LUI - Master i Barnehagekunnskap
Browse by
Recent Submissions
-
Språkets makt og innflytelse
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien dreier seg som språkets makt og innflytelse gjennom sentrale styringsdokumenter i oppvekstsektoren. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmålet: ... -
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
Eigenkjærleik- å gi seg sjølv verdi som menneske med kjærleik self love- to give worth to oneself as a human being with love
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2020)I denne masteren vil eg, ut i frå eit poststrukturalistisk blikk, prøve å skape meir liv rundt fenomenet eigenkjærleik. Eit omgrep eg tenkjer kan vere viktig i forhold til barn og unges psykiske helse. Eigenkjærleik, eit ... -
Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
(OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for barnehagelærerutdanning, 2019)Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
(OsloMet - Storyuniversitetet, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2019)Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert rammeplan ... -
"Å vekke monster til live": Nomadisk-eksperimenterande-spekulative lesingar av #UFORSVARLIG
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2019)Denne postkvalitative studien er basert på lesingar av det norske Barnehageopprøret og kampanjen #uforsvarlig sine tekstar som frå 2018 har blitt publisert i Dagsavisen, og i opprøret si side på Facebook. Dramatiske ... -
Tilvenningsrelasjonaliteter: En relokalisering av forståelser av «tilvenning» og ettåringer i barnehage
(OsloMet - Storbyuniversitetet, 2018)Forskningsspørsmålet denne masteravhandlingen søker svar på er: Hva kan kunnskaper om «tilvenning» og «ettåringen i barnehage» bli til i møter mellom utviklingspsykologiens teorier og posthuman vitenskapsfilosofi? Formålet ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
(OsloMet - storbuniversitetet, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
Hvordan er språkmiljøet hjemme hos barn med foreldre som har persisk som førstespråk?
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)This is a Master’s dissertation from Oslo and Akershus University College. In this masterthesis i will study the parent role in the language environment of children in families with Persian origin and what role the parents ... -
Prosessen mot et(det) hybrid(e) barnehagebygg(et) Kritiske lesninger av beslutningsmyndigheters regelverk i planleggingsprosessen av basebarnehagebygget
(OsloMet - storbyuniversitetet, 2018)I masteroppgaven har jeg kritisk undersøkt planleggingsprosessen av basebarnehagebygg i Oslo Kommune. Jeg har valgt temaet fordi jeg opplever en økning i utbygging av basebarnehager. Dette skjer til tross for kritiske ... -
”BaconOst!” Måltidets muligheter – en samtaleanalyse av fellesskap og deltakelse under måltidet i barnehagen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Oppgaven er en analyse av hvordan temaer kan gi innsikt i fellesskap og deltakelse i måltidssamtaler. For å finne ut av dette har jeg gjort en samtaleanalyse av tema, initiativ og respons. Gjennom denne analysen har jeg ... -
”Man leker når man leker” Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
Med litteratur som våpen for å skape bliven i barnehagen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)In a book, as in all things, there are lines of articulation or segmentarity, strata and territories; but also lines of flight, movements of deterritorialization and destratification. Comparatives rates of flow on these ... -
Å perle igjen - om gjentagelser, en perlekrok og tempo
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Denne masteroppgaven undersøker ulike møter og relasjoner med perling i barnehagepedagogiske settinger. Perlehendelser leses sammen med tekster av den franske filosofen Gilles Deleuze (1925-1995) og den amerikanske ... -
Å skrive og tenke og føle en annen fortelling: tankeeksperimentasjoner om kjønn.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)I denne oppgaven forsøker jeg å gjennomføre metodologiske eksperimenteringer, innenfor en postmetodologisk kvalitativ tilnærmingskontekst. Jeg eksperimenterer med hva data kan være, hvordan data kan skapes, hvordan det ... -
Å leke for mer lek - en studie av en barnehagelærers deltakelse i de yngste barnas dramatiske lek
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Tema for denne studien er personalets deltakelse i barns lek. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan kan personalet i barnehagen delta i de yngste barnas dramatiske lek på måter som inspirerer til mer lek? Jeg identifiserer ... -
Hvordan kan estetisk erfaring forstås som en måte å lære på – satt inn i en barnehagekontekst. En teoretisk-hermeneutisk studie.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Hovedanliggende med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning estetiske erfaringer kan ha for barn i barnehagealderen, og hvordan estetisk erfaring kan forstås som en måte å lære på i en barnehagekontekst. ... -
«Noe» med de yngste - En undersøkelse av pedagogisk innhold og planlagte aktiviteter med barn under tre år
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)The aim of this master thesis is to study what planned activities group leaders in kindergartens report to carry out with children under the age of three. Group leaders are qualified ECEC teachers with the pedagogical ...