Browsing SPS - PhD in the Study of Professions by Title
Now showing items 1-20 of 25
-
Å krysse fremfor å beskytte grenser. Om ergoterapeut-, fysioterapeut-, lege- og sykepleierstudenters deltakelse og læring i tverrprofesjonell praksis
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)Tema for avhandlingen er studenters møte med og deltakelse i tverrprofesjonell virksomhet i sine praksisstudier. Jeg utforsker hvordan ergoterapeut-, fysioterapeut-, lege- og sykepleierstudenter lærer ved å delta i ... -
Between standardisation and discretion. The priority setting of triage nurses
(OsloMet – Oslo Metropolitan University, 2018)This dissertation explores the relationship between standardisation and discretion in professional work at street level, using the priority setting of triage nurses as its case. Triage nurses are employed at the frontline ... -
Educational Decision-Making: The Significance of Class and Context
(OsloMet - Oslo Metropolitan University, 2019)This thesis investigates whether and how classed educational decisions occur in different contexts. Using international comparative survey and Norwegian register data, I examine the decision-making processes at different ... -
Gender in physiotherapy education. A study of gender performance among physiotherapy students and changes in the significance of gender
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)I denne avhandlingen studerer jeg hvordan kjønn får betydning i fysioterapeututdanning. Mer konkret utforsker jeg hvordan fysioterapeutstudenter gjør kjønn og hvilke forandringer som finner sted når det gjelder betydningen ... -
Helsepersonells kompetansebehov i møte med etniske minoritetspasienter
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017)Temaet for denne avhandlingen er helsepersonells kulturelle kompetanse. Hovedhensikten er å undersøke hvilke kompetansebehov helsepersonell har ved pleie og behandling av pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Bakgrunnen ... -
Interrupted careers. A study of social divisions in long-term sickness absence and work attrition
(OsloMet – Oslo Metropolitan University, 2019)This dissertation examines social divisions in long-term sickness absence and work attrition. It examines whether and how these career interruptions are associated with individuals’ positions in the division of labor and ... -
Journalistikkens autoritet. Yrkesideologi og autoritetsmarkering i norsk journalistikk 1954-2014
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)Temaet i avhandlingen er norske journalisters autoritetsmarkeringer, slik de kommer til uttrykk i de fire store norske journalistprisene som er delt ut i perioden 1954–2014. Avhandlingen gir en samlet framstilling og ... -
Knowledge and ambiguity. How GPs manage tensions between systemic biomedical ideals and medically unexplained symptoms
(OsloMet – Oslo Metropolitan University, 2019)This thesis is a sociological exploration of the management of ambiguity in medical work, and of the relationship between knowledge and ambiguity in that regard. As its case, it takes the management of ‘medically unexplained ... -
Lojalitet og profesjonell standard. En studie av mellomledere i politiet
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)Lojalitet og profesjonell standard – En studie av mellomledere i politiet Hvordan oppfatter og håndterer mellomledere i politiet de ofte motstridende forventningene om lojalitet, og hvordan forholder disse forventningene ... -
Meningsfulle sammenhenger. En studie av sammenhenger mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne avhandlingen studerer jeg kompetanseutvikling hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene. Avhandlingen behandler to temaer samtidig. Det første temaet handler om læring og faktorer av betydning ... -
Natural nurses, skilful sailors. Gender non-traditional choices of education in Norway
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Norway is ranked as one of the most gender-equal countries in the world. Yet, Norway has, like most countries, a gender divided labour market. How does this division of work affect young men and women’s interest in and ... -
The occupational context of activation work: the relative role of educational and workplace qualification and socialisation
(OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)Activation policies, understood as mandatory activation of clients outside the labour market, have affected citizens’ lives and altered the frontline work in welfare offices dramatically. In effect, there are new ... -
Organisasjonens betydning for sosialarbeideres vurderinger
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2015)Hvilken betydning har det for ungdom med barnevernsbakgrunn om de får oppfølging fra barneverntjenesten eller sosialtjenesten som del av NAV etter fylte 18 år? Temaet for avhandlingen er sosialarbeideres vurderinger om ... -
Profesjonalitet under press? Ein studie av førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og arbeidsdelinga med assistentane
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne avhandlinga handlar om førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og samarbeidet med assistentane. Førskulelærarane arbeider i eit felt som er statleg regulert, men der mange av ... -
Professional Boundaries. The Case of Childcare Workers in Norway PhD
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)This thesis explores professionalism among Norwegian daycare workers by two questions: 1) Do the attitudes of daycare workers express boundaries of professionalism? 2) Are there divisions of work among daycare workers ... -
Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)Lærere er svært viktige for barns oppdragelse og sosialisering inn i samfunnet. De underviser og bedømmer våre fremtidige samfunnsborgere, og lærernes kompetanse, evner og ferdigheter har en klar effekt på barns ... -
The promise of trust - An inquiry into the legal design of coercive decision-making in Norway
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2012)The thesis investigates if the state coercively remove children from parents according to human rights, i.e. Convention on the Rights of the Child. Through an historical analysis, it becomes established that trustworthy ... -
Rekruttering til og avgang fra læreryrket 1975-2010
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2016)Avhandlingen undersøker endringer i rekruttering til og avgang fra læreryrket i Norge mellom 1975og2010. Studien fokuserer på allmennlærere og lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og universitetsutdanning ... -
Reshaping teacher professionalism. An analysis of how teachers construct and negotiate professionalism under increasing accountability
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2013)This thesis explores how the teacher profession in Norway constructs and negotiates professionalism when teacher professionalism is reconstructed in national policy. I am particularly concerned with the increased policy ... -
Responsible Assessments: Frameworks for a Value-Based Governance of Assistive Technologies
(OsloMet - Oslo Metropolitan University, 2020)This thesis investigates Responsible Research and Innovation (RRI) and its possible application for assessing assistive technologies. Such assessments aim to produce ethically acceptable solutions as well as enhanced ...