iverksatt fra høsten 2006, skal elevene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene gjennomføre en lokalgitt tverrfaglig praktisk eksamen. Dette er en eksamen som kvalifiserer for læretid ... -
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Høgskolen i Akershus, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ... -
Psykisk utviklingshemmede og bruk av digitalfotograferte oppskrifter i matlaging
(Høgskolen i Akershus, 2009)Skolen er stadig i utvikling med ulike reformer. Lov om spesialskoler kom i 1951, mens reform 94 og 97 kom med retningslinjer for å skille mellom generell pedagogikk og spesialpedagogikk. I senere tid er reformen kunnskapsløftet ... -
Nytten av karriereveiledning på Rognan ungdomsskole
(Høgskolen i Akershus, 2009)Karriereveiledningen i ungdomsskolen har som hovedmålsetting å redusere feilvalg og dermed frafall i videregående skole. Karriereveiledningen skal herunder hjelpe skoleelevene til å bli kjent med studieretningene i vgs. ... -
Rekruttering til tannteknikerstudiet : yrkessosialisering eller frafall
(Høgskolen i Akershus, 2009)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven var min undring knyttet til rekruttering og frafall av tannteknikerstudenter. Som lærer på tannteknikerutdanningen ved høgskolen i Oslo har jeg de senere år sett et økende fokus ... -
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Høgskolen i Akershus, 2009)I dette sammendraget har jeg trukket fram et utdrag av de viktigste erfaringene, og trukket noen konklusjoner med utgangspunkt i problemstillingen. Oppgavens problemstilling er: "Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles ... -
Å utvikla nettverk mellom skule og bedrift i frisørfag
(Høgskolen i Akershus, 2009) -
En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd: Hvordan kan skole og bedrift samarbeide, slik at helsefagarbeideren får den helhetlige yrkeskompetansen som helsevesenet har bruk for?
(Høgskolen i Akershus, 2009)Tema for denne masteroppgaven er den nye helsefagarbeiderutdanningen, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. Et overordnet mål er å få fram samarbeidsstrategier som fremmer helhet, sammenheng og relevans i denne nye ... -
Kokken lagar mat : utøving og utvikling av yrkeskunnskap på kjøkenet sett i lys av 2300 år gamle kunnskapsformer
(Høgskolen i Akershus, 2009)Tema for masteroppgåva er utøving og utvikling av yrkeskunnskap i kokkfaget. Bakgrunnen for arbeidet er resultat frå andre forskingsprosjekt i masterstudiet og innføringa av den nye reforma, kunnskapsløftet, i den vidaregåande ... -
Jeg har en drøm: er det vanskelig å endre skolen fordi vi ikke tar hensyn til det vanskelige?
(Høgskolen i Akershus, 2009)Rapporten er skrevet ut fra et skoleutviklingsprosjekt ved Elvedalen skole, hvor jeg har hatt et oppdrag som aksjonsforsker. Her har jeg arbeidet i lag med lærerne på ungdomstrinnet. Målet har vært økt læring hos elevene ... -
Veien mot den profesjonelle yrkesutøver starter på VG1: utdanning av yrkesutøvere innen helse-, sosial- og oppvekstsektoren
(Høgskolen i Akershus, 2009) -
Samfunnsrelevant og meningsfull opplæring i faget prosjekt til fordypning
(Høgskolen i Akershus, 2010)Dette masterprosjektet startet på bakgrunn av at vi ønsket å forbedre nåværende praksis i faget prosjekt til fordypning Vg2 frisør. Avdelingen og elevene på skolen hvor prosjektet skulle gjennomføres, ønsket endring av ...