LUI - Master i Digital læringsdesign
Browse by
Recent Submissions
-
Virtuell utveksling: Utvikling av interkulturell kompetanse i klasserommet ved bruk av IKT
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Tema for denne oppgaven er virtuelle utvekslinger i regi av lærer eller utdanningsinstitusjon, hvor fokuset er på utvikling av interkulturell kompetanse. Denne oppgaven er en forstudie som vil danne grunnlaget for et større ... -
A Model for Short Peer-Assessment
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Formative assessment is has been proven to have positive impacts on students learning gains. There has been an increased focus on formative assessment, both nationally and internationally. All of the potential effects of ... -
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i Fagfornyelsen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)I denne masteroppgaven blir begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennomgått, med læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som bakteppe. Den overordnede problemstillingen er: Hva er profesjonsfaglig ... -
Selvregulert læring og bruk av læringsbrett
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Skolen skal sørge for å ruste elevene til å møte et samfunn i stadig utvikling. Elevenes evne til å tilegne seg kunnskap vil være viktig når samfunnet preges av kompleksitet og hurtige endringer, og skolen må derfor legge ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen "Hvordan ivaretar ... -
Digital modenhet i barneskolen? En kvantitativ spørreundersøkelse om skolens digitale modenhet, med fokus på infrastruktur, utstyr, kompetanse, ledelse, planer, skolekultur og IKT-visjon
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på digital modenhet i skolen, og oppgavens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan tilrettelegges det for digital modenhet i barneskolen? Gjennom belysning av følgende temaer: infrastruktur ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell ... -
Hvorfor og hvordan bruker lærere digitale lærebøker i undervisningen?
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Skolebøker i digital form har kommet for fullt inn i den norske skolen de siste årene. Flere skoler velger å bruke digitale lærebøker i stedet for de tradisjonelle analoge utgavene. Lærebøkene er viktige arbeidsredskaper ... -
Hvordan kan læreren bruke nettbrett for å tilrettelegge undervisningen for de yngste elevene?
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, 2019)de siste årene har nettbrett blitt tatt i bruk som en del av undervisningen i det digitale klasserommet. Den økende innføringen av digitale verktøy i klasserommet henger sammen med teknologiens utvikling av samfunn og ... -
Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, 2019)Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen. Bakgrunnen eller ... -
Vi spiller blues: Et designbasert studie om utvikling og testing av en digital læringsressurs
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, 2019)Samspill i musikkundervisning og bruk av IKT i undervisningen er to områder som prioriteres vekk av musikklærere i norsk grunnskole (Sætre, Neby, & Ophus, 2016). Samtidig er begge disse målområdene forankret i K-06 og i ... -
Technology in physics class: What is the impact of technology and the implementation of programming to a physics class in secondary school?
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, 2019)Technology has entered the Physics class and it is being used to support gaining conceptual knowledge and skills necessary in today’s highly digital world. In this action research study, I investigate the effects Programming ... -
Didaktiske valg i valgfag programmering
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, 2019)Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er: Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og ... -
Samarbeid i digital spillbasert undervisning: En designbasert intervensjonsstudie
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, 2019)Denne studien ser på i hvilken grad et undervisningsdesign bygget opp rundt et digitalt spill kan fremme samarbeid. Designet er skapt på bakgrunn av tidligere forskning og litteratur innen digital spillbasert læring i ... -
Design av nettbasert ressurs for undervisning i samisk som andrespråk
(OsloMet – storbyuniversitetet, 2019)Samiske elever i Norge som ikke har mulighet til å få opplæring i samisk på egen skole, skal få alternative opplæringstilbud. I samisk som andrespråk er disse oftest organisert som fjernundervisning med en “klasse” som ... -
Lesson Study som metode for å videreutvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i skolen
(OsloMet – Storbyuniversitetet, 2019)Formålet med studien er å drøfte hvordan man kan legge til rette for utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen. Helt konkret er problemstillingen for denne undersøkelsen: Hvordan fungerer Lesson Study som ... -
Arbeid med vurdering for læring ved nettbaserte fagskoler
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å finne svar på hvordan lærere ved nettbaserte fagskoler arbeider med vurdering for læring og hvorfor de gjør det slik. Gjennomgang av tidligere forskning viser at det finnes lite forskning ... -
Skoleledelse i fremtidens skole
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2019)Den nye læreplanen skal tas i bruk skoleåret 2020-2021 og før det kan skolene forberede seg på fagfornyelsen skoleåret 2019-2020. Denne oppgaven undersøker hvordan skoleledere forbereder sin skole for fagfornyelsen og om ...