LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
Browse by
Recent Submissions
-
«Vanskelig å vurdere en som ikke kan gå». Barn med Cerebral Parese og deres erfaringer med vurdering i kroppsøvingsfaget.
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Elever med funksjonsnedsettelser er en utsatt gruppe i kroppsøving. Det er gjort mange studier som peker på viktigheten rundt inkludering for elever med funksjonsnedsettelser, men samtidig trengs det mer forskning for å ... -
Hvilket læringsutbytte rapporterer femteklasseelever og deres lærer å oppnå av prosessorientert skriving i norskfaget?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad underveisvurdering gir elevene læringsutbytte og hvilke kvaliteter ved veiledningen som eventuelt forårsaker læring. Oppgaven har empirisk tilnærming og ... -
En kvalitativ analyse av lærerens undervisningskunnskap i matematikk ved respons på uforutsette hendelser i matematikklasserommet
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan aspekter av lærerens undervisningskunnskap i matematikk fremtrer ved respons på uforutsette hendelser i klasserommet. Dette for å se nærmere på hvordan undervisningsrelaterte ... -
LK06 og LK20 - En kvalitativt undersøkelse av to læreplaner i matematikk
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke endringer som er gjort, hvilke begrunnelser som gis for endringene, og hva slags påvirkning fra internasjonale trender som kan tenkes å ha påvirket beslutningene som ... -
Læreres bruk av tilpasset opplæring i musikkundervisningen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i musikk og musikkdidaktikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvordan lærere tilpasser opplæringen i ... -
Helse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Masteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om ... -
Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Folkehøgskolen er et skoleslag som er et supplement til det formelle utdanningssystemet vi har i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2015). Allmenndannelse og folkeopplysning er det overordnede rammeverket som folkehøgskolelærere ... -
Utvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaner
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Temaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan ... -
Minoritetsstudenters møte med friluftlivsundervisning - En kvalitativ studie av studenter med minoritetsbakgrunn på faglærerstudiet i kroppsøving og idrettsfag
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Oppgaven retter søkelys mot studenter med minoritetsbakgrunns erfaringer med friluftslivsundervisning på faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag. Oppgavens problemstilling er «Hvordan erfarer studenter med ... -
En kvalitativ studie om lesbiske, homofile og transpersoners opplevelser i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Tema i denne masteroppgaven er lesbiske, homofile og transpersoners opplevelse av kroppsøvingsfaget. Nærmere bestemt hvilke tanker og refleksjoner to lesbiske, to homofile og to transpersoner i den videregående skolen ... -
«Noen ganger er de litt bråkete» - En kvalitativ studie om svært aktive elevers opplevelse av egen skolelivskvalitet
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Bakgrunn for valg av tema: Det er lett å høre dem som skriker. De svært aktive barna har gjennom min oppvekst og lærerkarriere fanget min interesse. Spørsmålet om hva som gjør at de er så aktive, og hvordan det må oppleves ... -
Nyutdanna lærarars oppleving av rettleiing som ei støtte mot profesjonell utvikling
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Tema for denne studien er rettleiing av nyutdanna lærarar. Mange opplever det som utfordrande å vere ny i læraryrket. Rettleiing er eit av tiltaka som kan støtte opp om dei nye og bidra til at færre går ut av yrket. Eg har ... -
Lærarar si forståing og utøving av vurdering. Ein kvalitativ studie om vurdering på ungdomsskulen.
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar forstår vurdering i kroppsøving og korleis dei utøver vurdering i si undervising. Prosjektet har problemstillinga: Korleis forstår og utøver lærarar vurdering av ... -
Effekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Gjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner ... -
Differentiated Instruction in the English Classroom: Teachers´ and pupils´ understanding and practice of differentiated instruction and its implementation in the English classroom
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)This master thesis (MA) examines the role of differentiation in the English classroom. Specifically, the main aims of this MA thesis is to analyse how the concept of differentiated instruction is understood and practiced ... -
En kartleggingsstudie om elevers opplevelse av friluftsliv som en del av kroppsøving – En kvantitativ studie
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Formål: Oppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan elever i ungdomsskolen opplever friluftsliv som en del av kroppsøving. Oppgaven undersøker om det eksisterer forskjeller mellom ulike geografiske grupper innenfor ... -
"Nå er ikke jeg noe psykolog, men…" En kvalitativ studie av hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å finne ut hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever i skolehverdagen. For å svare på dette, har jeg gjennomført fem kvalitative intervjuer med lærere som har erfaring ... -
«Hvor går vi nå?» En intervjustudie av rektorer og lærere om utviklingsprosesser knyttet til kritisk tenking og dybdelæring i overordnet del av læreplanverket Fagfornyelsen 2020.
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Denne studien handler om lokale skoleutviklingsprosesser i tilknytning til implementering av en ny læreplan, fagfornyelsen 2020. Det politiske målet med implementering av en ny læreplan i skolen, er at de nye reformideene ... -
22. juli som undervisningsinnhold i skolen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Masterprosjektet «22. juli som undervisningsinnhold i skolen» skisserer hvilke didaktiske muligheter som ligger i et gitt undervisningsopplegg om 22. juli. Oppgaven tar utgangspunkt i den danningsteoretiske didaktikken til ... -
Hvordan undervise i historiefaget? Ligger svaret «i luften», eller kreves en tydelig læreplan?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Høsten 2020 trer den nye læreplanen Fagfornyelsen i kraft i den norske skolen. Hvordan opplever samfunnsfagslærere spenningsforholdet mellom kompetansemål og faginnhold i Fagfornyelsen (LK20)? Dette forskingsprosjektet har ...